Три месеца след като обяви неофициален световен рекорд за плътност на мощността при електрически двигател, последният прототип на YASA с аксиален магнитен поток счупи предишното постижение. Компанията, която е специализирана в тази технология, обяви нов неофициален рекорд, постигнат с още по-лек дизайн.
Технологията на YASA представлява усъвършенстване на традиционни дизайни, датиращи от 20-те години на XIX век, като ги оптимизира със съвременни компоненти и материали. Резултатът е електромотор с аксиален магнитен поток – напълно жизнеспособна алтернатива на конвенционалните радиални мотори, използвани в повечето съвременни електрически автомобили.
Двигатели на YASA са интегрирани в серийни автомобили като Koenigsegg Regera и хибридния Ferrari SF90 Stradale. През 2021 г. компанията беше придобита от Mercedes-Benz, а през 2023 г. технологията беше внедрена за първи път в концептуалния модел Vision One Eleven. В края на 2024 г. Mercedes интегрира моторите с аксиален поток в своята архитектура AMG.EA, която поддържа 800-волтови системи и конфигурации с два или три двигателя.
Технология, която може да промени индустрията
За да се разбере мащабът на новото постижение, е важно да се разгледат данните от предишния рекорд. Той беше поставен през юли с прототип с тегло 13,1 кг, който постигна пикова мощност от 550 kW (738 к.с.), равняваща се на плътност на мощността от 42 kW/кг.
Последните тестове са проведени с по-лек прототип на електромотор с аксиален поток, тежащ 12,7 кг, на по-мощен динамометър. Изпитанията са показали краткотрайна пикова мощност от 750 kW (над 1 000 к.с.), което води до плътност на мощността от 59 kW/кг. Това представлява увеличение с 40% спрямо първоначалните тестове и нов неофициален световен рекорд.
Според главния изпълнителен директор на YASA, Йорг Миска, това е тройно по-висока плътност на мощността в сравнение с най-добрите радиални електромотори, които се предлагат в момента в индустрията. Освен пиковата мощност, компанията съобщи, че очакваната продължителна мощност на новия прототип е в диапазона 350–400 kW (469–536 к.с.).
Тим Улмър, основател и технически директор на YASA, коментира постижението. Той заяви, че целият екип е горд от възможността толкова бързо да надградят вече забележителните резултати от първоначалните тестове. Според него, постигането на 750 kW пикова мощност и плътност от 59 kW/кг е сериозно доказателство за тяхната технология от следващо поколение. Улмър подчерта, че това не е просто концепция, а работещ прототип, създаден с мащабируеми материали и процеси, който ще донесе революционна технология в сектора на високопроизводителните автомобили.
Саймън Одлинг, ръководител на отдела за нови технологии в YASA, добави, че първоначалните резултати са изключително окуражаващи. Той обясни, че представянето на двигателя на динамометъра е надхвърлило дори най-оптимистичните симулации и че това е реален хардуер, който предоставя реални данни и работи отлично.
Макар че прототипите все още имат път до серийното производство, това постижение е доказателство, че технологията работи и може да промени начина, по който производителите подхождат към дизайна на задвижващите системи. Инженерният екип на YASA вече работи по процеса на валидация на новия мотор, като обещава повече подробности за развитието му скоро.
Последвайте ни в Google News