Toyota прави огромна крачка напред при твърдотелните батерии

Toyota обяви, че е само на две до три години от пускането на електромобили с твърдотелни батерии (SSB) благодарение на ново споразумение със Sumitomo Metal Mining. Двете компании работят заедно от 2021 г. за разработването на по-издръжливи катодни материали, които често се разграждат при повтарящи се цикли на зареждане и разреждане, и изглежда са постигнали пробив.

От Sumitomo Metal наричат технологията си „технология за синтез на прахообразни материали“ и планират да прекарат следващите няколко години в подобряване на производителността, качеството и безопасността ѝ. Макар техническите детайли да са оскъдни, компанията заявява, че целта ѝ е да започне масово производство на катодния материал до април 2028 г., като първоначално ще се фокусира върху доставките за Toyota, а след това ще предложи технологията си и на други автомобилни производители.

Нали Toyota не одобряваше електромобилите?

Toyota има заслужена репутация на компания, която се противопоставя на прехода към електрически превозни средства. Сам Абуелсамид, вицепрезидент по пазарни проучвания в Telemetry, заяви, че все още не би определил Toyota като изцяло „про-EV“. Според него компанията остава много по-ентусиазирана по отношение на хибридите и до известна степен дори на водорода, отколкото на изцяло електрическите автомобили. Въпреки че е лидер в индустрията по отношение на електрификацията чрез хибридна технология, Toyota години наред оставаше встрани, докато конкурентите бързаха да започнат масово производство на ново поколение електромобили с голям пробег. През юни 2025 г. председателят на Toyota Акио Тойода дори коментира, че електромобилите замърсяват три пъти повече от хибридите.

Въпреки това изглежда, че през последната година Toyota е променила позицията си. Компанията представи второ поколение електромобили с голям пробег, което включва изцяло новия Toyota bZ, по-големия bZ Woodland и по-компактния модел C-HR.

Техните спецификации са далеч по-впечатляващи от слабия първи опит на Toyota в лицето на оригиналния bZ4X.

Анализ на ситуацията

Изглежда, че най-накрая компанията приема неизбежността на електромобилите на пазара. Инвестициите ѝ в технологията на твърдотелните батерии също така показват, че Toyota вярва, че електромобилите се нуждаят от тази технология, за да получат широко разпространение. В сравнение с традиционните литиево-йонни батерии, твърдотелните имат много по-бързо време за зареждане, по-голям пробег и по-голяма издръжливост. Ако компании като Toyota успеят да преодолеят предизвикателствата на масовото им производство, тогава потребителите може би най-накрая ще видят, че електромобилите могат да превъзхождат автомобилите с двигатели с вътрешно горене във всяко едно отношение.

Дали твърдотелната батерия е като летящата кола на нашето поколение – вечно в процес на разработка и винаги на 2-3 години от превръщането си в реалност? Или появата ѝ е неизбежна, предвид факта, че толкова много компании работят за решаването на безбройните предизвикателства, свързани с пускането ѝ на пазара?

Ако се съди по действията на Toyota, отговорът е вторият. Японският автомобилен производител е инвестирал милиарди долари и си партнира с много компании като Sumitomo Metal, за да постигне тази цел. Може би по този начин компанията се опитва да навакса загубеното време, в което подценяваше електромобилите, като планира да изпревари индустрията и да стане първият производител, който продава електромобил с твърдотелна батерия.

Все пак Toyota не залага всичко на електромобилите. Компанията твърди, че има „многопосочен подход“ за постигане на въглеродна неутралност с инвестиции в електромобили, водородни горивни клетки, традиционни хибриди и плъгин хибриди. Пробивите в разработването на твърдотелни батерии обаче могат да помогнат. Според Абуелсамид Toyota инвестира сериозно в разработването на твърдотелни батерии, защото тази технология потенциално носи ползи за целия спектър на електрификацията – от хибриди до изцяло електрически и водородни автомобили. Всички те могат да се възползват от по-евтини, по-леки, по-безопасни и по-енергийно плътни батерии.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации