Vauxhall Grandland Electric в дългосрочен тест: Струва ли си по-високото оборудване?

През последните шест месеца нашият Vauxhall Grandland се движеше с увереността на знаменитост, благодарение на блестящата си боя и отличителните емблеми. За финалния етап от теста към него трябваше да се присъедини нещо също толкова бляскаво – топ версията Grandland Ultimate. А за компания беше и моята партньорка Виктория.

Може би ще забележите, че както нашият автомобил за дългосрочен тест от ниво GS, така и версията Ultimate са в цвят Impact Copper. Съседите ни сигурно са помислили, че виждат двойно, докато двата автомобила бяха паркирани един до друг на алеята.

Това съвпадение обаче е перфектният начин да се илюстрират приликите и разликите между двете версии и да се прецени дали си струва да се похарчат допълнителните около 2400 британски лири за Ultimate.

Първото нещо, което трябва да се отбележи, е, че металик боята е опция при GS, но е включена в цената на Ultimate.

Другото основно визуално подобрение в екстериора са по-големите 20-инчови алуминиеви джанти. Виктория сподели, че предпочита техния вид, докато аз клоня към малко по-меката возия на GS. Това доказва, че изборът в крайна сметка е въпрос на лични предпочитания.

Когато отворите вратата обаче, ще трябва наистина да се вгледате, за да откриете новостите. На Виктория, която е прекарала известно време зад волана на Grandland, ѝ отне няколко минути, за да установи какви са разликите.

Макар това да изглежда като недостатък за Ultimate, то също така показва колко премиум се усеща Grandland още в базовото си оборудване.

В миналото Виктория е притежавала няколко по-нови модела на Vauxhall – Astra и Corsa – и е силно впечатлена от това как марката изглежда е узряла с този последен модел.

„Grandland е голяма крачка напред в сравнение с това, с което съм свикнала“, каза тя. „Интериорът му е много удобен, но особено ми харесва колко елегантно изглежда купето. Комбинацията от материали допринася за атмосферата и го прави да се усеща много по-луксозен от по-старите модели на Vauxhall.“

За тези, които нямат търпение да научат какви са разликите в оборудването, първата е хедъп дисплеят. Това е добре дошло допълнение, тъй като може да показва навигационни карти, за разлика от основното дигитално приборно табло.

Втората е аудиосистемата Focal, която има забележимо по-силни средни честоти от стандартната. Налице са също отопляемо предно стъкло, електрическо отваряне на багажника и система от 360-градусови камери. Нито едно от тези неща обаче не е абсолютно необходимо; справяли сме се отлично и със стандартната камера за заден ход например.

Това може да е изненадващо предвид размерите на автомобила, но Виктория отбеляза: „Може да е голям, но не е толкова плашещ, колкото изглежда! Въпреки че съм карала по-големи коли в миналото, бях леко притеснена от размера на Grandland. Vauxhall обаче са свършили страхотна работа, за да го направят възможно най-лесен за употреба. Бях особено благодарна за силно чувствителните сензори и камерата за заден ход, които ме измъкнаха от няколко напечени ситуации!“

Макар допълнителното оборудване със сигурност да е удобно, то не е задължително за повечето купувачи. Въпреки това, ако искате да похарчите още повече пари, изборът на Ultimate отключва две допълнителни опции: кожена тапицерия (1300 британски лири) или панорамен люк (800 британски лири).

Докато електрическите седалки с тапицерия от кожа напа са много по-луксозни, стандартните седалки на GS също се усещат висококачествени, въпреки че са изработени от текстил и винилови вложки.

Панорамният люк прави иначе тъмното купе да се усеща много по-светло и си заслужава парите. Озадачаващо е, че Vauxhall не го предлага за по-ниските нива на оборудване.

Четвърти доклад: Ефективност при дълъг пробег

Наскоро трябваше да пропътувам без спиране около 260 км между Кентърбъри и Норич само с 80% заряд на батерията, за да не пропусна представление, по което работеше сестра ми. За щастие, превъзходната ефективност на Grandland на магистрала от около 17,3 кВч/100 км ми позволи да стигна без никакви проблеми.

Втори доклад: Простор за семейството и дори за кухнята

При пробег от около 6600 км средната ефективност на автомобила е 18,3 кВч/100 км. Спомням си много добре как се преместих в нова къща и се чудех: „Какво, за бога, ще правя с цялото това пространство?“. Същото усещане имах, когато получих Vauxhall Grandland Electric, защото той определено оправдава думата „Grand“ (голям) в името си.

Напоследък впечатляващите размери на Vauxhall се оказаха изключително полезни. През последния месец се наложи да вляза в ролите на шофьор, доставчик и отговорник по изхвърлянето на градински отпадъци – все задачи, с които Grandland се справи безпроблемно.

Vauxhall Grandland винаги е бил преди всичко семеен автомобил и преминаването към електрическо задвижване не е променило това. Всъщност последният модел е по-подходящ за семейства от всички свои предшественици.

Макар да нямам деца, родителите ми постоянно пътуват нанякъде по време на пенсионирането си – или както те се шегуват, „харчене на наследството на децата“. Поради тази причина често доброволно изпълнявам ролята на техен таксиметров шофьор до и от летището.

За да се побере толкова голяма батерия в Grandland – очаква се бъдещите топ версии да получат батерия с капацитет 93 кВч и пробег от около 640 км – Vauxhall са увеличили междуосието на това поколение с около 20 см.

Както може да се очаква, това е оказало огромно влияние върху пространството за пътниците, което води до изобилие от място за главите и краката, така че възрастни хора могат да седят отзад без проблем. Дори трима души един до друг е напълно постижимо за по-кратки пътувания, като големите прозорци осигуряват много светлина в иначе доста тъмното купе.

Жалко е обаче, че дори топ версията Ultimate не разполага с тризонов климатроник, нито с отопляеми задни седалки – и двете са функции, запазени за по-скъпия Peugeot E-3008. Като се има предвид, че децата (а от моя опит с баща ми, и мъжете на средна възраст) са доста придирчиви по отношение на това дали им е топло или студено, липсата на отделна климатична зона за пътниците на задните седалки се усеща.

Плавност и прекалена чувствителност при шофиране

Пътниците, които нямат богат опит с електрически автомобили, често отбелязват плавната работа на задвижващата система на Grandland. В допълнение, проблемът със свистящия климатик изглежда е отстранен, което прави пътуването приятно и тихо. Системите за подпомагане на водача обаче могат да бъдат твърде чувствителни. Понякога автомобилът спира рязко, мислейки, че предстои сблъсък с паркирана кола, въпреки оставеното достатъчно голямо разстояние.

Пространство в изобилие

Багажникът на Grandland предлага изключително голям обем. С капацитет от 550 литра, моделът на Vauxhall разполага с един от най-големите багажници в този ценови клас, ако се изключат вановете, предлагани от други марки в групата Stellantis. Пространството е достатъчно голямо, за да побере почти всичко – от масичка за кафе до костюми и чанти за представление.

Ефектен екстериор и компромисен интериор

Характерният за Vauxhall преден дизайн „Vizor“ допринася за внушителните пропорции на SUV модела. В конкретния тестов автомобил те са подчертани от ефектния цвят Impact Copper, който изпъква силно на слънчева светлина. За съжаление, интериорът не е толкова впечатляващ. Комбинацията от евтини и по-качествени материали е леко разочароваща, въпреки че използването на различни тъкани за декорация на вратите е интересно решение. Vauxhall акцентира и върху осветеното безжично зарядно за телефон „Pixel Box“, но след известно време на употреба телефонът, подобно на екрана на инфоразвлекателната система, е склонен да прегрява.

Светещото лого – ненужна демонстрация?

Осветените емблема и надпис Vauxhall, които доминират съответно предната и задната част на автомобила, предизвикват смесени чувства. Те със сигурност са добре изпълнени и създават усещане за специален момент при приближаване към колата през нощта. Въпреки това изборът на марката да се афишира по този начин изглежда спорен. Няма нищо лошо в това да притежаваш Vauxhall, но да го демонстрираш така е малко като да се хвалиш, че пазаруваш в Lidl – практично е, но не е нещо особено специално.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации