Дори прословуто надежден автомобил като Toyota Tundra може да покаже признаци на възрастта си след дълги години и много километри. За един собственик от Тусон, Аризона, неговият пикап се превърнал едновременно в лоялен работен кон и източник на разочарование. Той бил уморен от местните сервизи, които таксували хиляди долари, без реално да отстраняват проблемите.
Когато верният му пикап отново започнал да създава неприятности, официалното представителство му предложило оферта между 2500 и 3000 долара за смяна на ангренажен ремък. Вместо да приеме, собственикът решил да рискува и да предприеме едно много дълго пътуване.
Пътуване към спасението
Той събрал багажа си и потеглил на пътешествие от близо 1800 км до Канзас. Там известният в YouTube механик Дейвид Лонг, познат като Car Wizard (Автомобилния магьосник), се съгласил да погледне автомобила. Когато сребристата Tundra TRD от 2001 г. влязла в сервиза, механикът бил посрещнат от гледка, която го накарала да поклати глава невярващо.
Пикапът все още се движел с оригиналния си ангренажен ремък – гумен компонент, който Toyota препоръчва да се сменя на около 145 000 км или на всеки девет години. Това означавало, че интервалът за смяна е бил надхвърлен повече от два пъти. Автомобилът бил истинско чудо на колела, което някак си се противопоставяло на законите на механиката.
Тиктакаща бомба под капака
Автомобилният магьосник предупреди, че ако ангренажният ремък се скъса, двигателят ще бъде унищожен. Технически погледнато, 4,7-литровият V8 двигател под капака е от тип „без интерференция“, което означава, че буталата и клапаните няма да се ударят при повреда. Въпреки това внезапната загуба на синхронизация би спряла всичко моментално.
Пикапът щял да угасне на място, оставяйки собственика си на пътя, като потенциално можело да повреди и съседни компоненти като обтегача и водната помпа. Механикът не можел да повярва, че автомобилът е оцелял след толкова дълго пътуване с толкова износен ремък.
Той обясни, че повечето пикапи Tundra имат малък стикер в двигателния отсек, който указва последната смяна на ремъка, но на този липсвал такъв. Лонг заяви, че при добра поддръжка тези машини почти не се развалят, но конкретният екземпляр отдавна живеел във „взето назаем“ време. Ремъкът бил прашен, мръсен и видимо остарял, но по чудо все още не бил напукан. Без съмнение, той представлявал тиктакаща бомба.
Диагнозата: Износен, но изненадващо здрав
Самият пикап изглеждал точно на годините си. Боята била напукана и избледняла, като на места се виждал гол метал. Автомобилът бил оборудван с 16-инчови алуминиеви джанти с пет спици и всесезонни гуми Bridgestone Dueler, които също били виждали по-добри дни. Въпреки износването, пикапът имал своето достойнство – онзи вид „белези от битки“, които само един добре използван автомобил може да носи с гордост.
Когато вдигнал автомобила на подемника, Автомобилният магьосник открил смесица от добри и лоши новини. Долната част била забележително здрава за възрастта си. Нямало течове, сериозна ръжда или разхлабени компоненти. Диференциалът и стабилизиращата щанга били в отлично състояние, а рамата изглеждала напълно здрава.
Все пак пикапът се нуждаел от нови спирачни накладки и амортисьори – рутинни консумативи, нищо катастрофално. Дъното на купето и карданният вал изглеждали изненадващо чисти, което е доказателство за изключително здравото инженерство на Toyota от онази епоха.
След като работата приключила и новият ангренажен ремък и водната помпа били монтирани, Tundra била готова за още едно дълго пътуване. Собственикът вече можел спокойно да измине обратните 1800 км до Аризона. Да се шофира толкова далеч с ангренажен ремък на ръба на възможностите си е било огромен риск, но все пак това е Toyota. Поправяш износеното и тя просто продължава напред.
За пикап, прекарал повече от две десетилетия в работа, печен под пустинната жега на Аризона и устоял на небрежност, оцеляването с оригиналния ангренажен ремък било истинско чудо. С най-накрая възстановена правилна поддръжка, старата Tundra била готова отново да служи вярно, доказвайки, че дори тиктакащите бомби могат да бъдат обезвредени.
Последвайте ни в Google News