Някога продажбата на автомобили беше сравнително проста. Колата беше физически продукт, който се купуваше заедно с всичките му възможности, а те се прехвърляха на следващия собственик. С навлизането на така наречените „софтуерно дефинирани автомобили“ обаче този модел се променя. Производителите търсят начини да си осигурят по-постоянен приход и след първоначалната покупка, най-често чрез абонаментни планове за определени функции. BMW опита да наложи подобен модел преди няколко години с функции като Apple CarPlay и подгряване на седалките, но срещна сериозна съпротива.

Сега изглежда, че и друг германски производител, Volkswagen, се насочва към абонаментните планове – този път за допълнителна мощност.

Допълнителни конски сили срещу месечна такса

Към момента Volkswagen не предлага подобни услуги за своите автомобили в САЩ, но според британски медии компанията е започнала да предлага повече мощност срещу абонамент за електрическите модели ID.3 Pro и Pro S във Великобритания. Базовият модел разполага с 201 к.с., като срещу заплащане мощността може да бъде увеличена до 228 к.с. След едномесечен безплатен пробен период, собствениците могат да се абонират за допълнителната мощност срещу приблизително 21 евро на месец или 208 евро за цяла година. Предлага се и възможност за постоянно отключване на функцията срещу еднократно плащане от около 818 евро.

Този план на Volkswagen е подобен, макар и значително по-евтин, на абонаментите за ускорение, които Mercedes въведе за своите електрически EQ модели. При тях собствениците на EQE 350 4Matic седан например можеха да платят 60 долара на месец или 600 долара годишно за допълнителни 60 к.с., което намаляваше времето за ускорение от 0 до 97 км/ч от 6.0 на 5.1 секунди. Постоянното активиране на тази мощност струваше 1950 долара. Подобни планове за моделите EQS добавяха 80 к.с. срещу 90 долара на месец или 900 долара годишно.

Теоретични ползи и съпротива от страна на клиентите

Абонаментните планове са привлекателни за автомобилните производители, тъй като им осигуряват постоянен поток от приходи и след продажбата. Те също така могат да намалят разходите, като позволят предлагането на различни варианти на един модел без усложняване на производствения процес. На теория абонаментите биха могли да бъдат изгодни и за купувачите, които често плащат за екстри, които рядко използват. Такъв модел би им дал гъвкавостта да добавят функции сезонно (например пакет за студено време) или за конкретни случаи, като повече мощност за ден на пистата или автономен круиз контрол за дълго пътуване.

Въпреки това, клиентите не харесват особено абонаментните модели дори в технологичната индустрия. За да ги убедят, производителите трябва да предложат реална добавена стойност или гъвкавост срещу допълнителната такса. Неуспехът на BMW се дължеше не толкова на самия абонаментен модел, колкото на неговото приложение. Компанията се опита да таксува за услуга като CarPlay, която преди това беше безплатна, има ниска цена за внедряване и се предлага стандартно дори в много по-евтини автомобили. Накратко, BMW се опита да създаде приход, без да предостави никаква допълнителна стойност за потребителя.

, ,

Подобни публикации