Зад очевидния стил на Volkswagen ID. Buzz се крие и сериозно съдържание. Това е практичен семеен електрически MPV, който успешно пресъздава визията на оригиналния микробус Type 2. Благодарение на големите си размери, той предлага изобилие от вътрешно пространство, особено във версията с удължено междуосие. Въпреки високата си цена, ID. Buzz е автомобил с характер, който дава сериозна алтернатива на купувачите, които иначе биха се насочили към SUV.
Огромният интерес към ID. Buzz при премиерата му през 2022 г. доведе до списъци с чакащи, надхвърлящи една година. Причината е ясна – макар да изглежда като концептуален модел, в основата му е добре познатата платформа MEB, използвана и в други електрически автомобили на VW като ID.3 и ID.4. Това си проличава и в начина, по който се управлява.
Цени и версии
С начална цена от малко над 135 000 лв., Volkswagen ID. Buzz е един от най-скъпите модели в гамата на марката. Базовата версия е с пет места и ниво на оборудване Life. Моделът със седем места е базиран на каросерия с удължено междуосие, което добавя значителна гъвкавост и си заслужава доплащането.
Производителност и задвижване
Стандартният ID. Buzz е оборудван с батерия с капацитет 79 кВч. Версията с удължено междуосие (LWB) разполага с 250 мм повече пространство между осите, което позволява вграждането на по-голяма батерия от 86 кВч. Базовият модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,6 секунди, докато по-мощната версия GTX с двойно задвижване се справя със спринта за 6,1 секунди.
Собственото тегло на версията със стандартна база е 2454 кг, а удължената добавя още 189 кг, което я прави малко по-бавна. Ускорението от 0 до 100 км/ч при нея отнема съответно 7,9 секунди за стандартния модел и 6,4 секунди за GTX. В реални условия обаче тази разлика е почти незабележима. Дори в базовия си вариант ID. Buzz се усеща достатъчно пъргав, независимо дали е натоварен с пътници. Максималната скорост на всички версии е електронно ограничена на 160 км/ч.
Шофиране в града
С широчина от почти два метра, ID. Buzz не е най-лесният автомобил за маневриране по тесни градски улици. Наличието на парктроници от всички страни, включително странични сензори, помага за засичането на препятствия. Високата позиция на седене и огромните прозорци осигуряват отлична видимост, въпреки че късият преден капак остава извън полезрението. Кормилното управление е добре премерено, а диаметърът на завой е добър за такъв голям автомобил – 11,2 метра за стандартната версия и 11,8 метра за удължената. Реакцията на задвижването е мигновена, което улеснява движението в трафика.
Стандартните 19-цолови джанти понякога реагират твърдо на по-големи неравности, но като цяло окачването е настроено за комфорт и се справя добре с поглъщането на несъвършенствата по пътя. Версията GTX с 21-цолови джанти обаче има осезаемо по-твърда возия в градски условия.
Поведение на извънградски пътища
Не очаквайте мудното поведение на класическите кемпери на Volkswagen. Мощността от 282 к.с. и най-вече въртящият момент от 560 Нм на базовия електромотор придават на автомобила усещане за изненадваща пъргавина предвид размерите му. Ускорението е плавно, а управлението е прецизно, но спортните усещания приключват дотук. Теглото от близо 2,5 тона и мекото окачване водят до значително накланяне на каросерията при по-бързо влизане в завои.
Комфорт на дълъг път
На магистралата ID. Buzz е изключително комфортен. Аеродинамичната предна част помага на автомобила да се движи тихо, макар липсата на двигател с вътрешно горене да прави шума от вятъра и гумите по-осезаем при висока скорост. Возията е най-добра именно при по-високи скорости, като окачването поглъща неравностите с усещане за качество, което допълнително подобрява комфорта по време на пътуване.
Силният страничен вятър се усеща по високите, отвесни страни на автомобила, но въпреки това Volkswagen ID. Buzz остава достатъчно стабилен на пътя. Въпреки че емблемата GTX предполага спортен характер, това не е автомобил, който се чувства комфортно при по-агресивно шофиране по пътища със завои. При влизане в завой с твърде висока скорост предницата проявява склонност към недозавиване, тъй като гумите трудно се справят със значителното тегло.
Пробег, зареждане и ефективност
Volkswagen ID. Buzz не е най-ефективният електрически автомобил на пазара, но предвид размерите и формата му, тестовете показват добри резултати. Моделът с най-голям пробег в гамата е версията с удължено междуосие в базовото ниво на оборудване Life. Официалните данни сочат, че той може да измине до 472 км с едно зареждане, което е с около 16 км повече от варианта със стандартно междуосие. Разликата се дължи на по-голямата батерия – моделът с удължено междуосие разполага с батерия с капацитет 86 кВч, докато стандартният е със 79 кВч.
По-големите джанти намаляват официалния пробег на версията Style с удължено междуосие до 460 км, докато стандартният модел изминава до 446 км. Както често се случва при най-високите нива на оборудване, най-мощният вариант GTX със задвижване на четирите колела има най-къс пробег – 454 км за версията с удължено междуосие и 410 км за стандартната.
Въпреки впечатляващия коефициент на въздушно съпротивление от 0,28, ефективността не е най-силната страна на модела. За сравнение, ID.7, който използва батерии със сходен капацитет, предлага с поне 160 км по-голям пробег. По време на дългосрочен тест, включващ пътуване в Европа през студените зимни месеци, петместният ID. Buzz е постигнал среден разход от около 25 кВч/100 км. Поради тази причина термопомпата, която се предлага като опция срещу около 1000 британски лири, е препоръчителна.
При по-топли условия тестовете с модела с по-голямата батерия показват среден разход от около 20 кВч/100 км, което осигурява реален пробег от около 420 км. При по-дълги пътувания ефективността се подобрява, достигайки до пробег от близо 450 км. Като цяло, индикаторът за оставащия пробег се оказва много точен. Максималната скорост на зареждане достига 200 кВ, а на 170 кВ DC станция батерията се зарежда от 5 до 80 процента за половин час. Пълното зареждане от 11 кВ трифазна станция отнема девет часа.
Разходи за експлоатация и остатъчна стойност
Застрахователните групи за ID. Buzz варират между 37 и 42, като по-мощната версия GTX попада в най-високата категория. Това поставя модела няколко групи над другия пътнически ван на Volkswagen – Multivan. За данъчната 2025/26 година, купувачите на служебни автомобили във Великобритания могат да очакват годишни разходи от около 359 паунда, като високата каталожна цена допринася за сравнително високите ставки за електрически автомобил.
Една от областите, в които ID. Buzz се представя изключително добре, е остатъчната стойност. Макар и популярността му да не е в пика си, както при премиерата, със средно запазване на 60% от стойността си, той е най-добрият модел в гамата на Volkswagen и един от най-силните на целия пазар. Разликите в гамата са минимални, като седемместният GTX запазва 61,32%, а петместният Style – 59,4%.
Дизайн и нива на оборудване
Голяма част от дизайна на ID. Buzz е заимствана от концептуалния модел от 2017 г. Макар и леко смекчен за серийно производство, той споделя дизайнерски елементи с останалите електрически автомобили от ID гамата на VW, като тънките фарове и перфорираната предна броня. Голямата емблема на VW отпред и V-образната форма на предния капак са безпогрешна препратка към емблематичния микробус Type 2.
Сивият интериор с ретро излъчване допълва модерния външен вид. Стандартно се предлагат едноцветни каросерии, докато двуцветната опция комбинира покрив и преден капак в цвят Candy White с основен цвят Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange или Bay Leaf Green. Тези комбинации подчертават наследството на хипи вановете, но добавят над 2500 британски лири към цената. Въпреки това, те допринасят значително за атрактивния вид на автомобила.
Нивото на оборудване Life идва с 19-цолови алуминиеви джанти, докато версията Style е с 20-цолови стандартни и 21-цолови като опция. Последните подсилват визията на концептуален автомобил, без да влошават значително комфорта на возене. Моделът GTX със задвижване на четирите колела е стандартно оборудван с 21-цолови джанти и по-твърдо спортно окачване, което се отразява на возията.
Разликата в цената между нивата Life и Style е почти 5000 британски лири, но по-високото оборудване включва матрични LED фарове, по-големи джанти, тризонов климатроник и аудиосистема Harman Kardon. На върха на гамата, GTX е с още 3600 британски лири по-скъп от Style и предлага по-висока мощност благодарение на двата си електромотора, задвижване на четирите колела, още по-големи джанти и по-спортен външен вид, но за сметка на по-къс пробег.
