Изложението SEMA (Асоциация на производителите на специализирано оборудване) в Лас Вегас всяка година е сцена за най-смелите концепции в автомобилния свят. Обикновено това са уникални проекти, създадени от производители на джанти, окачвания, гуми или турбокомпресори. Тази година обаче Toyota, както и много други автомобилни компании, представя проекти, които изглеждат като проверка на пазарния интерес – сякаш задават въпроса дали клиентите биха купили даден автомобил, ако бъде пуснат в производство.
Концепцията Turbo Trail Cruiser не попада съвсем в тази категория. Toyota няма намерение да възражда Land Cruiser FJ60 от 1985 г. и да го оборудва със съвременен V6 двигател. Проектът обаче насочва вниманието към други възможности, които са напълно по силите на компанията. Тук ще разгледаме детайлите на този конкретен автомобил и ще анализираме какво означава той за бъдещето.
Техническите характеристики на Turbo Trail Cruiser
От Toyota заявяват, че не са искали да правят компромис с 40-годишното шаси на FJ60, за да интегрират модерния 3,4-литров V6 двигател с двоен турбокомпресор от Tundra модел 2025 г. Целта е била да му дадат значително повече мощност. Двигателят i-FORCE с неговите 389 к.с. и въртящ момент от 650 Нм постига това с лекота, като на практика удвоява мощността на оригиналния редови шестцилиндров двигател. От Toyota подчертават също, че новият агрегат е по-тих, по-рафиниран, по-чист и по-икономичен.
Впечатляваща ретро модернизация
Toyota е възстановила този класически автомобил с нови графики и стикери, пребоядисвайки го в автентичния за периода цвят PPG Silver 147 от 1986 г. Може би в разрез с очакванията на пуристите, компанията е инсталирала модерна озвучителна система JBL, а дисплеят с плосък екран в интериора не изглежда съвсем на място.
Въпреки това интериорът е впечатляващ и пресъздава напълно атмосферата от средата на 80-те години, дори я надгражда.
Анализът на TopSpeed
Моделите FJ60 Land Cruiser не се продават на екстремните цени на някои други класики от 80-те. Екземпляри могат да бъдат намерени на цени между 15 000 и 25 000 долара. Като се има предвид обаче, че компании като ICON таксуват по 175 000 долара за свой проект FJ44, възниква въпросът дали Toyota не би могла да развие успешен бизнес модел, като модернизира собствените си класики и ги продава отново със съвременни двигатели. Jaguar-Land Rover, Porsche и Mercedes вече правят това, както и всички производители на екзотични автомобили.
Toyota може би смята, че усилието не си заслужава, тъй като все пак произвежда отличен модерен Land Cruiser. Но този малък експеримент определено ни кара да се замислим. Класическите автомобили са налични и компанията не би трябвало да следва изцяло пътя на ICON, променяйки до неузнаваемост оригиналния, работен характер на Land Cruiser. Щом конкурентите в луксозния сегмент го правят, защо не и Toyota? В крайна сметка, кой би се справил по-добре с тази задача?
Последвайте ни в Google News