Volvo V90 Cross Country (2026): Първи впечатления и край на една ера

Краят на едно емблематично комби

В продължение на десетилетия Volvo беше синоним на автомобили тип комби. Дори когато кросоувърите на шведската луксозна марка се превърнаха в нейните най-продавани модели, тя продължи да предлага автомобили от висок клас, които съчетаваха големия товарен обем на SUV с ниския център на тежестта на спортен седан.

Volvo V90 Cross Country модел 2026 г. бележи края на този път. През септември 2025 г. Volvo прекрати производството на своето луксозно комби от среден клас.

Въпреки това все още не е късно да се сдобиете с една от последните бройки V90, налични при дилърите. Този модел все още предлага уникална комбинация от простор, ефективност, спортно представяне и елегантен лукс. Както ще стане ясно от този преглед, V90 Cross Country не е без своите недостатъци. Но ако търсите просторен луксозен автомобил и държите на усещането зад волана, може би не искате да пропуснете тази интригуваща възможност.

Единствено върхово оборудване

Една от причините за спада в продажбите на V90 е цената. Дори базовият V90 Cross Country модел 2026 г. струва 66 900 долара.

Поне за тази сума се получава богато оборудване. Volvo прекрати производството на миналогодишния базов модел „Plus“ на цена от 59 800 долара. Единствената налична версия е върховата „Ultra“. Новите стандартни функции за V90 включват тапицерия от кожа Nappa, подобрени декоративни елементи в купето, вентилирани предни седалки, head-up дисплей и аудиосистема Harman Kardon с 14 високоговорителя. Всеки V90 вече разполагаше стандартно с адаптивен круиз контрол, задвижване на всички колела, панорамен люк, система от камери за паркиране с 360-градусов обзор и тапицерия от естествена кожа.

Дори и след скока в началната цена, V90 все още е по-достъпен от двата си най-близки конкурента. Audi A6 Allroad стартира от 73 100 долара, докато Mercedes-Benz E-Class All-Terrain струва 78 300 долара и повече.

Характерният Cross Country стил

До 2022 г. Volvo предлагаше стандартен V90 – обикновена комби версия на седана S90. Оттогава обаче всеки V90 е Cross Country. Това е терминът на Volvo за комби с по-висок пътен просвет – в този случай цели 21 см, подобно на SUV – и леки офроуд акценти в дизайна. Същото се предлага и от Audi и Mercedes.

Последният редизайн на V90 беше през далечната 2017 г. Това означава, че моделът вече не е нов, но все още изглежда добре. Той носи познатия за марката стил на елегантна простота, включително тънки хоризонтални фарове и LED задни светлини, които се издигат до покрива покрай задното стъкло. Автомобилът не е напълно отвесна кутия като старите комбита на Volvo, а ясно се отличава като дълго и ниско превозно средство, което се откроява сред редица високи SUV модели. С дължина от 4.95 метра, той е колкото триредовия SUV Volvo XC90, но последният е с около 23 см по-висок.

Ако можехме да избираме, бихме предпочели V90 с по-големи прозорци и по-малки джанти (тестовият автомобил е с опционални 21-инчови, но стандартните са 19-инчови). Но като цяло, ако харесвате комбита, тихият и стилен V90 Cross Country е чудесен избор.

Красив, но остаряващ интериор

Дизайнът на интериора на V90 също не се е променял от почти десетилетие. За щастие, Volvo са свършили страхотна работа още в началото. Той е топъл и приветлив, с богата изработка, без да е показен, семпъл, без да е строг, и традиционен, без да е старомоден.

Арматурното табло е структурирано около вертикален 9-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система и тънки вертикални вентилационни отвори до него. Това беше екран с добри размери през 2017 г., но днес изглежда почти архаично. Ако модерните Audi или Mercedes създават усещане за технологично претоварване, това едва ли може да се сметне за критика към Volvo.

Volvo използва софтуер на Google за централния сензорен екран и за 12-инчовото дигитално приборно табло. Това означава, че Google Maps може да се показва и на двете места. Като алтернатива, приложенията на смартфона могат да поемат управлението на сензорния екран чрез Apple CarPlay или Android Auto. Управлението на функциите в V90 можеше да бъде по-лесно; малките икони за подгряване на седалките, скрити в долната част на екрана, са неудобни. А след като се навлезе в менютата на V90, инфоразвлекателната система изглежда доста семпла.

Но когато предпочитате да гледате кожа и дърво, а не пиксели, Volvo предлага точно това.

Комфортни, но ниски седалки

Volvo е известна със своите удобни седалки и V90 Cross Country продължава тази традиция. С дебели възглавници, множество настройки и голямо пространство, това голямо комби осигурява приветлива среда за водача и предния пътник. Като опция се предлагат и масажиращи предни седалки.

Единственото условие е да харесвате по-ниската позиция на седене. Повдигнатият пътен просвет на Cross Country леко издига линията на видимост в сравнение със седана S90. Но в самия автомобил тялото е разположено по-ниско до пода, подобно на спортен седан, а не изправено като на стол в SUV модел като XC90.

Отзад двама пътници ще се насладят на удобни седалки и прилично пространство за краката. Централният заден пътник обаче ще трябва да се бори с неудобен тунел на пода. За разлика от XC90 или старите комбита на Volvo, в V90 модел 2026 г. не може да се поръча трети ред седалки.

Дълъг и нисък товарен отсек

Комбитата са създадени да превозват товари и V90 Cross Country се справя отлично с тази задача. По данни на производителя, той предлага 714 литра товарно пространство зад задните седалки и 1526 литра при сгънати задни седалки.

Ако сте запознати със спецификациите, тези числа вероятно не изглеждат впечатляващи за толкова дълъг автомобил. За сравнение, SUV моделът XC90 има 1189 литра зад втория ред и 2435 литра зад предните седалки. V90 обаче губи пространство предимно при подреждане на товари до тавана. На пода има достатъчно място за разполагане на багаж в този дълъг и нисък товарен отсек. Все пак, Volvo можеха да проектират по-отвесна задна част като в миналото, което би позволило превозването на повече багаж зад задния ред седалки.

V90 може също да тегли до 1588 кг или да носи до 100 кг на покрива. А когато поставяте багажна кутия или каяк там, не се налага да ги вдигате толкова високо, колкото при един SUV.

По-приятен за шофиране от SUV

Тук по-ниската каросерия на V90 е от полза. Пътният просвет от 21 см означава, че автомобилът не е залепен за пътя, но има много по-нисък център на тежестта от SUV. Това му придава лека и естествена увереност в завоите, което го прави по-приятен за шофиране от XC90 или повечето други SUV модели. Воланът на Volvo губи информативност при по-агресивно влизане в завой, така че ентусиастите може да предпочетат друго комби. Но в сравнение с типичен SUV, разликата е огромна.

Комбитата на Audi и Mercedes също са по-мощни от V90 Cross Country. И двата модела разполагат с шестцилиндрови двигатели с мощност доста над 300 к.с. V90 използва 2.0-литров четирицилиндров двигател с турбокомпресор, механичен компресор и 13 к.с. хибридна система. Volvo нарича това задвижване „B6“ и то е единственото налично за V90. Общата мощност е 295 к.с. и 420 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема бързите 6.1 секунди, но конкурентите предлагат още по-бързо и по-звучно ускорение.

С големите 21-инчови джанти на тестовия автомобил, V90 Cross Country не предлага най-меката возия сред луксозните автомобили, но като цяло е стабилен и комфортен. Сигурни сме, че стандартните 19-инчови джанти биха смекчили усещането при преминаване през неравности.

Приличен разход на гориво

Според официалните данни V90 Cross Country има разход на гориво от 10.7 л/100 км в града, 8.1 л/100 км извънградско и 9.4 л/100 км комбиниран. Това е с около 0.5 л/100 км по-добре от XC90 със същото задвижване B6 и е приличен показател за просторен и мощен луксозен автомобил.

Volvo обаче предлага малко по-бавния XC90 B5 с 247 к.с., който има комбиниран разход от 9.0 л/100 км. Тази опция не е налична за V90. Също така не може да се поръча V90 като плъгин хибрид, който е едновременно по-бърз и по-икономичен от B6. Това е много популярен вариант в гамата на XC90.

Освен това, конкурентните шестцилиндрови комбита постигат същия комбиниран разход от 9.4 л/100 км като V90.

Оцелелите конкуренти

Вече споменахме Audi A6 Allroad и Mercedes-Benz E 450 All-Terrain. Нека обобщим разликите.

V90 Cross Country е също толкова просторен и луксозен като тези конкурентни комбита, като същевременно е значително по-евтин. Някои собственици ще оценят по-традиционното технологично изживяване на Volvo в сравнение с огромните екрани на германските модели. Но за други V90 Cross Country просто показва възрастта си. Той е по-малко мощен, без да има предимство в ефективността. А технологичният му пакет не впечатлява така, както би се очаквало в този ценови клас.

Друг ключов момент: A6 Allroad и E 450 All-Terrain остават в производство. Ако 80% от успеха се дължи просто на присъствието, те влизат в състезанието с доста голямо предимство.

Последен шанс за една икона

Ерата на големите комбита на Volvo приключи с възхода на SUV автомобилите. Volvo V90 Cross Country модел 2026 г. официално потвърждава това.

Ако ще ви липсва това луксозно, но универсално комби, ще трябва да побързате, за да се сдобиете с една от последните бройки, слезли от поточната линия.

За щастие, ако пропуснете своя шанс, Audi и Mercedes също продължават традицията с добри, макар и скъпи, алтернативи.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации