От автомобил за експедиции с водородно задвижване и хибридно бъги до изцяло електрическа състезателна кола, гамата на Toyota на изложението SEMA показа пълния спектър от иновации на марката при задвижващите системи. На изданието на SEMA през 2025 г. японският гигант представи седем концептуални модела, които изследват идеи за всеки тип задвижване в портфолиото на марката – от бензиново и хибридно до електрическо и такова с горивни клетки. Компанията също така разкри и изненадващ концептуален офроуд модел, който може да отбележи навлизането в нов пазарен сегмент.
Ето и преглед на всеки от седемте концепта, които варират от фантастични идеи до модели, изглеждащи готови за серийно производство.
Corolla Cross NASU Edition модел 2026 г.
Базовият Corolla Cross е предимно автомобил за ежедневно пътуване или дори градска кола, но екипът за разработка на сервизни части и аксесоари (SPAD) на Toyota го преосмисли като офроудър и го кръсти на японска планина. За да го подготви за приключения, екипът му е добавил персонализиран лифт кит, поставил го е на вседеходни гуми Toyo Open Country A/T III с поръчкови джанти и го е оборудвал с уникален бодикит с характерен отвор на предния капак. Лилавият цвят на купето препраща към другото значение на думата nasu – патладжан. Допълнителното офроуд оборудване включва странични протектори (rock sliders), модифицирани светлинни барове на Toyota и фарове за мъгла. Експедиционните елементи включват багажник за товари, шарнирен покривен багажник, стойка за велосипеди в комплект с планински велосипед, както и персонализирана система от чекмеджета и хладилник в багажното отделение. За изработката на различните части са използвани CAD дизайн, 3D принтиране и CNC обработка, но задвижването не е променено спрямо стандартната хибридна система с три мотора на Corolla Cross.
Toyota Camry GT-S
Camry GT-S е концептуален спортен пакет, който един ден може да се появи при Camry, за да надгради спортното ниво на оборудване XSE. С дизайн, разработен от екипа на CALTY Design Research в Ан Арбър, Мичиган, и конструиран от екипа за изследвания и разработки на Toyota, този модел е базиран на Camry XSE AWD Hybrid и разполага със стандартните 232 к.с. от 2,5-литровия четирицилиндров двигател и трите електромотора. Въпреки това, той включва подобрения в окачването и спирачната система, сред които намалена с 3,8 см височина на пътя чрез регулируеми амортисьори, по-големи предни спирачки с диаметър 366 мм и осембутални апарати, и задни спирачки с диаметър 356 мм и шестбутални апарати. Спортните екстериорни елементи включват задна броня и престилка, модифицирани за интегриране на спортна изпускателна система, както и аеродинамичен пакет за праговете и предната част. Всичко това е завършено с оранжево-черна цветова схема, вдъхновена от моторните спортове. От Toyota заявиха, че събират отзиви за GT-S, така че ако посетителите на SEMA го харесат, той може да се превърне в спортен пакет в бъдеще.
Концептът Turbo Trail Cruiser
Над четиридесет години инженеринг в областта на задвижващите системи са довели до значителни подобрения в мощността, финеса и икономията на гориво, а концептът Turbo Trail Cruiser на Toyota го доказва. За да се възползва от тези подобрения, екипът на Toyota Motorsports Garage е монтирал 3,4-литровия V6 двигател i-Force с двоен турбокомпресор от актуалния Land Cruiser в Land Cruiser F60 от 1985 г. Мощността от 389 к.с. и въртящият момент от 650 Нм на съвременния двигател почти удвояват показателите на оригиналния 4,2-литров редови шестцилиндров мотор. Инженерите на Toyota са успели да го вместят, без да режат преградната стена, да местят точките за монтаж или да променят структурата. Наложило се е обаче да проектират нови тампони за двигателя и да изработят адаптерна плоча, за да свържат новия двигател с корпуса на старата петстепенна ръчна скоростна кутия. Те също така са повдигнали всъдехода с 3,8 см, поставили са го на 35-инчови гуми, обърнали са предните ресори и са инсталирали модерна аудиосистема JBL. Концептът Turbo Trail Cruiser е пример за типа „рестомод“ проекти, които са възможни с двигателите, предлагани от марката.
Концептът bZ Time Attack
Моделът bZ е сравнително стандартен електрически SUV, създаден за ежедневно придвижване, но Toyota го е преобразила в състезателна машина за пистови състезания за най-бърза обиколка и планински изкачвания. Екипът на Toyota Motorsports Garage е разглобил изцяло bZ модел 2026 г., за да създаде автомобила. Той използва новото задвижване с два мотора и мощност 338 к.с., като от отдела за изследвания и разработки на Toyota твърдят, че могат да настроят системата да произвежда над 400 к.с. чрез софтуерна модификация. Екипът е оборудвал колата с регулируемо окачване TEIN, подобрил е сцеплението с комплект гуми Continental ExtremeContact 02 с размер 305/30R19 и е подобрил спирачната система със спирачки Alcon с накладки Hawk от състезателните автомобили Toyota 86 Cup и Corolla TC. Предпазна клетка подсилва шасито, а в кокпита са монтирани състезателни седалки и колани OMP. Отделът за изследвания и разработки на Toyota е проектирал също разширено купе и аеродинамичен пакет с помощта на CAD, като компонентите са 3D принтирани. Не се очаква Toyota да участва в състезания с този автомобил, но той демонстрира потенциала за производителност на електрическата технология на марката.
Концептът Tacoma H2-Overlander
Екипът на Toyota Racing Development (TRD) е създал концепта Tacoma H2-Overlander, за да покаже как технологиите и приключенията могат да вървят ръка за ръка. Като са започнали със стандартен Tacoma с бензинов двигател, инженерите на TRD са използвали CAD моделиране и 3D принтирани водачи, за да оборудват концепта с горивната клетка на Toyota Mirai, три резервоара за водород, литиево-йонна батерия с капацитет 24,9 кВтч, преден електромотор с мощност 225 кВ и заден с мощност 188 кВ. Моторите произвеждат общо 547 к.с., а преден диференциал с ограничено приплъзване и заден с електронно заключване осигуряват задвижване на всички колела. Окачването използва комплект с дълъг ход на TRD и амортисьори Fox 2.5 Performance Elite Series за по-добра артикулация и комфорт при движение по неравен терен. Сцеплението се осигурява от 35-инчови офроуд гуми, а предна спирачна система от по-големия модел Tundra се грижи за спирането. Единствената емисия от задвижването с горивни клетки е вода, като концептът използва система на TRD за събиране на вода от ауспуха, за да осигури на пътешествениците вода за миене и душ, но не и за пиене. Други експедиционни характеристики включват подсилени офроуд брони, интегрирани точки за теглене, лебедка и извод за захранване с мощност 15 кВ, който може да зарежда други електрически автомобили или да захранва персонализирания кемпер по време на приключения извън мрежата.
RAV4 GR Sport с TCD бодикит
Toyota ще предложи версия GR Sport на RAV4 през следващата година, но на SEMA показа още по-агресивна версия на своя популярен кросоувър. Нивото на оборудване GR Sport е стъпало под пълноценните GR модели, като предстоящият модел има по-голяма радиаторна решетка, покрив и акценти в черен гланц, окачване, снижено с 1,5 см, малко по-широко купе, олекотени 20-цолови джанти и гуми с високо сцепление. Базиран на plug-in хибридния вариант на новопроектирания RAV4, GR Sport разполага с 324 к.с. и пробег на ток от 76 км. Разликата между стандартния RAV4 GR Sport и автомобила, показан на SEMA, е прототипен бодикит с графитени акценти, преработени долни секции на предната и задната броня, както и странични прагове. Toyota събира мнения за бодикита на SEMA, вероятно с възможността да го предложи като опция за новия RAV4 GR Sport.
Scion 01 Concept
Името Scion може да се появи отново, този път в сегмента на всъдеходните превозни средства. Toyota представи концептуалния модел Scion 01 – четириместен off-road автомобил тип „side-by-side“, който използва готови компоненти, включително и хибридното си задвижване.
Хибридна мощност и сериозни възможности
Турбокомпресорният 2,4-литров четирицилиндров двигател и електрическият мотор генерират обща мощност от 326 к.с. Малка батерия с капацитет 1,8 кВтч осигурява на автомобила ограничен пробег само на ток.
Проектиран от базирания в САЩ дизайнерски екип на Toyota, CALTY, концептът 01 разполага с цялостна тръбна рама, която включва и предпазна клетка, отговаряща на изискванията на FIA и SCORE. Компонентите на окачването са разположени максимално навътре към шасито, а дизайнът осигурява на автомобила пътен просвет от 43 см и огромен ход на амортисьорите. Машината е с дълго междуосие от 338 см и е оборудвана с 35-инчови гуми Maxxis Carnivore ML1 с агресивен протектор.
Бъдещето на концепта
От Toyota не уточниха дали Scion 01 ще стигне до серийно производство. Говорител на компанията обаче заяви, че ако това се случи, моделът ще бъде с конкурентна цена спрямо други ATV автомобили. Теглото му ще бъде около 1497 кг, което е значително по-малко от тежащия 1814 кг прототип с подсилена конструкция.
Ако серийна версия все пак се появи на пазара, очаква се Toyota да я включи и в различни състезателни програми.
Последвайте ни в Google News