Volvo вече не е просто синоним на комбита. Марката се променя и през 2025 г. модели като V90 ще бъдат спрени от производство, за да отстъпят място на флагмани като SUV модела EX90 и седана ES90. Времената са различни и търсенето на големи комбита намалява, затова шведският производител се адаптира към новите реалности.
Вместо това от Гьотеборг излизат автомобили като EX30 Cross Country. Той следва всички модерни тенденции – компактни размери, електрическо задвижване и каросерия на SUV. Самите шведи го описват като „концентрат на същността на Volvo“, целящ да събере интегритета и духа на марката в по-малък и продаваем формат. А сега той получава и версия Cross Country с по-внушителен външен вид.
Ако търсите практичност, съчетана с периодични изблици на адреналин, този модел е отличен избор, стига бюджетът да не е проблем. За всички останали стандартният EX30 с по-скромно задвижване би бил по-подходящ. Моделът предлага впечатляващо ускорение и стилен дизайн, но цената му е висока в сравнение с други нови малки електромобили, а пробегът е ограничен. Сред недостатъците са също накланянето в завои и твърде натрапчивата система за контрол на стабилността.
Какво е новото?
Версията Cross Country е базирана на EX30 Performance със задвижване на четирите колела. За да придобие по-суров вид, пътният просвет е увеличен с 19 мм, предната и задната броня са по-масивни, добавени са релси на покрива и нов преден панел с гравирана топографска карта на Кебнекайсе, най-високия връх в Швеция. Всички тези акценти са в матово черно, както се очаква от Cross Country, и придават на EX30 значително по-агресивен характер.
Автомобилът се предлага с нов комплект 19-инчови джанти, но купувачите могат да поръчат и 18-инчови колела с по-големи гуми за всякакъв терен за подобрена проходимост. Volvo позиционира тази версия като нещо повече от ниво на оборудване, а като цялостно преживяване, подкрепено от гама аксесоари, включително багажник за покрив, калобрани и електрически теглич.
Технически характеристики
Задвижването на EX30 Cross Country с два електромотора осигурява мощност от 428 к.с. и въртящ момент от 542 Нм. Това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,7 секунди – само с 0,1 секунди по-бавно от стандартния EX30 с два мотора, въпреки допълнителното оборудване. Според Volvo тази огромна мощност за семеен SUV е предназначена основно за осигуряване на безопасно изпреварване.
Официалният пробег по WLTP е 425 км със стандартни гуми и 19-инчови джанти. Ако се изберат гумите за офроуд, той спада до 370 км. Това не е идеално, тъй като пробег от близо 500 км се счита за минимум в днешно време, но за автомобил, който рядко ще напуска града, вероятно е достатъчно. Окачването и амортисьорите са настроени с по-меки характеристики, което би трябвало да е перфектно за градски условия.
Пробег и зареждане
Батерията на EX30 Cross Country с капацитет 69 кВч е със среден размер за съвременните стандарти, но зареждането е достатъчно бързо. На DC бърза зарядна станция с мощност до 153 кВ, зареждането от 10 до 80% отнема около 26 минути. Домашното AC зареждане с 11 кВ отнема около седем часа за пълно зареждане.
Ефективността естествено намалява при по-ниски температури или когато автомобилът е натоварен с екипировка за приключения, но за електрически модел с повишена проходимост скоростта на зареждане е приемлива. Все пак не може да се очаква удобството и пробегът на дизеловите Cross Country модели от миналото.
Как се управлява?
Първите тестове на лед по-рано през годината показаха, че автомобилът е бърз и има отлично сцепление, но не дадоха ясна представа за комфорта и управлението. При шофиране по нормални пътища усещането не се променя драстично. EX30 Cross Country се усеща като картинг и дори леко докосване на педала на газта изстрелва автомобила напред по плавен и безшумен начин. Тази динамика напомня за класически модели като 850 T5.
По-високият пътен просвет създава усещане, че се носите над асфалта, а окачването е меко и комфортно. Спирачките също работят отлично. В завоите обаче EX30 започва да губи част от смисъла си. По-високата каросерия не изглежда способна да се справи с огромната мощност и се накланя повече от желаното. Това от своя страна намалява увереността на водача да използва пълния потенциал на задвижването.
Друга слабост е управлението, което е перфектно за града, но му липсва твърдост и детайлност при по-висока скорост. При по-динамично шофиране автомобилът може да се усеща леко нестабилен. Когато се опитате да предизвикате колата, системата за контрол на стабилността (ESC) се намесва твърде рано и ограничава забавлението – все пак това е Volvo.
Какъв е интериорът?
Интериорът е същият като при стандартния Volvo EX30 – минималистичен, което може да се приеме по различен начин. Понякога дизайнът изглежда по-скоро спартански, отколкото изчистен. Все пак материалите са приятни на допир, а сглобката е солидна.
Централният 12,3-инчов сензорен екран доминира на таблото и контролира почти всичко – от климатика и навигацията до огледалата и режимите на шофиране. Последните софтуерни актуализации са подобрили използваемостта, като вече са включени Apple CarPlay и по-добри гласови команди. За новите потребители постоянното докосване на екрана може да е уморително и дори опасно, но с времето се свиква. Въпреки това, липсата на физически бутони е осезаема.
Липсва и приборно табло пред водача, така че за проверка на скоростта трябва да се мести погледът между пътя и горния ъгъл на централния екран. Това не е проблем по познати маршрути, но в населени места с често променящи се ограничения на скоростта може да бъде неудобно. Автомобилът не разполага и с head-up дисплей, който би улеснил водача.
Изборът на материали в интериора е насочен към устойчивостта, като се предлагат две цветови схеми: „Pine“ (комбинация от вълна и тапицерия Nordico) и „Indigo“ (рециклиран деним за синьо-лилава естетика). Всичко е в типичния за Volvo стил – модерно, елегантно и с мисъл за околната среда. Пространството отпред е напълно достатъчно, но за пътниците на задните седалки е тясно, което прави модела не особено подходящ избор за растящи семейства.
Преди покупка
EX30 Cross Country е продукт за специфична аудитория и няма много директни конкуренти. Ако търсите електрически SUV с известни офроуд възможности, алтернативите са Jeep Avenger 4xe (който е плъгин хибрид, а не изцяло електрически) или Audi Q4 E-Tron Quattro. Цената за Великобритания от 45 560 британски лири е висока.
За съжаление, Cross Country се предлага само в една версия. Представител на Volvo за Великобритания заяви, че е малко вероятно гамата на EX30 Cross Country да бъде разширявана. Изглежда обаче, че компанията пропуска възможност, като не предлага по-евтин вариант, тъй като малко купувачи наистина се нуждаят от задвижване на четирите колела и ускорение от 0 до 100 км/ч за под четири секунди.
Заключение
Volvo EX30 Cross Country не е истински всъдеход и не се опитва да бъде такъв. Всъщност и старите модели никога не са били. Те често са били обичан член на семейството и този автомобил сякаш следва същата философия. Така че за тези, които искат електрически SUV с малко по-суров чар и дух за приключения извън утъпканите пътища, това е интересно предложение.
Това е автомобил, който би могъл да се продава изключително бързо, ако компанията реши да пусне повече (и по-евтини) варианти. Купувачите проявяват огромен интерес към електрическите SUV автомобили, а EX30 е привлекателна комбинация от спорт и функционалност. Засега обаче той остава стилно, способно, но и скъпо допълнение към гамата от електрически автомобили на Volvo. Просто не очаквайте да бъде предпочитаният избор за сериозни офроуд подвизи.
Технически характеристики
Цена (нова): 45 560 британски лири
Двигател: Батерия с капацитет 69 кВтч, два електромотора
Мощност: 428 к.с.
Въртящ момент: 542 Нм
Трансмисия: Едностепенна, задвижване на четирите колела
Ускорение (0-100 км/ч): 3,7 секунди
Максимална скорост: 180 км/ч
Пробег (WLTP): 425 км
Тегло: 1850 кг
Размери (д/ш/в): 4233/1959/1574 мм
Последвайте ни в Google News