Този SUV на Stellantis се лишава от логото си, за да пази пешеходците

С напредването на технологиите и все по-голямата роля на автономното управление възниква важен въпрос: как автомобилите ще комуникират с хората около тях? Opel дава своя отговор с прототип на модела Grandland, оборудван със светлинна система, създадена да „разговаря“ директно с пешеходците.

Тестовият автомобил разполага с асистираща система от Ниво 3, която позволява на водача да не участва в управлението при определени условия. Когато автомобилът поеме контрола, е необходим нов начин на комуникация, за да е сигурно, че хората на улицата разбират неговите намерения. За целта прототипът на Opel Grandland използва специално подбрани цветове и символи, които заменят конвенционалните бели LED светлини в различни ситуации.

Светлините като език

Прототипът на Grandland е снабден с нова система от камери, която може да разпознава обекти и жестове, в комбинация с функция за прогнозиране на намеренията, базирана на изкуствен интелект. Това позволява на автомобила да разпознава по-добре реални сценарии, като например пешеходец, който изскача зад паркирани коли, или дете, което тича след топка на пътя.

Когато автомобилът се движи в автономен режим от Ниво 3 или по-високо, предните и задните му светлини светят в синьо-зелен цвят (циан). Този цвят е избран, защото не се свързва с никоя друга стандартна функция на автомобила. Когато на пътя на колата бъде засечен пешеходец, тя започва да спира, а LED фаровете променят цвета си от бял на магента (пурпурночервен).

На мястото, където обикновено стои емблемата на Opel, е монтиран малък екран. Той показва предупредителен знак или символ на пешеходец заедно с жест за спиране. Когато автомобилът спре напълно, светлините стават зелени, а дисплеят показва фигура на ходещ човек, давайки знак, че пресичането е безопасно. Системата е разработена изцяло от Opel в сътрудничество с Техническия университет в Дармщат. В по-сложни ситуации, когато алгоритъмът с изкуствен интелект не може да вземе решение, системата уведомява водача да поеме отново контрола.

Филип Рьокл, глобален ръководител на отдела за осветление в Stellantis, обясни идеята зад проекта. Той заяви, че фаровете играят важна роля за пътната безопасност, но съвременните системи за осветление могат много повече. Според него светлинните елементи лесно могат да се анимират и да се използват за комуникация.

Рьокл даде пример със светещата емблема „Blitz“ на Grandland, която може да бъде заменена с дисплей. Този дисплей може едновременно да показва осветеното лого и да се използва за комуникация с други участници в движението и пешеходци. Той добави, че използването на съществуващи светлинни елементи прави лесно добавянето на комуникационни функции, когато в автомобилите на компанията бъдат въведени технологии за автономно управление.

Прототипът Grandland с уникалното оборудване и светлинни функции следва примера на редица други концептуални и серийни автомобили от други марки, които разработват подобни идеи.

Моделът е създаден в централата на Opel в Рюселсхайм, Германия, и е представен на Международния симпозиум за автомобилно осветление (ISAL) в Дармщат. Той е резултат от сътрудничество между работилницата за концептуални модели на Opel и студенти от Техническия университет в Дармщат.

Stellantis и Техническият университет в Дармщат имат стратегическо партньорство за съвместни изследвания на нови технологии за осветление от 2022 г. Като част от него, автомобилният производител в момента финансира трима докторанти в катедрата по електротехника и информационни технологии на университета.

От своя страна, Джулиса Ле, водещ инженер по иновациите в Stellantis, коментира избора на цветове. Тя обясни, че екипът целенасочено е избрал цветове, които все още не се свързват с други функции на автомобила, за да се избегнат недоразумения. Например червеният цвят е интуитивно разбираем, но вече се използва за стоп светлините. Според нея цветовете циан и магента са щателно оценени за целите на възприятието и към момента не присъстват в никоя пътна ситуация, което гарантира ясна и недвусмислена комуникация с останалите участници в движението.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации