Toyota разкри необичаен тестов автомобил на Aygo X, който използва части от Yaris и е без пътнически седалки. Целта на странния прототип е била разработката на нова хибридна система.
Досега Aygo X беше последният модел в европейската гама на Toyota, който не се предлагаше с хибридно задвижване. Това предстои да се промени с премиерата на обновената версия на малкия градски кросоувър. Производителят разкри подробности от процеса на разработка, който се е оказал доста необикновен.
В официално видео се вижда ранен прототип с някои интересни особености. Камуфлираната предна част заимства директно своите фарове, решетка и отвори в бронята от по-големия модел Yaris. Останалата част от каросерията е на Aygo X, запазвайки характерните пластмасови предпазители на калниците и големите колела.
Тестови прототип тип „Франкенщайн“
Интериорът на прототипа е бил напълно изчистен, като е оставена само една седалка, а приборното табло също е взето от Yaris. Причината за тези промени е тестването на първата самозареждаща се хибридна система, монтирана някога в автомобил от А-сегмента. Всички конкуренти в тази категория все още разчитат на бензинови, „меки“ хибридни или изцяло електрически задвижвания.
За серийното производство обновеният Aygo X заменя досегашния 1,0-литров двигател с нова хибридна система с мощност 116 к.с. (85 kW). Тя комбинира 1,5-литров атмосферен двигател с един електромотор и батерия – същият хардуер, който се използва в Yaris и Yaris Cross. Вграждането му в по-малкия Aygo обаче е наложило сериозни модификации както в дизайна, така и в платформата TNGA-B.
Конструктивни предизвикателства
Предната част на автомобила е трябвало да бъде изцяло преработена, което е добавило 76 мм към предния надвес и е увеличило общата дължина до 3776 мм. Въпреки че крайният продукт разполага с нова предница с агресивно оформени фарове и масивен отвор в бронята, в началото инженерите не са имали достъп до тези компоненти. Поради тази причина те са използвали предната част от Yaris, като ограниченото пространство е наложило и употребата на неговото приборно табло.
Разположението на батерията също се оказало сериозно предизвикателство. Първоначално инженерите е трябвало да премахнат пътническите седалки, за да освободят място. В крайна сметка те са успели да поместят модулите на батерията под задните седалки и да преместят спомагателния акумулатор под пода на багажника, запазвайки обема му от 231 литра непроменен.
Цената на хибридното задвижване
Според Сезар Ромеро, ръководител на проекта Aygo X в отдела за изследвания и разработки, някои клиенти са проявявали интерес към хибридна версия още от премиерата на модела през 2022 г. Необходимостта от покриване на бъдещите норми Евро 7 окончателно е наклонила везните в полза на това решение.
Единственият липсващ елемент от пъзела е цената на хибридния Aygo X, която за момента остава в тайна. За сравнение, досегашният модел стартира от 16 845 – 21 195 британски лири във Великобритания и от 18 090 – 25 790 евро в Германия.
Запазване на позициите в А-сегмента
Това повдига въпроса с колко повече ще трябва да платят купувачите за обновения хибрид, особено за новото ниво на оборудване GR Sport. Сигурното е, че базовата цена на Aygo X ще трябва да остане под тази на по-големия Yaris Hybrid, който започва от 22 900 британски лири във Великобритания и 25 500 евро в Германия.
Според Ромеро, Aygo X е единственият модел в гамата на Toyota, който е проектиран, произвеждан и продаван ексклузивно в Европа. За разлика от други производители като Peugeot, Citroen, Renault, VW, Skoda и Seat, които прекратиха своите модели с двигатели с вътрешно горене в А-сегмента, Toyota твърдо заявява, че ще остане на този пазар.
Това оставя Aygo X с по-малко на брой конкуренти, сред които Hyundai i10, Kia Picanto и Suzuki Ignis, както и модели с „мека“ хибридна система като Fiat 500 и Pandina. Моделът ще се конкурира и с нова вълна от градски електрически автомобили като Leapmotor T03, Dacia Spring и предстоящите Renault Twingo и VW ID. Every1.