Плановете на компанията се оказват по-различни от очакваното напълно автономно бъдеще
Tesla се готви да предложи услуга за превоз на ограничен брой хора в района на Сан Франциско, но с една съществена уловка – пътуванията няма да бъдат напълно автономни. Според изявление на калифорнийски регулатор от петък, компанията все още не разполага с необходимите разрешителни за безпилотни автомобили и дори не е подала документи за такива.
Това се разминава с очакванията, породени от коментар на главния изпълнителен директор Илон Мъск от по-рано тази седмица. По време на разговор с инвеститори за финансовите резултати той заяви, че компанията е в процес на получаване на регулаторно одобрение за стартиране на роботаксита на няколко пазара, включително в района на Сан Франциско. От Tesla не са отговорили на запитването за коментар по темата.
Автономно, но с човек зад волана
Ашок Елусуами, ръководителят на отдела за автономно шофиране в Tesla, потвърди, че компанията ще стартира услугата Robotaxi в района на залива „с човек на шофьорското място, за да ускорим процеса, докато чакаме регулаторно одобрение“. Този подход е сходен с пилотната програма, която Tesla стартира миналия месец в Остин, Тексас, с флот от автомобили Model Y. Там също присъстваше служител на компанията, докато софтуерът управляваше автомобила.
Говорител на Калифорнийската комисия за комунални услуги (CPUC) обаче уточни, че за услугата в Сан Франциско Tesla няма право да превозва пътници в автономен режим, дори и с присъствието на шофьор за безопасност. Компанията може да оперира единствено като предлага превози с шофьор в „неавтономно превозно средство“ по силата на вече съществуващ лиценз за чартърни превози.
За тази цел Tesla вероятно ще използва своята функция Full Self-Driving (Supervised). Тя управлява повечето аспекти на шофирането, но изисква от водача да следи постоянно пътя и да бъде в готовност да поеме контрола. Тъй като отговорността остава у човека зад волана, тази технология не се нуждае от специален лиценз за автономни превозни средства в Калифорния.
Сложният път до лицензирането
За да могат да тестват и оперират автономни автомобили в щата, компаниите трябва да получат серия от разрешителни както от Департамента за моторни превозни средства (DMV), така и от Комисията за комунални услуги (CPUC). Към момента Tesla разполага единствено с лиценз от DMV за тестове с шофьор за безопасност.
Следващата стъпка за Tesla би била да кандидатства пред CPUC за лиценз за превоз на пътници с автономен автомобил и шофьор. Този процес обаче изисква първо да се премине през пилотна фаза, в която компанията няма право да таксува клиентите си.
За сравнение, конкурентът Waymo, който вече предлага напълно автономни превози в Лос Анджелис и района на залива, е преминал през седем различни регулаторни одобрения в Калифорния в рамките на девет години. Едва след като натрупа над 20 000 000 тестови километра, компанията получи финално разрешение да таксува пътници за превози с безпилотни роботаксита през 2023 г.