Xpeng сряза крака на своя робот на сцената, за да докаже, че не е човек

Китайските автомобилни производители навлизат в сферата на хуманоидните роботи, създавайки реалистични машини, които ходят, говорят и променят представата ни за „живо същество“.

Въпреки че Tesla изглежда доминира в областта на хуманоидните роботи, няколко китайски автомобилни производители също се надпреварват към същата цел. Сред тях водеща роля поема стартъпът за електрически автомобили Xpeng, който планира да започне производството на своя хуманоиден робот в края на 2026 г. с амбицията да продаде милиони бройки по целия свят.

През последните няколко години флагманският робот на Xpeng еволюира от автономно куче, подобно на разработките на Boston Dynamics, до седмото си поколение, наречено Iron – хуманоиден робот, който силно наподобява Tesla Bot.

Iron работи със собствения AI модел на Xpeng, Vision-Language-Action 2.0, и дебютира по време на пищно събитие в Китай.

С един доста театрален ход Xpeng отговори на скептиците, които предполагаха, че фигурата на сцената е просто човек в костюм. След като онлайн се разпространиха клипове на Iron, облечен в безупречен бял костюм, се появиха слухове, че това е актьор. За да разсее всякакви съмнения, компанията изведе Iron на сцената и сряза крака на робота, разкривайки механичните компоненти в него.

Потенциалът на роботите

Изпълнителният директор и съосновател на Xpeng, Хъ Сяопън, смята, че производството на хуманоидни роботи като Iron в крайна сметка ще струва колкото производството на автомобили. Според него пазарният потенциал за роботи е по-голям от този за автомобили. Той разкри, че до края на следващата година роботът ще присъства в магазините, офис парковете и фабриките на Xpeng.

Според JPMorgan следващият голям скок на Xpeng през 2026–2027 г. зависи от това колко добре ще се интегрира цялостната AI екосистема на компанията, включваща роботаксита, хуманоидни роботи и дори летящи автомобили. Докладът на американската банка прогнозира, че само подразделението за роботаксита може да добави стойност между 6 и 19 милиарда щатски долара до 2035 г. В същото време секторът с хуманоидни роботи може да достигне 24 милиарда щатски долара до 2027 г., ако всички планове бъдат спазени.

Xpeng не е единствената компания, която се насочва към роботиката.

Кой още разработва роботи?

Chery си сътрудничи с разработчика на изкуствен интелект Aimoga по хуманоиден робот на име Mornine. Междувременно BYD, GAC и Seres инвестират милиони в собствени роботизирани проекти, а Nio обяви планове за създаването на роботизирано куче.

Смята се, че в китайските фабрики вече работят над 2 милиона робота, като се очаква тази цифра да продължи да расте, тъй като автоматизацията се превръща в основен елемент на индустриалната стратегия на страната.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации