Технологичен пробив в света на електрическите суперавтомобили
Компанията YASA, която е световен лидер в проектирането и производството на електродвигатели с аксиален поток, представи значимо постижение в автомобилната индустрия. Тя обяви, че е поставила неофициален световен рекорд за плътност на мощността при високопроизводителни електрически мотори, достигайки стойност от 59 кВт/кг.
Двигателите с аксиален поток на YASA са известни с най-високата си плътност на мощност и въртящ момент в своя клас при изключително малки размери и тегло. Това ги превръща в ключов елемент, който променя правилата в сектора на електрическите и хибридните автомобили.
Партньорства с водещи производители
YASA си сътрудничи с някои от най-иновативните автомобилни производители за разработването на напълно интегрирани електрически двигатели. Пример за това е Lamborghini Temerario, оборудван с хибридно задвижване, съчетаващо V8 twin-turbo двигател с три електромотора на YASA. Бензиновият агрегат е разработен изцяло от нулата и е единственият сериен двигател за суперавтомобил, способен да достигне 10 000 об/мин.
Друг пример е Ferrari 296 GTB, представен през 2021 г., който също използва двигател на YASA. Автомобилът се задвижва от 3,0-литров V6 twin-turbo двигател, комбиниран с електромотор с мощност 123 кВт (165 к.с.), като общата системна мощност достига 819 к.с.
От 2021 г. YASA е дъщерно дружество, изцяло притежавано от Mercedes-Benz Group. Основната му задача е да произвежда електрически двигатели и електроника за високопроизводителните модели на AMG, като се очаква технологията да бъде в основата на бъдещата електрическа архитектура на спортното подразделение.
Решение за основния недостатък на електрическите автомобили: теглото
Високопроизводителните електрически автомобили често страдат от голямо тегло поради размерите на електромоторите и значителната маса на батериите. Това оказва негативно влияние върху динамиката на шофиране, управляемостта и удоволствието зад волана, които са характерни за истинските спортни автомобили.
Последният рекорд на YASA от 59 кВт/кг е изключително важно технологично постижение. Очаква се въздействието му върху света на луксозните автомобили, особено в сегментите на висока производителност и суперавтомобили, да бъде много значително през следващите няколко години.
Характеристики на новия прототип
Постижението е регистрирано по време на тестове на най-новата версия на прототипен двигател с аксиален поток. С тегло от едва 12,7 кг, моторът е способен да произведе кратковременна пикова мощност до 750 кВт, или еквивалента на над 1000 к.с. Стойността от 59 кВт/кг представлява значително увеличение от около 40% в сравнение с предишния неофициален рекорд на YASA от 42 кВт/кг, постигнат в началото на миналото лято.
Освен пиковата мощност, от YASA подчертават и практическата приложимост на двигателя. Компанията изчислява, че постоянната мощност на новия мотор е в диапазона от 350 кВт до 400 кВт (469–536 к.с.). Тъй като тези електродвигатели са достатъчно малки, леки и с висок въртящ момент, те могат да се използват директно в колелата. Това позволява премахването на много сложни и тежки компоненти като трансмисия, диференциал и задвижващи валове, което прави автомобила по-опростен и значително по-лек.
Тим Уулмър, основател и технически директор на YASA, изрази гордостта си от резултата и подчерта, че този двигател не е просто дигитална концепция. В изявление от 25 октомври той заяви, че постигането на 750 кВт и плътност от 59 кВт/кг е основно потвърждение за следващото поколение технология с аксиален поток. Уулмър добави, че екипът е създал електромотор с много по-висока плътност на мощността от всичко досега, използвайки масово достъпни материали и процеси.
Прототипният двигател е проектиран и разработен в иновационния център на YASA в Оксфорд. От компанията твърдят, че той е компактен, мащабируем и не използва екзотични материали, но постига изключителна производителност благодарение на прецизно инженерство и усъвършенствано управление на топлината.
Последвайте ни в Google News