Твърдотелните батерии са напът да променят изцяло света на електромобилите

Електрическите автомобили са на прага на огромен технологичен скок с напредъка на твърдотелните батерии. Тази технология обещава да подобри значително пробега и скоростта на зареждане. За разлика от конвенционалните литиево-йонни батерии, твърдотелните батерии заменят течния електролит с твърди материали, което ги прави по-безопасни, с по-висока енергийна плътност и потенциално по-евтини за производство.

Напредъкът на европейските и американските производители

Няколко големи автомобилни компании вече активно тестват прототипи с новата технология. Mercedes-Benz, в партньорство с Factorial Energy, използва твърдотелна батерия в прототип на EQS, който е изминал близо 1200 км с едно зареждане, като в батерията са останали още около 135 км пробег.

BMW си сътрудничи със Samsung SDI и Solid Power за тестване на твърдотелни батерии в своите седани i7. Stellantis също отчита сериозен напредък, като тества батерии в електрическия Dodge Charger Daytona, които могат да се заредят от 15% до 90% само за 18 минути. Междувременно Volkswagen представи електрически мотоциклет Ducati, чиято батерия се зарежда от 10% до 80% за 12 минути.

Японските компании също ускоряват темпото

Японските производители също постигат значителни резултати. Toyota разполага с прототипи, които могат да се заредят от 10% до 80% за 10 минути и осигуряват пробег от близо 1000 км. Компанията очаква да започне масово производство през 2027–2028 г.

Honda също се стреми към пробег от 1000 км, но среща предизвикателства с размера на клетките, което забавя процеса. Nissan планира да предлага твърдотелни батерии в автомобилите си до края на 2028 г., включително и в хибридни модели. Hyundai-Kia прогнозира, че технологията няма да бъде широко достъпна преди 2030 г.

Предимства и пазарни очаквания

Твърдотелните батерии предлагат ясни предимства пред настоящите технологии. По-високата им енергийна плътност може да осигури пробег над 965 км с едно зареждане, а по-бързото зареждане ще намали значително времето за престой на водачите. Технологията също така намалява риска от пожар, свързан с течните електролити в литиево-йонните батерии.

Въпреки напредъка, достъпността за потребителите в САЩ и Европа остава ограничена. Докато в Китай вече се предлагат електромобили, оборудвани с твърдотелни батерии, масовото им навлизане на западните пазари се очаква по-късно през десетилетието. Междувременно производителите продължават да тестват прототипи, да оптимизират производството и да решават технически предизвикателства, преди тези батерии да станат широко разпространени.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации