Toyota RAV4 Hybrid: SUV моделът, който променя представите за пробег

В стремежа си към по-устойчив транспорт светът все по-често се обръща към хибридните автомобили, а Toyota изигра ключова роля в този процес. Компанията представи първия масово произвеждан хибрид в света – Prius, още през 1997 г. Едно от основните предимства на хибридната технология е, че подобрява значително горивната ефективност, без да прави сериозен компромис с динамиката. В резултат на това Toyota успешно интегрира хибридното си задвижване в широка гама от модели – от седани като Camry до SUV модели като 4Runner и дори пикапа Tundra.

Впечатляващ пробег от над 900 км с един резервоар

Много производители, сред които Honda, Kia и Ford, предлагат хибридни автомобили на цени под 80 000 лв. Въпреки това, един SUV на Toyota успява да засенчи всички останали благодарение на впечатляващия си пробег с един резервоар. Освен това той предлага повече от достатъчно мощност, богато оборудване и висока безопасност, което го превръща в идеален избор за семеен автомобил на разумна цена.

Toyota RAV4 се предлага с три варианта на задвижване – конвенционален двигател с вътрешно горене (ICE), хибрид (HEV) и плъгин хибрид (PHEV). Най-достъпната версия, която разчита само на бензинов двигател, постига пробег от около 700 км с един резервоар. Хибридният вариант обаче успява да измине над 900 км с резервоар със същия размер, като същевременно е само с около 5000 лв. по-скъп и предлага леко повишена мощност.

Сравнение на задвижващите системи в Toyota RAV4

Версията с конвенционален двигател (ICE) разполага с 203 к.с., има среден разход от 7,8 л/100 км и пробег от 700 км. Хибридният модел (HEV) предлага системна мощност от 219 к.с., разходът му е сведен до 6,0 л/100 км, а пробегът достига впечатляващите 911 км. Най-мощният вариант е плъгин хибридът (PHEV) с 302 к.с., който може да измине до 68 км изцяло на ток и има общ пробег от 965 км. Цената му обаче е значително по-висока, което прави стандартния хибрид най-балансирания и практичен избор за семеен SUV.

Според Крейг Колър, редактор в TopSpeed, тази версия на RAV4 има разход на гориво като на икономичен автомобил, но същевременно предлага изненадващо добро представяне.

Седем нива на оборудване

Хибридната версия на Toyota RAV4 се предлага в седем различни нива на оборудване, като само най-високото от тях надхвърля границата от 80 000 лв. Базовата версия LE стартира от малко над 59 000 лв. Следват нивата XLE, SE, Woodland Edition, XLE Premium и XSE, като всички те са позиционирани в ценовия диапазон до 70 000 лв. Най-високото ниво на оборудване, Limited, е с цена малко над 74 000 лв.

Просторен и практичен интериор

Въпреки добавения хардуер за хибридната система, инженерите на Toyota са успели да запазят същото вътрешно и товарно пространство като при версията с конвенционален двигател. Това не важи за плъгин хибридния модел, който губи част от обема на багажника заради по-голямата батерия. Пространството за главите на предните седалки е 95,8 см, а на задните – 100,3 см, докато мястото за краката е съответно 104,1 см и 96 см. Благодарение на това RAV4 Hybrid може комфортно да побере петима пътници. Обемът на багажника е 1065 литра, а при сгънати задни седалки нараства до 1976 литра, което го прави изключително практичен.

Задвижване и динамика

Хибридната система на RAV4 Hybrid използва 2.5-литров атмосферен четирицилиндров двигател, подпомаган от два електромотора и малка литиево-йонна батерия. Общата системна мощност е 219 к.с., а максималният въртящ момент достига 342 Нм. Бензиновият двигател задвижва предните колела и едновременно с това зарежда батерията. В условия на бавен трафик електромоторът поема управлението, което допринася за по-добрата горивна ефективност. Когато е необходимо, двете системи работят в тандем, за да осигурят плавно пътно поведение. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7.8 секунди, което е напълно достатъчно за семеен SUV.

Система за задвижване на всички колела

Благодарение на системата за задвижване на всички колела (AWD), RAV4 Hybrid може да се използва и по пътища с лоша или дори липсваща настилка. AWD е стандартна за всички нива на оборудване, но версията Woodland Edition е най-подходяща за леки приключения извън пътя. С цена малко над 36 000 долара, тя предлага по-агресивни дизайнерски елементи, гуми за всякакъв терен и пренастроено окачване за по-добро справяне с неравности.

Безопасност и надеждност

Всички нива на оборудване на RAV4 разполагат с пакета Toyota Safety Sense – цялостен набор от технологии за безопасност и асистенти за водача. Сред тях са система за предотвратяване на сблъсък с разпознаване на пешеходци, динамичен круиз контрол, асистент за поддържане на лентата, автоматични дълги светлини и разпознаване на пътни знаци.

Моделът е тестван от NHTSA през 2024 г., където получава максимална оценка от пет звезди за безопасност при сблъсък. Тъй като модел 2025 г. остава почти непроменен, може да се приеме, че предлага същото високо ниво на сигурност.

Конкуренция и алтернативи

Един от основните конкуренти е Honda CR-V Hybrid. Макар да използва по-малък, 2.0-литров хибриден двигател, CR-V предлага сравнима динамика с мощност от 204 к.с. и въртящ момент от 335 Нм. Ефективността му също е близка до тази на Toyota, със среден разход от около 5.9 л/100 км. Стандартно CR-V Hybrid се предлага със задвижване на предните колела и може да измине до 900 км с един резервоар. За клиенти, търсещи надежден и икономичен хибриден SUV под 40 000 долара, Honda CR-V Hybrid е отлична алтернатива.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации