Uber и Lyft си партнират с Baidu за автономни таксита в Лондон от 2026 г.

Лондон се превръща в ключова арена за развитието на таксита без шофьор, след като Uber и Lyft обявиха партньорство с китайския технологичен гигант Baidu. Целта е въвеждането на самоуправляващи се автомобили в британската столица през 2026 г.

Новият проект предвижда тестове на изцяло електрически автономни превозни средства по улиците на Лондон да започнат още през следващата година. Според споразумението, жителите на града ще бъдат първите във Великобритания, които ще могат да използват специално създадените електромобили Apollo Go на Baidu. Очаква се тестовият автопарк да включва десетки автомобили, като стартът зависи от одобрението на регулаторните органи.

Конкуренция на пазара на автономни превози

Споразумението между Uber, Lyft и Baidu следва стъпките на Waymo – подразделението за самоуправляващи се автомобили на Alphabet, собственик на Google. Компанията вече започна тестове на свои автономни таксита в Лондон и планира да предложи услугата си за обществено ползване също през 2026 г. И двете инициативи имат за цел да докажат, че технологията за автономно управление може да се справи с натоварените, тесни и често сложни улици на голям европейски град, а не само с по-простите пътни мрежи, характерни за САЩ и модерните китайски градове.

Доказана технология и специализирани автомобили

От Baidu заявяват, че техните системи за автономно управление са изминали общо над 240 милиона километра, от които повече от 140 милиона са в напълно автономен режим. Компанията също така съобщава, че извършва над 250 000 автономни пътувания всяка седмица – цифра, която и от Waymo обявиха за своите операции в няколко американски града през април 2025 г.

Автомобилите, предвидени за Лондон, са модел RT6 на Baidu. Това са изцяло електрически превозни средства, проектирани специално за услуги за споделени пътувания. За разлика от преоборудвани серийни автомобили, като например автопарка от Jaguar I-Pace, използван от Waymo, RT6 е разработен от самото начало да работи без шофьор. Неговата архитектура и технологии целят максимално увеличаване на пространството за пътниците, безопасността и ефективността в градска среда.

Стратегия и регулации

От Lyft – компания, която навлезе на британския пазар едва през 2025 г. чрез придобиването на фирмата за споделени пътувания Freenow – обясниха, че услугата ще работи като част от „хибридна мрежа“. В нея автономните превозни средства ще функционират заедно с автомобили, управлявани от хора, вместо да ги заменят напълно. Според компанията този подход ще гарантира, че всички транспортни нужди на Лондон могат да бъдат посрещнати, като същевременно се създават нови възможности в сферата на споделените пътувания.

Вече е започнала работа с транспортния регулатор на града Transport for London и местните общности за подготовка на въвеждането на автомобилите. Както при всички проекти за автономни превозни средства във Великобритания, програмата ще подлежи на регулаторно одобрение и строг надзор, особено в ранната си тестова фаза.

За жителите на Лондон пристигането на автомобилите Apollo Go на Baidu ще представлява първата възможност да изпробват зряла платформа за автономни превози, която вече работи в голям мащаб в други части на света. В Китай роботизираните таксита на Baidu вече са достъпни за обществеността в няколко града, където превозните средства се движат без шофьори за безопасност в определени зони.

Макар все още да не са потвърдени точни дати за публичния старт, освен изявлението на Uber, че това ще се случи през първата половина на 2026 г., всички компании ясно показват, че Лондон е само началото. Ако тестовете се окажат успешни и регулаторните пречки бъдат преодолени, планираното разширяване до стотици превозни средства може значително да промени начина, по който хората се придвижват в столицата, особено при кратки градски пътувания.

Засега фокусът остава върху подготовката и одобренията, но посоката на развитие е ясна. С присъединяването на Baidu, Uber и Lyft към Waymo в надпреварата за Лондон, градът бързо се превръща в една от най-важните тестови площадки за автономния транспорт в света. Ако тези планове се осъществят, поръчването на електрическо такси без шофьор скоро може да се превърне от новост в ежедневие.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации