Toyota разработва „свещения граал“ при батериите за електромобили с премиера през 2027-2028 г.

Изглежда, че от всички автомобилни производители именно Toyota е най-близо до постигането на това, за което мнозина в света на ел. автомобилите само мечтаят: сериен модел с твърдотелна батерия. Ако всичко върви по план, новият електромобил ще бъде представен през 2027 или 2028 г., като става дума за напълно завършен автомобил, а не за концепция.

Как работят твърдотелните батерии и защо са важни

Твърдотелните батерии могат да променят изцяло правилата на играта, тъй като имат по-висока енергийна плътност. При равни други условия, една твърдотелна батерия осигурява с 25% по-голям пробег в сравнение със стандартна литиево-йонна батерия с течен електролит.

Причината е, че твърдите електролити, откъдето идва и името на технологията, са по-добри проводници за компонентите на батерията, които работят заедно за генериране на енергия. Така при същото тегло и размер се получава повече енергия от батерия, която е едновременно по-солидна и по-лесна за охлаждане. Това е ситуация, от която печелят всички страни.

Toyota и Mercedes се стремят да бъдат пионери в технологията

Toyota не е сред производителите, които са най-фокусирани върху електрическите автомобили, но японската компания подхожда сериозно към твърдотелните батерии. Ако спазят обещанието си, предстоящият им електромобил ще бъде първият сериен автомобил в света с такава технология.

Това обаче ще се случи само ако Mercedes не ги изпреварят. Германският производител работи по този тип технология от известно време. Преди няколко години те успяха да изминат 1 000 км с едно зареждане с модела Mercedes EQS. Година по-късно подобриха постижението, достигайки пробег от 1 200 км с едно зареждане.

Кратка история на батериите за електромобили

1859 г.: Гастон Планте изобретява оловно-киселинната батерия, използвана в ранните електрически карети.

1899 г.: Електрическият автомобил на Камий Женаци, използващ оловно-киселинни батерии, поставя рекорд за скорост на суша от 105 км/ч.

60-те години на XX век: Никел-кадмиевите (NiCd) батерии осигуряват по-добра енергийна плътност, но са скъпи.

1991 г.: Sony разработва първата комерсиална литиево-йонна батерия, която предизвиква революция в преносимите технологии.

1996 г.: В прототипите на GM EV1 се използват усъвършенствани оловно-киселинни и никел-металхидридни (NiMH) батерии.

2008 г.: Tesla Roadster дебютира с литиево-йонни клетки – първият автомобил, който използва батерии, подобни на тези в лаптопите.

2012 г.: Tesla Model S усъвършенства охлаждането и конструкцията на батериите за по-дълъг пробег и по-висока безопасност.

2015 г.: Изследванията на твърдотелните батерии се ускоряват с обещанието за по-бързо зареждане и по-висока енергийна плътност.

2020 г.: Цената на батериите спада с 89% за десетилетие, достигайки около 137 долара за kWh, което прави масовите електрически автомобили възможни.

2023 г.: Panasonic, CATL и други компании започват тестове на следващо поколение клетки тип „4680“ за по-висока производителност.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации