Toyota Land Cruiser: Струва ли си с 15 000 паунда повече от Defender?

Новият Land Cruiser обещава да бъде по-добър от всякога както на пътя, така и извън него, като се цели директно в Land Rover Defender. Време е за тест.

Паркингът пред офиса ни често е пълен с автомобили, които привличат вниманието – било то M5 Touring или Defender Octa от нашия автопарк за дългосрочни тестове, или нещо със сплитер, разположен ниско до земята, и крещящ цвят. Но къде се вписва новият Toyota Land Cruiser в тази класация? Когато става дума за привличане на погледи, той е близо до върха. Наистина. Отдавна не сме тествали автомобил, който да предизвиква толкова голям интерес и да става повод за толкова много разговори. Притежава магнетично присъствие. На пътя се забелязват бегли погледи, но при паркиране хората спират, разглеждат ретро детайлите и допират нос в стъклото, за да надникнат в интериора. „Какво е това? Колко струва? Мога ли да седна вътре?“ – това са обичайните въпроси. Изглежда, че в последното си поколение работният кон на Toyota се е превърнал в истинска суперзвезда.

Дизайнът очевидно е уцелен в десетката. Но Land Cruiser е изправен пред много по-големи предизвикателства. Едно от тях е да се справя с тежките условия по света, където предшествениците му процъфтяват. Друго е да победи Land Rover Defender – автомобил с впечатляващо балансирани способности, който беше напълно преобразен в началото на десетилетието. Освен това, той трябва да бъде завършен продукт, за да оправдае базова цена от близо 80 000 паунда, защото на такова ниво клиентите очакват повече от простоват работен инструмент за фермата. Засега времето ни с Land Cruiser беше прекарано изцяло на пътя, където собствениците със сигурност ще го използват най-много, но подхождаме с разбиране към по-широката му мисия на непробиваем офроудър.

Технически характеристики и позициониране

С този последен модел Toyota осъзнава необходимостта да разшири репертоара на Land Cruiser, обещавайки скок в динамиката на пътя, като същевременно запазва здравината и офроуд способностите в основата си. За тази цел той използва новата платформа GA-F и запазва конструкцията с рама, която е по-здрава отпреди, с по-добро уплътнение на каросерията и звукоизолация за подобрен комфорт. Окачването е с двойни носачи отпред със система за електронно деактивиране на стабилизиращата щанга за по-добър ход на колелата, и четириточков твърд мост отзад.

Toyota е използвала кормилна уредба с рейка и пиньон вместо такава с циркулиращи сачми, като електрическото сервоусилване е настроено да намали обратната връзка от пътя. По отношение на баланса между офроуд и пътно поведение, механичната схема е някъде между по-утилитарния Ineos Grenadier и Defender, който използва самоносеща конструкция с независимо окачване отпред и отзад.

С натискането на стартовия бутон Land Cruiser оживява с ръмжене, напомнящо на стар бус. Това е 2,8-литровият дизелов двигател, който е единственият наличен в момента (въпреки че доставките на версия с мека хибридна система ще започнат в началото на следващата година). Той произвежда 204 к.с. – скромна цифра, като се има предвид, че трябва да задвижи 2335 кг, въпреки че въртящият момент от 500 Нм е доста по-внушителен. Двигателят е свързан с осемстепенна автоматична скоростна кутия с бързи и бавни предавки и електронен блокаж на задния диференциал, управлявани с бутони на централната конзола.

Зад волана и в интериора

От мястото на водача Land Cruiser се усеща огромен. Седи се много по-високо, отколкото в повечето конвенционални SUV автомобили, и изглежда, че задната врата е на метри зад вас. Въпреки това, благодарение на ъгловатия дизайн и системата от 360-градусови камери, не е твърде трудно да се преценят габаритите на автомобила. Интериорът е преди всичко функционален – масивен, здрав и солиден, с много малко дизайнерски украшения. Въпреки това има достатъчно меки на допир повърхности, за да не се усеща евтин, и е добре оборудван с технологии, включително 12,3-инчово дигитално приборно табло и централен сензорен екран със същия размер. Инфоразвлекателната система е същата като в други модели на Toyota и далеч не е най-модерната на пазара, но резолюцията на екрана е добра, а софтуерът е лесен за навигация. Нашият тестов автомобил от версията First Edition беше оборудван с всичко необходимо, включително мощна аудиосистема JBL, панорамен покрив, климатичен контрол за предните и задните седалки, хедъп дисплей и климатизирана хладилна кутия в централната конзола.

Само след няколко километра става ясно, че естествената среда на Land Cruiser е извън пътя, но той далеч не е толкова компромисен на асфалт, колкото Grenadier, и в резултат на това е по-приятен за ежедневна употреба. Кормилното управление е бавно и с недостатъчно самоцентриране, но предницата следва командите сравнително вярно и не изисква постоянни корекции, за да се поддържа права линия. Каросерията е свободна да се накланя и люлее върху пружините, но докато шофирате спокойно и търпеливо, няма притеснителна липса на контрол. Определено не може да се подхожда към него като към SUV с поведение на лек автомобил, но не е и непослушен и труден за управление като някои от по-утилитарните си конкуренти.

Комфорт и пътно поведение

Въпреки това съществува разлика спрямо Defender по отношение на комфорта и финеса на асфалт. Двигателят, например, изостава значително. Той се напряга и мъчи с масата на Land Cruiser дори при леко ускорение, а трансмисията е принудена да задържа предавките и да поддържа високи обороти, за да постигне някакъв значим напредък. По-добър е при поддържане на постоянна скорост, когато ръмженето преминава в тихо бучене, но автомобилът отчаяно се нуждае от по-мощен двигател, който да отговаря на усещането за неудържима сила, което иначе излъчва. Нервната и подскачаща возия при ниска скорост също го поставя в неизгодна позиция спрямо Land Rover. Като се имат предвид гумите Dunlop Grandtrek с висок профил, може да се очаква да поглъща неравностите, но несъвършенствата по пътя се усещат отчетливо в конструкцията, а задната част има характерното подскачане на твърд мост. При по-висока скорост обаче е по-добър и с него могат да се изминават големи разстояния с лекота – стига аудиосистемата JBL да е усилена, за да заглуши шума от вятъра.

Да се тества управляемостта на Land Cruiser е като да се оценява способността на Caterham да изкачва кален хълм, но завоите съществуват, а Defender доказва, че един добре конструиран офроудър може да се справи с тях елегантно. За този тип автомобил Land Cruiser е адекватен, но нищо повече. Той се движи вярно по пътя и стига да му се даде време да се наклони и да се стабилизира, няма неприятни изненади. Накланя се силно, предните гуми Dunlop бързо губят сцепление и се изисква доста въртене на волана, но нищо от това не го прави напълно неприятен за шофиране.

Заключение и цени

Тук няма да откриете тръпка от шофирането, но Land Cruiser има свой собствен чар. Той е това, към което Ineos трябваше да се стреми с Grenadier – безспорно здрав и фокусиран върху офроуда в своята механична същност, но не до такава степен, че пътното поведение да страда толкова много. Defender обаче остава труден за побеждаване. Със сигурност може да се намерят аргументи в полза на издръжливостта и офроуд способностите на Toyota, но Land Rover е по-добрият семеен автомобил, все така способен извън пътя и значително по-достъпен – базовата версия 110 започва от 62 795 паунда, а за по-малко от 80 000 паунда може да се закупи версията X-Dynamic HSE с шестцилиндров дизелов двигател с мощност 350 к.с.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации