Новият Volkswagen Tayron взима най-добрите черти на Tiguan и добавя към тях повече практичност. Резултатът е солиден, макар и не особено оригинален семеен автомобил.
Основното предимство на Volkswagen Tayron е възможността за седем места, което е и ключовата му разлика спрямо по-малкия и по-достъпен Tiguan. Именно това прави плъгин хибридните версии по-малко привлекателни, тъй като те се предлагат само с пет места, въпреки впечатляващия си пробег на електричество.
Макар и да не е най-вълнуващият за управление SUV на пазара, Tayron компенсира с други качества. Ако основният фокус е максималният брой пътници, тогава поведението на пътя остава на заден план. Моделът се позиционира като удачна стъпка между Tiguan и Touareg, като се отличава с богато оборудване, разнообразие от двигатели и качествен интериор.
За модела
Volkswagen Tayron се предлагаше на други световни пазари, преди да дебютира в Европа в началото на 2025 г. Той пристигна като второ поколение на модела и пряк наследник на VW Tiguan Allspace – седемместната версия на Tiguan. Tayron заема голяма част от дизайна и технологиите на своя по-малък събрат, но е по-голям и предлага седем места – уникална характеристика в SUV гамата на Volkswagen, тъй като дори флагманът Touareg е само петместен.
В сравнителен тест с основния си конкурент Hyundai Santa Fe, Tayron печели с малка преднина благодарение на по-доброто си пътно поведение и усещане зад волана.
Цени и нива на оборудване
Цените за Tayron във Великобритания започват от около 41 000 паунда. Гамата от оборудване включва няколко нива:
Life: от 41 000 паунда
Elegance: от 43 500 паунда
Match: от 45 000 паунда
R-Line: от 44 000 паунда
R-Line Edition: от 47 500 паунда
Бензиновите и дизеловите версии се предлагат само в нива на оборудване Life, Elegance и R-Line, докато Match и R-Line Edition са запазени за плъгин хибридите. Хибридната система оскъпява модела с около 3 000 паунда спрямо базовия бензинов двигател, а като цяло Tayron е с около 5 000 паунда по-скъп от еквивалентен Tiguan.
Двигатели и представяне
Tayron предлага богат избор от задвижващи агрегати, което е едно от силните му качества. Въпреки това, управляемостта е по-скоро безлична, а скоростните кутии понякога реагират бавно. Друг недостатък е, че нито един от двигателите не се отличава с особено тиха работа.
Малко автомобили в този клас предлагат такова разнообразие. Гамата покрива почти всички възможности, с изключение на изцяло електрическа версия: има бензинови, дизелови, „меки“ хибриди и плъгин хибриди. Стандартните модели са с предно предаване, но върховите версии се предлагат със системата за задвижване на четирите колела 4Motion.
Базиран на обновената платформа MQB Evo, Tayron може да бъде оборудван с адаптивни амортисьори DDC с двойни клапани, които позволяват промяна в настройките на окачването. Налични са също последно поколение прогресивно кормилно управление и виртуален диференциал XDS за по-добро разпределение на мощността.
Динамика и ускорение
Базовият двигател е 1.5 eTSI – четирицилиндров бензинов агрегат, подпомаган от 48-волтова система. Той разполага със 150 к.с., работи гладко и остава сравнително тих при натоварване, но не се усеща особено пъргав. При пълно натоварване със седем души и багаж, вероятно ще се нуждае от сериозни усилия, за да поддържа добро темпо.
Въпреки че дизеловите двигатели губят популярност, за голям семеен автомобил като този те остават удачен избор. 2,0-литровият дизелов мотор предлага същата мощност от 150 к.с., но разполага със значително по-висок въртящ момент – със 110 Нм повече от бензиновия. Цената му е с около 1 200 паунда по-висока, но тази инвестиция изглежда оправдана.
За тези, които търсят повече динамика, на върха на гамата стои 2,0-литров турбо бензинов двигател. Това е версия на познатия агрегат EA888 от VW Golf GTI, който тук генерира 265 к.с. и задвижва четирите колела. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,1 секунди.
Управление и комфорт
При ниска скорост в града се усеща леко поклащане на каросерията при по-резки маневри, което е очаквано за SUV с висок център на тежестта. Въпреки това, неравностите и дупките се поглъщат с лекота, дори при по-големи джанти. Кормилното управление е леко, а радиусът на завой е 12,1 метра – с 40 см по-голям от този на Tiguan. Електрическата ръчна спирачка с функция Auto-hold понякога действа рязко.
С повишаване на скоростта лекото „нервничене“ на окачването изчезва и Tayron става приятен за шофиране по пътища със завои. Въпреки сравнително меките настройки, автомобилът е стабилен и се усеща по-пъргав от конкуренти като Hyundai Santa Fe или Kia Sorento.
На магистрала Tayron демонстрира добър контрол над каросерията, а адаптивното окачване DCC предлага цели 15 различни режима на настройка. При плъгин хибридните версии инженерите на Volkswagen са успели да прикрият добре допълнителното тегло на батерията, като усещането зад волана е много близко до това при конвенционалните модели.
Основни технически данни
Базовият Volkswagen Tayron се предлага с 2,0-литров TDI двигател със 148 к.с., който ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,7 секунди и достига максимална скорост от 208 км/ч. Plug-in хибридната версия 1.5 eHybrid разполага с 268 к.с., ускорява за 7,3 секунди и има максимална скорост от 216 км/ч. Модификацията с 1,5-литров eTSI двигател е със 148 к.с., ускорение за 9,4 секунди и максимална скорост от 204 км/ч.
Шофиране в града, видимост и паркиране
При ниска скорост каросерията се накланя при по-резки движения с волана, което е очаквано за SUV с висок център на тежестта. Въпреки това, автомобилът се справя с лекота с неравности и големи дупки, дори и с по-големите джанти, предлагани при високите нива на оборудване.
Управлението е леко, а по-дългото междуосие на Tayron означава, че радиусът му на завой е с 40 см по-голям от този на Tiguan, който е 11,7 метра. Междувременно, електрическата ръчна спирачка с функция „auto-hold“ действа рязко и понякога позволява на автомобила да се премести при превключване между предна и задна предавка.
Поведение на извънградски пътища
Нервното поведение при ниска скорост изчезва с увеличаването ѝ, което прави Tayron приятен за шофиране по пътища със завои. Въпреки относително мекото окачване, автомобилът е стабилен и способен в завоите и се усеща по-пъргав от Hyundai Santa Fe или Kia Sorento.
Комфорт при дълъг път и на магистрала
Автомобилът демонстрира добро ниво на контрол върху шасито в плавни завои, а адаптивното окачване DCC (с неговите 15 различни режима) предлага широк диапазон на настройка. При твърде резки маневри обаче Tayron губи стабилност.
Plug-in хибридното задвижване предпочита да използва електрическа енергия при по-високи скорости, но като цяло Volkswagen са свършили чудесна работа в прикриването на допълнителното тегло на батерията при тези модели. Усещането зад волана е много сходно с това при бензиновите и дизеловите версии.
1,5-литровият мек хибрид eTSI не се усеща прекалено натоварен или шумен, докато дизеловият двигател е малко по-шумен. Бензиновият двигател на plug-in хибрида също не се включва и изключва напълно плавно, когато автомобилът се движи само на ток.
Разход на гориво, емисии и експлоатационни разходи
Икономичността на Tayron е впечатляваща за седемместен SUV, както и пробегът на ток, който постигнахме с plug-in хибридните версии. Сред предимствата на модела са добрата ефективност в реални условия, пробегът от близо 100 км само на ток за PHEV варианта и прогнозираната висока остатъчна стойност. Като недостатъци се посочват по-ниската ефективност на дизеловия модел спрямо конкурентите и малкият резервоар при plug-in хибридите.
Тъй като е по-голям и по-тежък от Tiguan, Volkswagen Tayron очаквано има малко по-висок разход на гориво и емисии, но е значително по-икономичен от Touareg, който използва по-големи и жадни V6 двигатели.
Благодарение на своята мека хибридна система, която се активира при ниски скорости, 1,5-литровият eTSI постига завиден разход от 5,3 л/100 км по цикъла WLTP. Това го прави конкурентен на други седемместни модели като Skoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe и Kia Sorento. 2,0-литровият TSI с 204 к.с. има разход от 6,6 л/100 км, а версията с 262 к.с. – 7,1 л/100 км, което е добър показател предвид системата за задвижване на всички колела. 2,0-литровият дизелов двигател осигурява разход от 4,6 л/100 км, което е малко повече от дизеловите Skoda Kodiaq и VW Tiguan.
Пробег на ток, живот на батерията и време за зареждане
За тези, които дават приоритет на икономичността, plug-in хибридите ще бъдат най-привлекателни. Предлаган за всяко ниво на оборудване, Tayron PHEV във варианта си с 201 к.с. може да постигне разход от едва 0,34 л/100 км според Volkswagen. В реални условия по време на тестовете постигнахме разход от близо 2,4 л/100 км при смесено шофиране на бензин и ток.
Според Volkswagen, по-мощният PHEV се представя малко по-зле с разход от 0,38 л/100 км, въпреки че при ежедневно шофиране разликата едва ли ще е голяма. Желателно е plug-in хибридният Tayron да се зарежда редовно не само за поддържане на добра икономичност, но и защото 45-литровият резервоар за гориво е доста малък. Моделите, които не са PHEV, разполагат с 55-литров резервоар.
Точно както при Tiguan eHybrid, ако зарядът на батерията в Tayron падне под 15%, електрониката на PHEV системата дава предимство на бензиновия двигател, за да запази заряда. Удобство е и бързото зареждане с мощност до 40 кВт, което позволява презареждане от 10 до 80 процента за 26 минути. По време на тестовете успяхме да изминем около 100 км само на ток с напълно заредена батерия, при официално обявен пробег от 117 км.
Застрахователни групи
В зависимост от оборудването, Tayron попада в застрахователни групи между 25 и 35. 1,5-литровият бензинов мек хибрид eTSI е в най-ниската група, докато 2,0-литровият TSI с 265 к.с. вероятно ще бъде най-скъп за застраховане поради по-високата си мощност.
Дизайн, интериор и технологии
Макар интериорът на Volkswagen да не се отличава с авантюристичен дизайн, марката показва признаци на подобрение с по-голям акцент върху ергономията. Tayron е стъпка в правилната посока, предлагайки високо ниво на оборудване, интуитивно управление и семпъл, здрав вътрешен дизайн, въпреки че някои от контролите все още не са съвсем удобни за използване.
Въпреки че Tayron по същество е удължена версия на Tiguan, Volkswagen са положили усилия нито един от панелите на каросерията на по-големия SUV да не бъде директно пренесен. Резултатът обаче е автомобил, който визуално е почти неразличим от своя по-малък събрат.
Подобно на Tiguan, Tayron се предлага със стандартен екстериорен пакет или с по-спортната стилистика на ниво на оборудване R-Line. Въпреки това е ясно, че това е голям и обемен SUV, чийто основен приоритет е вътрешното пространство. Гамата от цветове варира от стандартно черно и бяло до премиум бяло и шест металикови покрития, като най-впечатляващият е наситеният лилав цвят Ultraviolet.
Нива на оборудване
Както при много други модели на Volkswagen, гамата на Tayron започва с ниво на оборудване Life, което включва богато стандартно оборудване. В него влизат 18-цолови алуминиеви джанти, 12,9-инчов сензорен екран, 10,25-инчов дигитален инструментален панел, безжично зареждане за смартфон, адаптивен круиз контрол, LED светлини, амбиентно осветление, камера за заден ход и асистент за паркиране Park Assist Plus.
Нивото на оборудване Match, налично само за плъгин хибридите, добавя два панорамни люка, функция памет за асистента за паркиране, електрически заден капак с жестово управление и безключов достъп. Версията Elegance включва стандартно 19-цолови джанти, отопляеми и масажиращи предни седалки, по-богат избор на амбиентно осветление и светлини за завой.
Както обикновено, R-Line се фокусира върху по-спортния дизайн, добавяйки 20-цолови джанти, по-агресивно изглеждащи брони и спортни седалки. Най-високото ниво е R-Line Edition, което идва с уникален дизайн на 20-цоловите джанти, преден и заден панорамен покрив, както и всички екстри от по-ниските нива. Като цяло Tayron изглежда много добре оборудван за цената си.
Интериор и качество на изработка
Изчистеният дизайн на кабината на Tayron не е водещ в класа по отношение на ергономия или качество, но Volkswagen са отстранили някои от недостатъците, които засягаха последните им модели. Тези, които са запознати с актуалния Tiguan, бързо ще се почувстват у дома, тъй като дизайнът на арматурното табло е почти идентичен. Това означава, че то се доминира от голям сензорен екран – 12,9 инча при базовите модели и 15 инча при по-високите нива на оборудване.
Въпреки че управлението на климатика и асистиращите системи се извършва предимно през екрана, настройките са сравнително лесни за промяна. Физическите въртящи се контролери, използвани в Skoda Kodiaq, обаче остават по-удобното решение. Панелите с подсветка на таблото и вратите изглеждат елегантно, а бутоните на волана са по-лесни за използване от сензорните контроли, които се срещат при някои други модели на марката.
Макар качеството на материалите в купето да не достига нивото на Peugeot 5008, всичко изглежда солидно сглобено. По-твърдата пластмаса се намира предимно в зони, където се изискват по-издръжливи материали. Тапицираните джобове на вратите подсказват, че Volkswagen са обърнали внимание на детайлите, за да създадат усещане за по-висок клас.
Има и някои дребни забележки. Един от тестваните автомобили беше с дървена декорация на таблото, която изглеждаше добре отдалеч, но на допир се усещаше леко крехка. Базовото ниво на оборудване Life се предлага и с доста скучна сребристо-черна цветова схема в интериора.
Инфоразвлекателна система и свързаност
Независимо от размера на екрана, инфоразвлекателната система на Tayron предлага кристалночиста резолюция и изчистен дизайн. Както и при Tiguan и Passat, където се използва същата система, подредбата на менютата може да бъде по-добра, с по-голям акцент върху най-често използваните функции. Плъзгачите под екрана за управление на климатика и силата на звука остават неудобни. Централният екран и персонализируемият дисплей пред водача работят добре заедно, но стандартната безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto е препоръчителна алтернатива на вградената система на Volkswagen.
В средата на централната конзола на Tayron е разположен въртящ се селектор. Той може да превключва между различни функции като управление на амбиентното осветление, силата на звука или режимите на шофиране. Според екипа, тествал автомобила, това е приятно допълнение, което работи най-добре като опростен контролер за звука.
Пространство и практичност
Вътрешното пространство в Tayron е отлично, макар че необходимостта да се избира между плъгин хибридно задвижване и седемместна конфигурация е разочароваща. Ако търсите просторен SUV, който понякога може да побира седем души, Tayron е идеален за тази задача. Въпреки това, ако планирате редовно да превозвате шестима или повече пътници, Hyundai Santa Fe или Kia Sorento вероятно са по-добър избор, тъй като предлагат повече място на третия ред седалки.
За да осигури място за трети ред седалки, Tayron е с 250 мм по-дълъг от Volkswagen Tiguan.
