Днес хибридните автомобили заемат значителна част от автомобилния свят. Повечето производители активно развиват своите програми за електрификация, за да намалят емисиите и да подобрят разхода на гориво, а хибридите са ключова част от тази стратегия от години. Името Dodge обаче рядко се свързва с подобен тип задвижване. Макар компанията да прави стъпки в тази посока с модели като новия Charger Daytona EV, повечето хора все още асоциират марката предимно с мощни двигатели с вътрешно горене.

Може би ще се изненадате да научите, че около началото на хилядолетието Dodge създава не един, а няколко хибридни концептуални автомобила. Тези прототипи, наречени ESX, са разработени в отговор на амбициозно правителствено предизвикателство за постигане на възможно най-нисък разход на гориво. Нека разгледаме по-отблизо тези забравени машини и серийния модел, на който са базирани.

ESX I: Първият опит

През 1993 г. тогавашният президент Бил Клинтън създава „Партньорство за ново поколение превозни средства“ – изследователски проект, чиято цел е била разработката на автомобили със значително по-добра горивна ефективност в рамките на десетилетие. Предизвикателството към производителите е да създадат сериен модел, способен да постигне разход под 3 л/100 км, което е драстично подобрение спрямо средните стойности за онова време.

В проекта участват няколко правителствени агенции, но ключов компонент са самите автомобилни производители, обединени в Американския съвет за автомобилни изследвания (USCAR). В него влизат „Голямата тройка“: Ford, General Motors и Chrysler (тогава DaimlerChrysler).

Първият опит на Chrysler в рамките на проекта се появява през 1996 г. под формата на ESX I. Автомобилът е базиран на съществуващия сериен модел Dodge Intrepid и използва 1,8-литров трицилиндров турбодизелов двигател, произведен от италианската фирма VM Motori. Той работи в конфигурация на последователен хибрид, като двигателят действа като генератор, който захранва батерия и два електромотора. Системата е допълнена и от регенеративно спиране, което възстановява енергия при намаляване на скоростта.

ESX II: Вдъхновение от света на състезанията

Скоро след първия си опит, през 1998 г., Dodge представя втория концепт ESX II. Той носи подобрения както в задвижването, така и в конструкцията на каросерията. Целта за разход под 3 л/100 км все още е далеч, но компанията бележи напредък и постига разход от около 3,4 л/100 км.

ESX II е оборудван с мека хибридна система (mild hybrid), при която 1,5-литров дизелов двигател и електромотор работят паралелно. Задвижването се допълва от петстепенна ръчна скоростна кутия с електронно управление. Chrysler прави сериозни иновации в материалите и олекотяването. Каросерията на ESX II е изработена от иновативен термопластичен материал, монтиран върху алуминиева рама, а в интериора е използван карбон за минимизиране на теглото.

Въпреки че е базиран на Intrepid, ESX II черпи вдъхновение и от един много различен автомобил – състезателния прототип Chrysler Patriot от 1993 г. Patriot е имал амбицията да се състезава в „24-те часа на Льо Ман“ с уникално задвижване, което комбинира V4 двигател, газова турбина и маховик за съхранение на енергия, но проектът е прекратен заради технически проблеми.

ESX III: Върховна ефективност

Въпреки че „Партньорството за ново поколение превозни средства“ е разпуснато през 2001 г., Dodge създава още един концепт от серията ESX през 2003 г. ESX III представлява сериозен скок напред в сравнение с предшествениците си. Той отново използва мека хибридна система, но благодарение на технологичния напредък постига разход от 3,3 л/100 км. За модела Chrysler разработва електромеханична автоматична трансмисия, която съчетава удобството на автомата с ефективността на ръчната скоростна кутия.

Подобно на ESX II, третият прототип е фокусиран върху намаляването на теглото чрез иновативни материали. Каросерията е изработена от шприцована термопластмаса, което има и друг екологичен аспект – 80% от автомобила е рециклируем. Теглото му е едва 1 020 кг, малко повече от първото поколение на Lotus Elise. Като се има предвид, че хибридните автомобили обикновено са по-тежки заради допълнителните компоненти, това е изключително постижение.

Базовият модел: Dodge Intrepid

Семейството концептуални автомобили ESX използва за основа съществуващ сериен модел от гамата на Dodge: Intrepid. Произвеждан между 1993 и 2004 г., този седан с четири врати е символ на новото начало за компанията. Неговият футуристичен „cab forward“ дизайн, при който кабината е изнесена максимално напред, подчертава прогресивния му имидж. Първото поколение се предлага с два V6 двигателя – 3,3-литров и 3,5-литров.

Налични са две нива на оборудване: базово и ES, което включва по-твърдо окачване, дискови спирачки на четирите колела и 16-инчови джанти. През 1998 г. дебютира второто поколение, чийто дизайн е дело на Робърт Бонифас – същият дизайнер, отговорен и за концепта ESX I. Гамата от V6 двигатели е разширена и включва 2,7-, 3,2- и 3,5-литрови агрегати с мощност от 200 до 242 к.с. Второто поколение Intrepid е насочено основно към корпоративни клиенти и дори участва в състезанията от сериите NASCAR между 2001 и 2005 г., след което производството на модела е прекратено през 2004 г.

„`

, ,

Подобни публикации