Няколко китайски производители на електрически автомобили, сред които Xiaomi EV и Leapmotor, се готвят да пуснат на пазара автомобили с удължен пробег (EREV), оборудвани с масивни батерии от 80 kWh. Това развитие допълнително размива границите между изцяло електрическите и хибридните автомобили.
Гигантът в производството на батерии CATL ще представи своите нови високоникелови батерии от серия 8 през следващата година, които ще бъдат предназначени за EREV модели от водещи компании в сектора. Информацията беше разпространена от местното издание 36kr.
Нова тенденция при хибридите
Още през тази година някои хибриди с удължен пробег разполагат с батерии с капацитет над 60 kWh. Очаква се догодина плъгин хибридите (PHEV), включително EREV моделите, да достигнат капацитет от около 80 kWh. Това означава, че батериите на тези хибридни модели ще бъдат съпоставими с тези на много големи изцяло електрически автомобили.
За сравнение, представеният наскоро в Китай шестместен SUV Tesla Model Y L е оборудван с батерия от 82 kWh, докато големият SUV L90 на подмарката Onvo на Nio разполага с батерия от 85 kWh. По данни на Китайския алианс за иновации в автомобилните батерии (CABIA), през август средният капацитет на батериите за PHEV автомобили в Китай е бил 27,7 kWh.
Според доклада поне четири хибридни модела ще разполагат с батерии от 80 kWh. Сред тях са предстоящият EREV на Xiaomi EV и автомобилите от D-серията на Leapmotor. Leapmotor обяви, че новият им флагмански модел, D19, ще дебютира на 16 октомври. Great Wall Motor (GWM) също ще пусне PHEV модел с 80 kWh батерия през следващата година.
Технологията зад големите батерии
Тези батерии с голям капацитет ще бъдат високоникелови от серия 8, които са вид тройна литиевойонна батерия. В тях съотношението на никел, кобалт и манган в катодния материал е приблизително 8:1:1.
Преди няколко години батерии от серия 8 бяха монтирани в десетки модели на GAC Aion, Nio, Xpeng и други. По това време обаче технологията беше нова, а системите за управление на температурата не бяха достатъчно развити, което водеше до чести случаи на термично прегряване.
С нарастването на капацитета на батериите в хибридните автомобили, високоникеловите батерии от серия 8 получават възможност да се завърнат на пазара. Според източници, цитирани от 36kr, макар това решение да предлага само скромно увеличение на енергийната плътност в сравнение със средноникеловите варианти, то все пак е оправдано за шасита, чиито възможности вече са на предела.
Плановете на Xpeng и други производители
През октомври 2024 г. CATL представи своята батерия Freevoy Super Hybrid, която според компанията осигурява над 400 километра пробег за хибридни модели и поддържа бързо зареждане от тип 4C. Тази година марки като IM Motors и подмарката Hyptec на GAC Group пуснаха модели, оборудвани с батерии Freevoy. С капацитет около 60 kWh, те осигуряват до 450 километра пробег по цикъла CLTC.
На 15 септември Xpeng обяви, че ще представи версията с удължен пробег на своя MPV модел X9 през октомври, която ще предлага 450 километра пробег по CLTC. На 10 септември SUV моделът G7 с удължен пробег премина регулаторно одобрение, след което Xpeng обяви, че G7 EREV ще бъде пуснат на пазара през първото тримесечие на 2026 г.
Моделът G7 EREV ще използва 800-волтова архитектура и голяма батерия, поддържаща 5C ултрабързо зареждане, осигурявайки пробег до 430 километра. Първоначално Xpeng беше избрала CATL за свой основен доставчик на батерии, но през 2022 г. премина към други производители.
Последвайте ни в Google News