Остатъчна стойност
Прогнозите са, че запазването на висока остатъчна стойност ще бъде силна страна на Tayron. Според експерти в индустрията, някои модели от гамата ще запазят до 57,5% от първоначалната си цена след три години или пробег от около 58 000 км. Дори най-песимистичните оценки поставят бензиновата версия със задвижване на четирите колела на малко над 55%. Това означава, че новият модел на Volkswagen изпреварва почти всеки седемместен конкурент, с изключение на Kia Sorento.
В сравнение с основните си конкуренти, новият Volkswagen Tayron е по-къс и по-тесен от Hyundai Santa Fe, но малко по-голям от Skoda Kodiaq. По отношение на конкретните размери, Tayron е с дължина 4 792 мм, ширина 1 853 мм и височина 1 668 мм, а междуосието му достига 2 789 мм. Багажното му пространство варира от 885 до 1 905 литра. За сравнение, Hyundai Santa Fe е дълъг 4 830 мм и широк 1 900 мм, докато Skoda Kodiaq е с дължина 4 785 мм и ширина 1 864 мм.
Пространство за пътниците и интериор
Типично за повечето съвременни модели на Volkswagen, седалката на водача и воланът в Tayron предлагат много широк диапазон на регулиране. Това означава, че водачи с различен ръст и телосложение могат лесно да намерят удобна, сравнително висока позиция на седене. Все пак, ако седалката е повдигната максимално за по-ниски водачи, ъгълът на педала на газта става малко по-остър, което може да причини напрежение в десния крак при дълги пътувания по магистрала.
Като изключим тази дребна забележка, пространството за съхранение в предната част на купето е изобилно. Налична е ниша, достатъчно широка за два смартфона един до друг (с възможност за двойно безжично зареждане), както и дълбок централен подлакътник и просторни джобове във вратите.
Вторият ред седалки предлага предостатъчно място за трима души. Купето се усеща широко, седалките осигуряват добра опора, а пространството за коленете и главите е отлично. Някои конкуренти може да предлагат малко повече място, но е малко вероятно по-високите пътници да имат оплаквания. Практично допълнение за пътуващите на втория ред е централният подлакътник с два държача за чаши и стойка за таблет.
На третия ред пространството е по-ограничено. Както при повечето автомобили в този клас, вторият ред може да се плъзга напред, за да осигури повече място за седящите отзад, но дори и тогава всеки възрастен с ръст над средния ще усети как коленете му се опират в облегалките отпред. Основата на седалката също е много близо до пода, което принуждава пътниците да седят с високо вдигнати колене и намалява опората за бедрата.
Липсата на Isofix точки за закрепване на детски столчета на третия ред е недостатък, но наличието на такава на предната пътническа седалка (в допълнение към двете на втория ред) дава на семействата гъвкавост при монтажа.
Багажно пространство
Дори когато и седемте седалки са в употреба, Tayron разполага с 345 литра багажно пространство. Това е обем, сравним с този на типичен малък градски автомобил, но с много по-голям и удобен отвор за товарене.
Капацитет на теглене
Дизеловият двигател ще бъде предпочитаният избор за тези, които се нуждаят от теглене на каравани и ремаркета, благодарение на капацитета си от 2,5 тона. Той разполага със същата мощност от 148 к.с. като бензиновия вариант с мека хибридна система, но генерира въртящ момент от 360 Нм. Макар и да не е особено пъргав, Tayron TDI се усеща като по-мощен и способен автомобил.
Пътниците на втория ред седалки ще имат малко поводи за оплакване, но пространството на третия ред е по-ограничено за възрастни. Те ще забележат също, че малкото разстояние между основата на седалката и пода намалява опората за бедрата.
Сигурност и надеждност
Максималният петзвезден рейтинг от Euro NCAP е категорично доказателство за безопасността на Tayron. Автомобилът се предлага стандартно с богато оборудване за сигурност, но надеждността на марката буди известни притеснения според скорошни проучвания.
Tayron постигна максимален петзвезден рейтинг, когато беше оценен от Euro NCAP през 2025 г. Стандартното оборудване включва автономна система за аварийно спиране, контрол на напречния трафик, асистент за поддържане на лентата, девет въздушни възглавници и разпознаване на пътни знаци. По-усъвършенствани технологии като адаптивен круиз контрол и камери с панорамен изглед се предлагат като опции или стандартно при по-високите нива на оборудване.
В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2024 г. Volkswagen се представи слабо по отношение на надеждността и качеството, класирайки се съответно на 28-о и 27-о място от 32 марки. Тенденцията се запази и през 2025 г. Почти една четвърт от собствениците на Volkswagen са се сблъскали с неизправност по автомобила си, което е притеснително предвид високото ниво на споделени платформи и технологии в рамките на марката.
Покупка и експлоатация
Най-добър избор: Volkswagen Tayron Life с 2,0-литров TDI двигател
Препоръчително е plug-in хибридните модели да бъдат избегнати, тъй като Volkswagen Tayron има истински смисъл като седемместен автомобил, а те могат да поберат само петима. Базовият бензинов двигател е с недостатъчна мощност за напълно натоварен Tayron, затова дизеловият вариант е предпочитан заради комбинацията от тяга и икономичност.
Базовото ниво на оборудване Life изглежда като най-разумният избор, защото включва повечето от необходимите за водачите екстри, като оставя по-луксозните функции за по-скъпите версии. Това помага и за поддържането на по-ниска цена.
Адаптивните амортисьори DCC са инвестиция, която си заслужава. В най-твърдия си режим те добавят значителна доза контрол върху каросерията, а в най-мекия осигуряват превъзходен комфорт на возене.
Стандартният 12,9-инчов сензорен екран на Tayron е напълно достатъчен и повечето купувачи не биха усетили нужда да похарчат над 1000 британски лири за пакета „Infotainment Package Plus“. Въпреки че тази опция добавя по-голям 15-инчов екран, четири USB-C порта, head-up дисплей, гласовия асистент „IDA“ на Volkswagen, безжично зарядно за смартфон и навигационна система.
Алтернативи на Volkswagen Tayron
Volkswagen се нуждаеше от заместник на Tiguan Allspace, защото сегментът на седемместните SUV автомобили е твърде важен, за да бъде пренебрегнат. Skoda Kodiaq е изключително сходен с модела на VW и се предлага със свързана гама от двигатели с вътрешно горене и хибридни задвижващи системи. Той също е просторен, а базовият модел започва от малко под 40 000 британски лири, като неговите въртящи се контролери за отопление и вентилация значително улесняват употребата. Cupra Terramar е друга сходна опция от VW Group – на практика Tayron с по-агресивен и отличителен дизайн.
В този сегмент има и много други конкуренти като Kia Sorento и Hyundai Santa Fe, както и Peugeot 5008 и Nissan X-Trail, които също заслужават внимание.
Гаранция и сервизно обслужване
Всички продукти на Volkswagen се предлагат със стандартна тригодишна гаранция, ограничена до 96 000 км пробег, плюс 12 месеца пътна помощ. Конкуренти като Hyundai и Kia предлагат по-щедри гаранционни условия и в двете области.
Volkswagen предлага сервизен план, който покрива поддръжката за първите две години на цена от малко над 400 британски лири, което е конкурентно предложение.
Позициониране в гамата на Volkswagen
Volkswagen Tayron се позиционира под Touareg като втория по големина SUV на марката, който може да бъде закупен.
Все още е твърде рано да се каже дали Tayron ще покаже, че Volkswagen се учи от грешките си.
Най-икономична версия
Модификация: 1.5 TSI eHybrid Life, 5 врати
Скоростна кутия: Полуавтоматична, 6-степенна DSG
Препоръчителна цена: около 101 000 лв.
Най-бърза версия
Модификация: 2.0 TSI 265 R-Line 4Motion, 5 врати, със 7 места
Скоростна кутия: Полуавтоматична, 7-степенна DSG
Препоръчителна цена: около 120 200 лв.
Последвайте ни в Google News