Когато става въпрос за запазване на стойността, малко автомобили се представят толкова добре, колкото моделите на Toyota. Японската марка се ползва с дългогодишна репутация за икономичност и надеждност, което превръща продуктите ѝ в пример за добра дългосрочна инвестиция. За съжаление, един футуристичен седан в актуалната гама на компанията се сблъсква с едни от най-високите нива на обезценка на пазара на нови автомобили. Настоящото състояние на водородната инфраструктура в САЩ не е обещаващо, тъй като производителите и правителствата показват значително по-голям интерес към преминаването към изцяло електрически автомобили.
Toyota увеличава производството на екологични алтернативи
За да ускори навлизането на водородните технологии, Toyota инвестира в големи проекти като изследователския център H2HQ в Калифорния и съвместно предприятие на стойност 139 милиона долара в Чънду, Китай. И двата проекта са фокусирани върху разработването на по-евтини и по-издръжливи горивни клетки, за да се намали ценовата разлика спрямо изцяло електрическите автомобили.
Компанията продължава да следва своята стратегия за развитие в няколко направления, която включва хибриди, плъгин хибриди, електрически автомобили и водородни горивни клетки, за разлика от повечето производители, които се насочват изцяло към електрическо задвижване. Японската марка разглежда водорода като ключов елемент за постигане на нулеви емисии в сектори, където батериите имат ограничения, като тежкотоварен транспорт, индустриални приложения и автопаркове с интензивна експлоатация. Очаква се водородът да започне да замества дизела през следващото десетилетие, предлагайки както екологични, така и икономически ползи.
Цени от 51 795 долара и скромна динамика
Въпреки динамичния си дизайн, Toyota Mirai не е електрически автомобил със спортен характер. Приоритет остава ефективността, поради което компактният електромотор със задно задвижване генерира едва 185 к.с. и 407 Нм въртящ момент.
Тези характеристики водят до ускорение от 0 до 100 км/ч за около 9,5 секунди и максимална скорост от 180 км/ч. Това е автомобил, който на практика може да се използва само в границите на Калифорния, тъй като извън щата почти няма станции за зареждане с водород. Моделът е изграден на платформата TNGA на марката, което поне гарантира директно и комфортно окачване.
Когато става въпрос за ефективност, Mirai е лидер в своя силно ограничен сегмент. Според официалните данни базовото ниво на оборудване XLE има пробег от 647 км, а разходът е 1,4 кг водород на 161 км. Версията Limited се представя малко по-зле заради по-големите 20-инчови джанти, като предлага пробег от 575 км с един резервоар и разход от 1,6 кг водород на 161 км.
Гаранционни условия и надеждност
Toyota предлага пълен гаранционен пакет с всеки закупен Mirai. Той включва основна гаранция от 36 месеца или 56 000 км и 60-месечна гаранция за задвижването, покриваща пробег до 97 000 км. Проблеми, свързани с батерията, се покриват за период от осем години или 240 000 км, а дефектите по системата с горивни клетки имат гаранция от осем години или 160 000 км. Пакетът включва още 36 месеца безплатна пътна помощ и две безплатни годишни обслужвания в рамките на 24 месеца или 40 000 км.
Вероятността да се наложи използването на гаранцията от Toyota обаче е малка, тъй като Mirai се доказва като изключително надежден автомобил с водородни горивни клетки (FCEV). Към момента Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) няма регистрирани кампании за изтегляне, разследвания или оплаквания за модел 2024 г. Въпреки това, за модел 2023 г. има една кампания за изтегляне, свързана с дефектен дисплей на камерата за обратно виждане, както и едно оплакване относно системата за зареждане и задвижване.
Като цяло автомобилите с горивни клетки са много надеждни, тъй като разполагат само с един движещ се електромотор, който не изисква сложна поддръжка. Самият горивен елемент също е много по-издръжлив в сравнение с батерийния пакет на изцяло електрически автомобил, което го прави по-жизнеспособен в дългосрочен план.
Защо потребителите нямат доверие на водородните автомобили
Mirai запазва стойността си добре през първите няколко години, но на практика се обезценява напълно, след като изтече периодът с безплатно водородно гориво от Toyota. Експлоатацията на автомобила за собствена сметка е изключително скъпа, тъй като цената на горивото в момента е 36 долара за килограм. Резервоарът на Mirai побира пет килограма водород, което означава разход от 180 долара за пробег от около 640 км. Това е значително по-скъпо от всеки автомобил с двигател с вътрешно горене или електромобил на пазара на нови коли. Освен това Mirai продължава да се предлага само в Калифорния, което допълнително ограничава пазарния му потенциал и способността му да запазва стойността си.
Въпреки че Toyota продължава да проявява сериозен интерес към водородните технологии и обяви значителни инвестиции в тази посока, пазарът в САЩ изглежда готов да остави тази сложна горивна система в миналото. Това ще се промени само ако производството, съхранението и разпространението на водород се подобрят драстично. Вече има новини за затварянето на водородни станции поради слабото търсене на такива автомобили в Калифорния.
Последвайте ни в Google News