Великобритания обмисля данък „пробег“ за електромобили

Според информацията, шофьорите може да плащат по 3 пенса на миля, за да се компенсират загубените приходи от акцизи върху горивата.

Собствениците на електрически автомобили в Обединеното кралство скоро може да се сблъскат с нова такса. Според съобщения, финансовият министър Рейчъл Рийвс подготвя въвеждането на данък „пробег“ за електромобили, за да запълни огромния дефицит в хазната, причинен от намаляващите приходи от акцизи върху горивата. С все повече шофьори, които заменят бензиностанциите с контакти за зареждане, държавата търси нови начини за финансиране на пътната инфраструктура.

Какво означава това за шофьорите?

Предполагаемата такса е около 3 пенса на миля. При среден годишен пробег от 12 900 км (около 8000 мили) това би означавало допълнителен разход от 240 британски лири годишно. Правителството вероятно ще изтъкне, че дори с новия данък, собствениците на електромобили ще останат в по-изгодна позиция. За сравнение, шофьорите на автомобили с бензинови и дизелови двигатели плащат средно по 600 британски лири годишно под формата на акциз върху горивата.

Въпреки това, новината представлява пореден финансов удар за собствениците на електромобили. От тази година те вече са задължени да плащат годишния пътен данък (Vehicle Excise Duty), който преди това се отнасяше само за автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Като се добави и този данък от 195 лири, общите разходи за шофьор на електромобил с пробег от 12 900 км годишно може да нараснат с 435 лири през 2028 г., когато се очаква схемата да влезе в сила, в сравнение с 2024 г.

От положителна страна, новото правителство на лейбъристите отново въведе субсидии до 3750 лири за купувачите на нови електрически автомобили, три години след като предишното правителство прекрати първоначалната програма за подпомагане.

Как ще се следи пробегът?

Засега не е ясно как точно ще се администрира новата система. Според първоначалната информация, шофьорите ще трябва сами да декларират прогнозния си годишен пробег, вместо държавата да ги следи електронно. Ако в края на годината се установи разлика между декларирания и реалния пробег, водачите ще получат обратно част от сумата или ще трябва да доплатят разликата.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации