Xiaomi създаде нов отдел, който ще разработва технологии за следващото поколение автомобили на компанията. Екипът ще се отчита директно на главния изпълнителен директор Лей Джун. Този ход напомня силно за стратегията на Ford, където главният изпълнителен директор Джим Фарли създаде специален „skunkworks“ екип (независим развоен екип), натоварен със задачата да осигури бъдещето на компанията в ерата на електрическите автомобили.
Конкуренцията от Китай
Макар Tesla да постави началото на революцията при електрическите автомобили с Model S през 2012 г., изглежда, че китайските производители ще я доведат до своя логичен завършек. Разрушителното им влияние върху пазара не може да бъде подценено. Достатъчно е да погледнем към традиционни гиганти като Volkswagen или GM, за да разберем, че бъдещето им в Китай е в най-добрия случай несигурно. Китайските електромобили са не само по-евтини, но често и технологично по-напредничави и луксозни.
Един от лидерите в автомобилната индустрия е наясно с това предизвикателство. Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, е известен с това, че изучава отблизо китайската конкуренция. Той е силно впечатлен от модела Xiaomi SU7, което го е накарало да алармира за заплахата, която китайските електромобили представляват за световните пазари. Xiaomi наистина е пример за учебник – компанията стартира своя автомобилен бизнес от нулата и за малко повече от година се превърна в една от най-продаваните марки в Китай.
По стъпките на Ford
Интересното е, че докато Xiaomi повлия на Фарли, изглежда, че и Ford е повлиял на Xiaomi. Китайският технологичен гигант сега възприема една от най-нестандартните стратегии на американския производител: създаването на специален екип, който да проектира бъдещите електромобили. Макар Xiaomi да не наема външни специалисти, компанията е сформирала專门 екип, който ще разработва платформите за следващото поколение автомобили и ще се отчита директно на главния изпълнителен директор Лей Джун.
Новият екип носи името „Архитектурен отдел“ (Architecture Department) и има за задача да определи техническата посока за бъдещите електромобили на Xiaomi. Тази стратегия се различава значително от общоприетата в индустрията практика, при която бъдещите продукти се разработват в отделите за изследвания и разработки, които често са на второ или дори трето ниво в йерархията.
Според информацията, Цуй Цян, предишният ръководител на отдела за изследвания и разработки в Xiaomi, се е присъединил към новия архитектурен отдел. Неговата предишна роля е поета от Уан Джънсуо, който преди това е отговарял за отдела за електрическо задвижване. Смята се, че новият отдел ще бъде от решаващо значение за оформянето на технологичната посока на Xiaomi.
Пазарът като игра с нулев сбор
Идвайки от индустрията на потребителската електроника, главният изпълнителен директор на Xiaomi, Лей Джун, смята, че автомобилната индустрия е „игра с нулев сбор“, точно както бизнеса със смартфони. В известен смисъл той е прав, тъй като на китайския автомобилен пазар конкуренцията е изключително ожесточена и победителят взима всичко.
Xiaomi разкри част от стратегията си при представянето на SU7, когато обяви своя тристепенен подход към електрическите двигатели, насочен към различни нива на производителност. Като технологична компания, Xiaomi вероятно е една от най-напредналите, но това може да се промени за една нощ, ако бдителността бъде намалена. Автомобилната индустрия вече не е бавно развиващ се сектор, а технологичният напредък се случва с главоломна скорост.
Съществува и значителна разлика между това, което искат западните клиенти, и това, което търсят китайските купувачи. Докато на Запад покупките все още се основават на марката и техническите характеристики, китайските потребители се интересуват предимно от луксозни интериори и авангардни системи за асистирано шофиране (ADAS) и инфоразвлекателни системи. Лоялността към марката означава малко, като единствено постоянните иновации могат да поддържат интереса на хората към продуктите.
Последвайте ни в Google News