Всеки подхожда по различен начин към покупката на нов автомобил. Някои се тревожат за фактори като мита, данъчни кредити, геополитика и екологични въздействия, чудейки се дали по-добра сделка не ги очаква в бъдеще. Когато обаче решението за покупка е взето, самият процес може да премине гладко или да бъде истински кошмар.
Определянето на бюджета е може би най-важната стъпка. Факт е, че средната цена на нов автомобил в Америка се задържа около 50 000 долара през последните три години. В същото време достъпните опции намаляват, а купувачите с по-ниски доходи се отказват от мечтата за нова кола и вероятно проучват възможностите на пазара на употребявани автомобили.
Цените не спират да растат
Тези заключения се основават на подробен анализ на автомобилните данни за четвъртото тримесечие на 2025 г., представен от Cox Automotive. Това е компания от Атланта, която притежава платформи като Autotrader, Manheim и Kelley Blue Book. Екипът от анализатори на Cox следи отблизо производителите, дилърите, банките и потребителите, които движат целия пазар.
Данните на Cox потвърждават това, което мнозина вече знаят – автомобилите не стават по-евтини.
За нов автомобил са нужни доходите от над 36 седмици
След пандемията от COVID-19, през декември 2022 г. покупката на нов автомобил е изисквала средно 42,2 седмични заплати на едно домакинство. Добрата новина е, че оттогава този показател постоянно намалява и към момента се е установил на 36,3 седмични заплати.
Предпочитанията се изместват към по-скъпите сегменти
По-високите цени са повлияли и на потребителските предпочитания. Данните на Cox показват, че ако през 2015 г. петте основни автомобилни сегмента са имали приблизително равен пазарен дял (около 14%), то днес компактните и средноразмерните седани съставляват съответно едва 7% и 5% от покупките на нови автомобили в САЩ.
Междувременно търсенето на компактни и средноразмерни кросоувъри се е увеличило съответно до 18% и 16%. Към 2025 г. всеки от тези сегменти се отличава със значително по-високи средни цени на сделка: 36 329 долара за компактните кросоувъри и 49 272 долара за средноразмерните. През последното десетилетие търсенето на големи пикапи остава стабилно, но средната им цена достига впечатляващите 66 192 долара.
Анализът показва и как продажбите са били повлияни от митата, обявени през пролетта, и от прекратяването на федералните данъчни кредити за електрически автомобили на 30 септември. Това е довело до сериозен спад в продажбите през четвъртото тримесечие.
Проучването също така потвърждава, че до 2027 г. пазарът ще бъде наситен с употребявани електрически автомобили, което означава, че мечтаният Porsche Taycan може да стане значително по-достъпен. Очаква се този излишък от електромобили на вторичния пазар да окаже натиск и върху цените на новите електрически коли.
Последвайте ни в Google News