В предната част на интериора доминира голям сензорен екран, допълнен от малко дигитално приборно табло, монтирано на кормилната колона. Това решение позволява на таблото да се движи заедно с волана при регулиране. Навсякъде са предвидени множество места за съхранение, а светлите пластмасови елементи допринасят за усещането за простор в купето.
Материали и качество на изработка
Някои от пластмасите в интериора са по-скоро твърди, но всичко създава усещане за издръжливост, в съответствие с предназначението на автомобила. На ключови места са поставени гумирани вложки, които подобряват усещането за качество.
Подобно на пластмасите, текстилната тапицерия също е със светъл завършек, но се предлагат и тъмни цветове за тези, които се притесняват от лесното замърсяване. Въпреки шестмесечна сравнително интензивна употреба, по плата не се появиха следи, а почистването му изглежда лесно.
Кожена тапицерия не се предлага, тъй като Volkswagen са заложили на екологично чисти рециклирани материали. За семейства с малки деца по-тъмните цветове на тапицерията биха били по-безопасен избор.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Системата Discover Pro на Volkswagen включва 12,9-инчов сензорен екран с множество функции. Стандартно се предлага амбиентно осветление в 10 цвята, което може да бъде надградено до 30-цветна система с някой от опционалните пакети. Тези пакети добавят също матрични LED фарове (стандартни за нива на оборудване Style и по-високи) и панорамен покрив с електрохромно затъмняване, който е стандартен за GTX моделите. Head-up дисплей и подобрена аудиосистема са стандартни за средното ниво на оборудване Style.
Скорошните актуализации на мултимедийната система на VW означават, че плъзгачите за температура и сила на звука в ID. Buzz вече са осветени, което ги прави по-лесни за използване през нощта. Въпреки това те остават по-трудни за управление от физическите бутони.
Големият екран има бързи връзки в горната и долната част, както и необозначен бутон „Начало“, който връща към основния екран. Самият дисплей е с висока резолюция, но картите на навигацията не са от най-интуитивните. Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни и се изобразяват отлично на екрана. По време на дългосрочните тестове софтуерът за гласово активиране на Volkswagen редовно се включваше без команда, което създаваше неудобство.
Полезна функция е възможността за двупосочно зареждане от батерията. Чрез контакт, разположен между задните седалки, може да се захранва например хладилна чанта по време на къмпинг.
Багажник и практичност
Макар размерите на ID. Buzz да влияят на пробега, те го превръщат в превъзходен семеен автомобил с множество удобни решения.
ID. Buzz е един от редките автомобили, които успяват да съчетаят впечатляващ дизайн с изключителна практичност. Това беше потвърдено от дългосрочните тестове както на петместната, така и на седемместната версия.
Сред практичните детайли се открояват заключваща се жабка, електрически капак на багажника, отопляемо предно стъкло, плъзгащи се врати от двете страни, кошчета за отпадъци в джобовете на вратите и подвижна централна конзола, която Volkswagen нарича „Buzz box“.
Размери
Пропорциите на ID. Buzz са характерни за MPV автомобил, особено по отношение на височината му от 1927 мм – по-висок е от много семейни SUV модели, макар и без техния пътен просвет. Това обаче осигурява несравнимо вътрешно пространство. При сравнение с Tesla Model Y се оказва, че стандартната версия на ID. Buzz с късо междуосие всъщност е по-къса (4712 мм срещу 4790 мм за Tesla), въпреки че визуално създава усещане за по-голям автомобил.
Пространство за пътници и седалки
На предните седалки има изобилие от място за главата и краката, като последното се дължи на отвореното пространство, където обикновено се намира централната конзола. Самите седалки изглеждат семпло (с изключение на логото „ID.“ в горната част), но осигуряват достатъчна опора и комфорт. Те разполагат с подлакътници от вътрешната страна и са стандартно отопляеми от ниво на оборудване Life.
Вторият ред представлява стандартна седалка, разделена в съотношение 60:40. При седемместната версия третият ред може да бъде премахнат изцяло, когато е необходим повече багажен обем.
Пространството на втория ред (или средния ред при версията с дълго междуосие) е отлично. Седалките разполагат с практични детайли като сгъваеми масички, които могат да се използват и за лаптоп, както и с по два джоба на гърба на всяка предна седалка. Пространството на третия ред е почти толкова добро – светло и просторно е, което го прави комфортно дори за възрастни при дълги пътувания.
Достъпът е много лесен благодарение на широко отварящите се странични врати, като дори възрастни могат да стигнат до третия ред без затруднения, за разлика от много седемместни SUV автомобили. Самите врати са с електрическо задвижване и понякога могат да реагират непредсказуемо, ако се опитате да използвате дръжката, докато се отварят или затварят. От чисто практична гледна точка обаче те са отлично решение.
Багажник
Огромният капак на багажника изисква да се предвиди достатъчно пространство зад автомобила, за да може да се отвори. Това е особено важно, тъй като той е с електрическо управление и няма сензор, който да го спре, ако се удари в препятствие.
Багажно пространство и практичност
Поради големия си размер, на плъзгащата се врата ѝ е необходимо известно време, за да се отвори плавно с помощта на електрическите си мотори.
След като се отвори, тя разкрива огромен багажник. В конфигурация с пет места и изправени задни седалки, товарният обем е 1 121 литра. При седемместния вариант с всички седалки вдигнати, този обем спада до 306 литра, като пространството е високо и плитко, с малка подова площ за поставяне на предмети. При сгъване на третия ред седалки се получава петместен автомобил с 1 340 литра пространство за багаж.
Системата от рафтове в задната част на Buzz създава равен под, когато седалките са сгънати, а под него има място за кабелите за зареждане, което е достъпно дори при напълно натоварен багажник.
Теглене
Към всяка версия на ID. Buzz може да се добави електрически прибиращ се теглич. Предвид способността на големия Volkswagen да обслужва семейни пътувания, това е полезна опция, макар че е най-подходяща за превоз на велосипеди и допълнително оборудване, тъй като максималното тегло на теглене е само 750 кг.
По време на дългосрочен тест е възникнал сериозен проблем, при който електрическата плъзгаща се врата от страната на пътника е започнала да се отваря сама в произволни моменти, докато автомобилът е бил заключен и се е зареждал. Тъй като автомобилът е бил заключен, това е задействало алармата. Макар и да не се е случвало често, обикновено веднъж на няколко часа, това е означавало, че ID. Buzz не е можело да бъде оставен без надзор по време на зареждане.
Надеждност и безопасност
Опитът с надеждността на ID. Buzz е по-скоро проблематичен, но резултатите за безопасност са добри.
Оборудването за безопасност във Volkswagen ID. Buzz е първокласно. Автомобилът разполага със седем въздушни възглавници (предни, странични, тип „завеса“ и централна), а автономната система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти е стандартна. Включени са също адаптивен круиз контрол с ограничител на скоростта, асистент за поддържане на лентата, разпознаване на пътни знаци и предупреждение за предпазен колан за всяко място. С обновленията за модел 2024 г. системата за следене на сляпата зона беше добавена като стандартно оборудване, вместо да бъде част от скъпия пакет Assistance Package Plus. Причината е, че Euro NCAP вече тества за наличието на предупредителна система, която да гарантира, че вратата на автомобила няма да бъде отворена пред приближаващ велосипедист или друго превозно средство. Динамичните матрични LED фарове са стандартни само за нивата на оборудване Style и GT и не могат да бъдат поръчани дори като опция за базовия модел.
При модела с дълга база има четири комплекта Isofix точки за закрепване на детски столчета отзад – по две за всеки ред. Средният ред се плъзга напред, за да осигури достатъчно място за лесно поставяне на детско столче.
През 2025 г. Euro NCAP тества отново ID. Buzz, като той запази общата си оценка от пет звезди. Моделът получи 84% за защита на възрастни пътници (с осем процента по-малко от преди) и 85% за защита на деца (с два процента по-малко). Резултатът за асистиращи системи за безопасност е 73% (спад от 90%), а за защита на уязвими участници в движението – 74% (увеличение с 14% спрямо стария резултат).
Като марка, Volkswagen бележи бърз спад в класациите Driver Power – от 18-о място сред 29 производители през 2022 г., до 27-о (от 32) през 2023 г., 29-о през 2024 г. и отново 27-о в последното проучване за 2025 г.
Последвайте ни в Google News