Хората са интересни създания. Често пренебрегват неща, които смятат за даденост, докато някой не им каже, че предстои да изчезнат. Подобна е ситуацията и с някои забележителности – мнозина, които живеят в близост до тях, никога не ги посещават. Но ако бъде обявено, че ще бъдат затворени завинаги, изведнъж се извиват огромни опашки.
По същия начин, когато Toyota обяви, че моделът Land Cruiser от 2021 г. ще бъде последният за американския пазар след 63-годишно присъствие, купувачите се наредиха на опашка. Продажбите през декември 2020 г. и януари 2021 г. бяха по-високи от всеки друг момент през предходните десет години. Страхът от пропускане на възможност се оказа мощен феномен.
След такава реакция беше логично да се предположи, че Land Cruiser ще се завърне, което и се случи с модела за 2024 г. Това обаче не е същият автомобил. Новият модел е по-семпъл и функционален. Някои биха казали, че е с по-ниско ниво на оборудване, но всъдеходът на Toyota остава също толкова способен извън пътя, колкото винаги е бил. Освен това, с базова цена от около 57 200 долара, той е значително по-достъпен от стартовата цена от 87 030 долара на модела от 2021 г.
Първи впечатления от Toyota Land Cruiser 1958 модел 2025 г.
Новият Land Cruiser споделя своята платформа с Lexus GX и е по-малък от модела, който заменя. Визията му е по-целенасочена, с ръбести стилистични елементи, които напомнят за строго утилитарните Land Cruiser от миналото. Toyota първоначално предлага модела в САЩ през 1958 г., затова базовият вариант за моделната 2025 г. носи това име. Land Cruiser 1958 отдава почит на своя предшественик с кръгли фарове и ретро предна решетка с надпис „Toyota“.
Трябва да се отбележи, че между 1958 г. и 2021 г. Land Cruiser претърпя сериозно развитие, като версията от 2021 г. беше почти толкова луксозна, колкото Lexus. Сега луксозният компонент е запазен за Lexus GX, докато новият Land Cruiser е оборудван с модерни инфоразвлекателни системи и технологии в помощ на водача.
Впечатления от шофирането и динамика
Задвижване и динамика
Една от ключовите промени в новия Land Cruiser е замяната на V8 двигателя с 2,4-литров турбобензинов четирицилиндров агрегат. Той е подпомаган от електромотор с мощност 48 к.с., интегриран в корпуса на трансмисията, и захранван от NiMH батерия с капацитет 1,87 кВтч. Осемстепенна автоматична скоростна кутия предава мощността на меката хибридна система към четирите колела. Както може да се очаква, задвижването включва заключващ се централен диференциал, понижаващи предавки, система за бавно придвижване (crawl-control) и асистент за спускане по наклон. Общата системна мощност достига 326 к.с. при 6000 об/мин, а впечатляващият въртящ момент е 630 Нм, наличен още при 1700 об/мин.
С толкова голям въртящ момент при ниски обороти, Land Cruiser демонстрира уверено поведение извън пътя. Това обаче не се превръща във впечатляващо ускорение на асфалт. При неофициални тестове ускорението от 0 до 100 км/ч отнема малко под осем секунди.
Поведението на пътя, както е характерно за автомобил с класическа конструкция с носеща рама, не е особено остро. Въпреки това Land Cruiser е отзивчив и предлага плавна возия. Реакциите на волана и спирачките вдъхват сигурност, а цялостното усещане е за спокойствие. Извън асфалта моделът наистина разкрива своя потенциал, като вдъхва увереност в способността си да се справи с всяко предизвикателство.
Големият въртящ момент е полезен и при теглене. Според представители на Toyota, модел 2025 г. може да тегли до 2720 кг при подходяща конфигурация, с което изпреварва конкуренти като Ford Bronco и Honda Passport.
Основни технически характеристики
Новият модел разполага с 2,4-литров турбобензинов двигател с хибридна система и осемстепенна автоматична трансмисия. Максималната мощност е 326 к.с., а въртящият момент достига 630 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч е около 7,7 секунди, а максималната скорост е прогнозно 166 км/ч. Капацитетът на теглене е 2720 кг, а полезният товар е около 500 кг. Измереният среден разход на гориво е приблизително 12,4 л/100 км.
Разход на гориво
Предвид хибридното задвижване, мнозина биха очаквали впечатляващо нисък разход на гориво. Тази система обаче е настроена повече за производителност, отколкото за икономичност. Трябва да се вземе предвид и собственото тегло на автомобила от 2285 кг. В този контекст официалните данни по EPA от 10,7 л/100 км в града, 9,4 л/100 км извън града и 10,2 л/100 км комбиниран разход не изглеждат зле. Всъщност по този показател Toyota се представя по-добре от много свои конкуренти. Комбинираният разход от 10,2 л/100 км обаче се оказва леко оптимистичен, като при реални тестове е измерен среден разход от 12,4 л/100 км.
Интериорен дизайн и комфорт
Докато предишното поколение на Land Cruiser се сравняваше по размери с модели като Chevrolet Tahoe и Ford Expedition, новото е по-близо до Ford Bronco и Honda Passport. В резултат на това автомобилът се предлага само с два реда седалки. Въпреки това пространството за краката, главите и раменете на основните места е повече от достатъчно. При нужда на задния ред могат да седнат и трима души, макар това да не е препоръчително. Видимостта навън е добра във всички посоки, с минимални слепи зони.
Важно е да се отбележи, че новият Land Cruiser не е луксозният модел, който наследява. Това е особено вярно за базовото ниво на оборудване „1958“. Седалките са тапицирани с текстил, наподобяващ филц, и са удобни, но не и визуално впечатляващи. Архитектурата на таблото също е по-скоро утилитарна, отколкото луксозна, без никакви декоративни елементи. Макар дизайнът да е приятен и контролите да са леснодостъпни, интериорът не цели да впечатлява. Като опция се предлага кожена тапицерия, която, заедно с някои детайли в контрастен цвят, освежава купето.
Вътрешни размери
Пространството за главата е 101,9 см отпред и 99,8 см отзад. Ширината на нивото на раменете е съответно 149,4 см и 150,4 см, а пространството за краката е 109,2 см за предните и 93,2 см за задните седалки.
Технологии и лекота на използване
Нивото на оборудване „1958“ предлага 8-инчов сензорен екран вдясно от волана. Отделен дисплей в инструменталния панел показва данните за шофиране. Стандартното оборудване включва USB-C портове за зареждане и безжично зарядно за смартфон. Сред опциите са бордов Wi-Fi и аудиосистема JBL с 14 високоговорителя.
Пакетът с асистенти за водача Toyota Safety Sense 3.0 е стандартен. Той включва предупреждение за напускане на лентата, автоматични дълги светлини и адаптивен круиз контрол. Стандартни са също автоматичното аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, асистент за поддържане на лентата и адаптивен круиз контрол с центриране в лентата.
Товарно пространство
Ограничаването на местата до два реда е позволило оформянето на голям багажник. Пространството е достатъчно за превоз на множество големи куфари. Вторият ред седалки може да се сгъне до равен под или да се прибере напред, за да се освободи още повече място за товари.
Основните съперници на пазара
Два от най-близките конкуренти на новия Land Cruiser са Ford Bronco и Honda Passport. Bronco е всепризнат като един от най-способните SUV модели на пазара и се доближава до Land Cruiser както по оборудване, така и по функционалност. Същевременно, актуалното поколение на Honda Passport е препозиционирано, за да предложи по-суров характер и солидни офроуд възможности, като същевременно запазва комфорта, с който моделът е известен отдавна.
Сравнение с Ford Bronco Heritage Edition
Версията, която най-точно отговаря на Land Cruiser по цена и оборудване, е Ford Bronco Heritage Edition модел 2025 г. С базова цена от около 51 475 долара, този вариант на Bronco е стандартно оборудван с 10-степенна автоматична трансмисия и 2,3-литров турбо двигател с четири цилиндъра, който генерира 275 к.с. и 427 Нм въртящ момент. Като опция се предлага и седемстепенна ръчна скоростна кутия.
Bronco може да бъде поръчан и с 2,7-литров турбо V6 двигател и десетстепенен автомат срещу доплащане. Тази конфигурация осигурява 330 к.с. и 563 Нм въртящ момент. Въпреки това, и в двата случая въртящият момент на Bronco отстъпва на този при Land Cruiser, който разполага с 630 Нм. Освен това Toyota има по-нисък разход на гориво в сравнение с най-добрите показатели на Ford от 11,8 л/100 км в града и 10,7 л/100 км извън града.
Land Cruiser е по-дълъг и по-широк от Bronco, което му позволява да предложи по-просторно купе и по-голям багажник. Toyota е и по-тиха. Макар и двата модела да имат функционално ориентиран интериор, външният дизайн на Bronco изглежда по-агресивен. По отношение на офроуд възможностите, инфоразвлекателните системи и асистентите за водача, двата автомобила са почти наравно.
Сравнение с Honda Passport Trailsport
Honda Passport също е позициониран като здрав и способен автомобил. Той предлага комбинация от добри офроуд възможности и комфорт при ежедневно шофиране. Задвижването се осигурява от 3,5-литров V6 двигател с мощност 280 к.с. и 355 Нм въртящ момент. Той работи съвместно с 9-степенна автоматична трансмисия и система за задвижване на всички колела. Passport предлага различен баланс между пътно поведение и проходимост, насочен към клиенти, които ценят комфорта наравно с приключенията извън пътя.
Срещу цената на базов Land Cruiser може да се придобие Passport в най-високото ниво на оборудване, което предлага по-луксозно усещане в интериора. Passport се задвижва от V-образен шестцилиндров DOHC двигател с мощност 285 к.с. и въртящ момент от 355 Нм. Деветстепенна автоматична трансмисия предава мощността към четирите колела. Разходът на гориво е оценен на 12,4 л/100 км в града, 9,4 л/100 км извънградско и 11,8 л/100 км комбиниран.
Версията Trailsport Elite на Passport, чиято начална цена е 52 450 долара, разполага с перфорирани кожени седалки, вентилация за предните седалки, отопляем волан, контрол на климатичната система за задните места, щори за задните врати и разширено амбиентно осветление. Honda оборудва TrailSport Elite и с премиум аудиосистема Bose с 12 високоговорителя и субуфер. Моделът е напълно способен в офроуд условия и се справя с всякакъв терен, който средностатистическият шофьор би срещнал.
Колкото и да са способни Bronco и Land Cruiser, предложението на Honda се налага като по-разумен избор заради съотношението цена-качество. В крайна сметка, за водачите, които не планират да използват максималните офроуд възможности на Land Cruiser или Bronco, Honda предлага напълно съпоставими качества. Освен това Passport осигурява по-добре оборудвана и по-комфортна среда за приблизително същата сума. А според личната ни преценка, има и по-атрактивен дизайн.
Последвайте ни в Google News