Учени превръщат уличните лампи в зарядни станции за електромобили

Иновативно решение на проблема с градското зареждане

Изследователи от университета Пен Стейт демонстрират, че уличните лампи могат да служат за много повече от осветление. Те са разработили и тествали технология, която превръща стълбовете за улично осветление в зарядни станции за електромобили. Проектът е реализиран с група от 23 лампи в Канзас Сити, Мисури.

Това е едно от първите проучвания на идея, която може значително да улесни зареждането, особено за шофьори, които нямат възможност да инсталират домашна зарядна станция.

„Мотивацията за този проект идва от факта, че много жители на апартаменти и жилищни сгради, особено в градските центрове, нямат достъп до собствени зарядни устройства, тъй като не разполагат с гараж“, заяви доцент Сянбяо Ху.

Разходи и удобство

Домашното зареждане със станция от тип Level 2 е най-евтиният вариант, като годишните разходи за пробег от около 21 700 км варират между 506 и 720 долара. За сравнение, изминаването на същото разстояние с използване на обществени бързи зарядни станции може да струва до 2300 долара.

Станциите Tesla Supercharger могат да осигурят пробег до 320 км за 15 минути, докато зарядните устройства Level 2 обикновено добавят около 40 км пробег за един час. Най-бавният вариант е стандартен домашен контакт (Level 1), който осигурява едва 8 км за всеки час зареждане.

Идеята на Пен Стейт може да предложи лесен достъп до зареждане извън дома, като се избягват разходите за инсталация на домашна станция, които обикновено възлизат на около 2000 долара.

Предимства на съществуващата инфраструктура

„Стълбовете за улично осветление вече са свързани към електрическата мрежа и обикновено са собственост на общините, което улеснява работата с тях“, добави Ху. Екипът подчертава, че крайпътните зарядни устройства са по-ефективни като разходи и време в сравнение с други обществени алтернативи, тъй като използват вече изградена инфраструктура. Те могат да бъдат разположени на по-голямо разстояние едно от друго, като по този начин се избягва струпването на автомобили пред станциите.

В официалното съобщение не се уточняват детайли за скоростта на зареждане и цените. Прототипите са били наблюдавани в продължение на една година.

„Създаването на решение, което работи не само в един конкретен град, но може лесно да бъде приложено от много общности, е от решаващо значение за увеличаване на употребата на електромобили в цялата страна“, коментира Янг Сонг, докторант, участвал в проекта.

Бъдещи перспективи

Екипът от Пен Стейт се надява да продължи изследванията си, като вземе предвид социално-икономически фактори и дори влиянието на метеорологичните условия. Проектът, финансиран от Министерството на енергетиката на САЩ, предлага уникално решение, което може да бъде приложено навсякъде, където има стълбове за улично осветление.

„Установихме, че използването на улични лампи за зареждане на електромобили предлага иновативен и справедлив подход за разширяване на зарядната инфраструктура и насърчаване на устойчивия електрически транспорт“, заключи изследователят Юян Пан.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации