Volvo Cars инвестира допълнителен капитал в своя завод в Риджвил, Южна Каролина, надграждайки вложените 1,3 млрд. долара през последното десетилетие. Целта е съоръжението да достигне пълния си годишен капацитет от 150 000 автомобила – ход, който цели по-висока ефективност на разходите в сектор, засегнат от нестабилността на веригите за доставки. Заводът, който работи от 2015 г., в момента произвежда електрическия SUV EX90 и Polestar 3, но все още не използва пълния си потенциал.
С въвеждането на производството на средноразмерния SUV XC60 от края на 2026 г., Volvo ще се възползва от модел, от който са продадени над 27 000 бройки в САЩ през първите осем месеца на 2025 г. – ръст от близо 20% на годишна база. Тази промяна може да послужи и като отговор на нарастващите мита върху вноса от Китай, които нарушиха световната автомобилна търговия от 2024 г. насам.
Преди 2030 г. към производствената линия ще се присъедини и хибриден модел, предназначен специално за американския пазар, който вероятно ще бъде следващото поколение на XC90. Той ще комбинира бензиново и електрическо задвижване, за да привлече купувачи, които все още се колебаят да преминат към изцяло електрически автомобили. Това отразява стратегията на Volvo за регионализация, която цели приспособяване на продуктите и производството към местните пазари, за да се намалят рисковете от геополитическо напрежение и проблеми с доставките.
Хакан Самуелсон, главен изпълнителен директор, заяви, че инвестиционните планове за пореден път потвърждават дългосрочния ангажимент на компанията към американския пазар и производствените операции в Южна Каролина. Той припомни, че през тази година се навършват 70 години от присъствието на Volvo Cars в САЩ, като за този период са продадени над 5 милиона автомобила, а плановете са за още много продажби през следващите години.
Ролята на Южна Каролина в автомобилната индустрия
Плановете на Volvo затвърждават статута на Южна Каролина като един от водещите автомобилни центрове в САЩ и лидер в износа на превозни средства. Квалифицираната работна ръка и достъпът до пристанища в щата са привлекли над 2 млрд. долара инвестиции в автомобилния сектор от 2020 г. насам. Очаква се разширяването на Volvo да създаде нови работни места и да стимулира дейността на доставчиците, въпреки че точни данни все още не са обявени.
Като пример за потенциалния ефект, намиращата се наблизо инвестиция на Magna на стойност 200 млн. долара е създала 200 работни места. Въпреки това преходът към електрически автомобили изисква нови умения в областта на батерийните системи и софтуера – сфери, в които Южна Каролина изостава от технологични центрове като Калифорния.
Хенри Макмастър, губернатор на Южна Каролина, коментира, че решението на Volvo Cars да инвестира допълнително в Риджвил затвърждава позицията на щата като национален лидер в автомобилостроенето. Според него това подчертава силата на местната работна ръка и доверието, което водещи световни компании имат в щата. Той изрази гордост от продължаващото партньорство с Volvo Cars и очакванията си за бъдещи успехи на компанията в Южна Каролина.
Способността на завода да работи с множество платформи и технологии предлага гъвкавост в условията на нестабилен пазар. Все пак зависимостта на Южна Каролина от чуждестранни производители като Volvo и BMW, чийто износ надхвърля 10 млрд. долара годишно, повдига въпроси за икономическия суверенитет при евентуално затягане на търговските политики.
Volvo и предизвикателствата на пазара на електромобили
Стратегията на Volvo в САЩ е в съответствие с глобалната мрежа на компанията, включваща заводи в Европа и Китай, и цели да доставя специфични за региона продукти, докато преследва целта за нулеви емисии до 2040 г. Въпреки това скорошните финансови затруднения, включително загуба от 1 млрд. долара през второто тримесечие на 2025 г., наложиха преразглеждане на плановете.
Сега Volvo се стреми към дял на електрифицираните автомобили между 50 и 60% от продажбите до края на годината, което е спад спрямо по-ранните амбиции. Причината е намаляващото търсене на електромобили на фона на слабо развитата мрежа от зарядни станции и намалените субсидии. Хибридите, които изпреварват по продажби изцяло електрическите автомобили в САЩ, превръщат планирания хибриден модел в Риджвил в прагматичен ход.
От компанията подчертават, че заводът в Чарлстън е основополагащ за стратегическия им план за растеж в САЩ. С добавянето на още един модел към производството там, Volvo прави голяма стъпка към реализирането на пълния потенциал на местните си инвестиции и работна сила, както и към ускоряване на напредъка към амбициозните си търговски цели през следващите години.
Предизвикателства и възможности пред инвестицията
Резултатите на Volvo за 2024 г., включващи основна оперативна печалба от 2,87 млрд. долара и приходи от 42,5 млрд. долара, подкрепят инвестиционния план. Глобалните продажби от 763 389 автомобила осигуряват солидна основа, но нарастващите цени на суровините и свиването на пазара на премиум автомобили представляват рискове.
Локализирането на производството в Риджвил може да намали зависимостта от веригата за доставки на електромобили в Китай – стратегия, прилагана и от конкуренти като BMW. Успехът ще зависи от това дали хибридите ще успеят да послужат като мост към пълното преминаване към електрическо задвижване, докато предпазливостта на потребителите и пропуските в инфраструктурата забавят този преход. В един фрагментиран глобален пазар регионалният фокус на Volvo може да се окаже умел стратегически ход.
Последвайте ни в Google News