Toyota Prius Nightshade 2025: Смел дизайн и впечатляваща ефективност

Toyota представи първия Prius в САЩ през 2000 г. като автомобил за новото хилядолетие. Целта на компанията беше да отклони вниманието на купувачите от манията по SUV моделите през 90-те години и да създаде първия масово произвеждан хибриден автомобил в световен мащаб. Футуристичният дизайн и икономичността на Prius разшириха границите на автомобилостроенето, но също така привлякоха и немалко критики. В резултат на това второто поколение на модела, представено през 2003 г., преосмисли хибрида на Toyota като по-функционален и изискан лифтбек.

Петото поколение на Prius, което дебютира за модел 2023 г., остава почти непроменено. Най-голямата новост за модел 2025 г. е добавянето на ниво на оборудване Nightshade. Toyota предостави екземпляр от Prius Nightshade за едноседмичен тест, по време на който автомобилът се доказа с приятно усещане зад волана, впечатляваща икономичност и смел дизайн.

Екстериор с характер и богато оборудване в интериора

Невъзможно е да се пренебрегне ефектът от двуцветната комбинация на жълтия цвят Karashi с черни акценти при версията Nightshade. Силно наклоненото предно стъкло създава елегантен силует, а скритите дръжки на задните врати допринасят за изчистения профил. Атмосферата в изцяло черния интериор е по-спокойна. Сиви шевове по перфорираните седалки от Softex и амбиентното осветление добавят цветен акцент.

Вътрешното пространство се усеща леко ограничено за човек с ръст от около 180 см. За да се осигури малко повече място за главата, е препоръчително сенникът на стъкления покрив да остане отворен. Намирането на удобна позиция за седене, която едновременно с това да позволява безпрепятствен изглед към приборното табло, може да се окаже предизвикателство.

По отношение на технологиите, компактният хечбек е отлично оборудван. Пакетът системи за безопасност Toyota Safety Sense 3.0 е стандартен за ниво Nightshade. Налично е 7-инчово дигитално приборно табло, което показва скоростта, режимите на шофиране и други настройки. В центъра на конзолата е разположен 12.3-инчов екран на инфоразвлекателната система, който поддържа безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto. До скоростния лост има и ниша за безжично зареждане на смартфони, съвместима със стандарта Qi. Интересно е, че системата изпитваше затруднения да зареди iPhone 15 със защитен калъф OtterBox. След премахването му зареждането работеше безпроблемно.

Един забележителен елемент е акцентното осветление на таблото. Освен че допринася за естетиката в интериора, то служи и като визуална помощ за водача – когато трафикът потегли след спиране, светлината пулсира, за да сигнализира, че е време за тръгване.

Под капака на Prius Nightshade

Под предния капак работи петото поколение хибридна система на Toyota. Тя комбинира 2.0-литров четирицилиндров двигател с два електромотора и литиево-йонна батерия. Общата системна мощност на Prius за модел 2025 г. е 194 к.с. Хибридното задвижване е свързано с електронно управлявана безстепенна автоматична трансмисия (CVT). Като опция се предлага и задвижване на четирите колела, но тестовият автомобил не беше оборудван с него.

Версията с предно предаване постига комбиниран разход на гориво до 4.1 л/100 км. Двата електромотора зареждат хибридната батерия, а ефективността се подобрява допълнително от електронно контролирана спирачна система. Тя координира работата между регенеративната спирачна сила на електромоторите и хидравличната спирачна система, за да осигури оптимално спиране и да възстанови възможно най-много електрическа енергия.

Режимът EV позволява на автомобила да се движи само на електричество за кратки разстояния в зависимост от нивото на батерията и скоростта. При движение в този режим автомобилът издава тих, специфичен звук, за да предупреждава пешеходците за присъствието си.

Пъргав и приятен за управление с малко недостатъци

Хибридните автомобили често са критикувани като скучни за управление. В много случаи те са упреквани и за шумната си работа, особено когато са оборудвани с CVT. Последното поколение на хибридната система на Toyota в Prius обаче се оказа изненадващо тиха и по-динамична от очакваното. Мощността от 194 к.с. осигурява на автомобила с тегло около 1435 кг достатъчно пъргавина. Макар да не е състезателен автомобил, Prius ускорява бързо, след което в купето настава тишина. Постигането на най-нисък разход на гориво добавя и състезателен елемент към удоволствието от шофирането. По време на едноседмичния тест беше постигнат среден разход от 5.3 л/100 км.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации