Болезненият ръст в цените
Митата не са единствената причина за инфлацията в автомобилния сектор. Проблемите с веригите за доставки по време на пандемията от COVID-19 поставиха началото на спирала от покачващи се цени, която все още не е овладяна. Според данни на Cox Automotive, през март 2020 г. средната цена на нов автомобил е била 37 736 щатски долара. Днес, пет години по-късно, тя достига 50 080 долара. Това представлява увеличение от 33% за пет години, което значително изпреварва общата инфлация за същия период, възлизаща на 25%.
Към днешна дата средният пълноразмерен пикап струва 66 206 долара, докато преди пет години цената му е била 50 075 долара. Въпреки това, анализ на Cox и Kelley Blue Book показва, че някои марки са били принудени да увеличат цените си повече от други. Това означава, че при покупка на нов автомобил някои производители може да предложат по-добри оферти.
Най-голямо процентно увеличение се наблюдава в неочаквани категории. Средната цена на пълноразмерен седан е скочила от 44 006 долара до 59 710 долара само за една година, което е ръст от 35%. Трябва да се отбележи, че продажбите в този сегмент са сравнително ниски. Тук попадат модели като Mercedes-Benz E-Class или S-Class, както и Toyota Crown. Липсата на голям брой нелуксозни седани е една от причините за драстичното поскъпване.
Друг фактор безспорно са митата. Сегментът на пълноразмерните седани, който все още съществува, е доминиран от вносни автомобили. Модели като Genesis, Audi A6 или BMW 5-Series се произвеждат извън САЩ. В резултат на това митата само ускоряват процеса на изчезване на класическия седан от пазара.
Лъч надежда
Кросоувърите и SUV автомобилите доминират на американския пазар. Това означава по-голям избор и по-силна конкуренция, което кара повечето производители да полагат усилия да задържат цените в разумни граници.
Предизвикателствата пред Volkswagen
Някои автомобилни производители се намират в затруднено положение. През първите три тримесечия на годината средната продажна цена на автомобил с марка Volkswagen е достигнала 40 587 долара, докато преди 12 месеца е била 35 305 долара. Ръст от 15% за една година е сериозен проблем, особено когато конкуренти като Ford са успели да задържат своето увеличение под 3%. Това очевидно се отразява на продажбите на Volkswagen, които са спаднали с 6% от началото на годината. Базовият модел Jetta 2026 г. вече струва 25 270 долара, което е с 4,3% повече спрямо модел 2025 г., а цената на Taos също се е увеличила с 3,9%.
Най-голямата заплаха за почитателите на Volkswagen е, че GTI е изправен пред реална опасност да изчезне от американския пазар. Базовата цена на модела вече достига 35 865 долара (без транспортните такси), което е скок от 2 195 долара спрямо миналата година. Продажбите са намалели с 43% от началото на годината, като са продадени едва 5 700 автомобила. Като цяло пазарът на спортни автомобили е слаб през 2025 г., но данните показват как растящите цени засягат Volkswagen много по-сериозно в сравнение с конкурентите.
Продажби на спортни автомобили в ценовия клас 30 000 – 40 000 долара
За първите девет месеца на 2025 г. Volkswagen GTI отчита 5 700 продажби при базова цена за модел 2026 г. от 37 140 долара (ръст от 6,5%). Това води до спад на продажбите от 43% на годишна база.
За същия период Ford Mustang има 32 818 продажби. Неговата базова цена е 34 315 долара (ръст от 1,1%), а спадът в продажбите е 10%.
Toyota GR86 регистрира 8 107 продажби с базова цена от 33 095 долара (ръст от 2,66%) и спад в продажбите от 15,6%.
Acura Integra отчита 14 639 продажби при цена от 34 595 долара (ръст от 1,1%) и спад от 23,2%.
*Посочените цени включват таксата за доставка.
Марки, които успяват да задържат цените
Производителите предприеха много промени в отговор на митата и инфлацията. Например, те се опитват да променят своя микс от части, така че да разчитат повече на местни доставчици. Но също така взеха и трудни решения, като премахването на по-евтини автомобили от гамите си, защото митата ги направиха невъзможни за продажба с печалба. Това обаче изкривява част от картината. Производител, който продава по-малко достъпни модели или обратното, е премахнал някои по-скъпи, може да изглежда, че се справя по-добре или по-зле с митата. Марки като Honda, Toyota, Subaru и Ford успяват да задържат цените си сравнително стабилни на фона на данните за първите девет месеца на 2025 г.
Какво предстои в бъдеще
Анализите показват, че в бъдеще всички модели ще поскъпнат. Средната цена на нов автомобил през септември е била 50 080 долара, но прогнозите за средните цени през 2026 г. вече сочат към 52 183 долара. Тази цифра е непълна, тъй като не всички производители са обявили цените си за 2026 г. Очаква се обаче средната препоръчителна цена на дребно да се повиши още повече, особено заради задаващата се ескалация на митата с Китай, откъдето автомобилните производители доставят много високотехнологични части. В момента поскъпването изглежда ще бъде поне 4,2% – стойност, която вече е по-висока от инфлацията при други стоки.
Финалният анализ
Въпреки че митата на Тръмп дойдоха като поредица от сътресения, ако има нещо положително за автомобилните производители, то е, че те вече изграждат устойчивост. За съжаление, потребителите ще продължат да плащат за комбинацията от по-висока инфлация, по-високи лихвени проценти и по-високи мита. Производителите поеха част от тези разходи, но просто няма да ги поемат изцяло.
Това се вижда ясно от числата: автомобил, който преди пет години се е продавал за под 40 000 долара, сега струва 50 000 долара. Както посочват анализаторите, все по-голям процент от продажбите на автомобили надхвърлят прага от 75 000 долара.
Купувайте употребявани автомобили!
Има и друг подход: покупката на сертифициран употребяван автомобил. Такъв автомобил идва със собствена гаранция. Ако е на възраст между две и три години, цената му ще бъде с около 40–50% по-ниска, а финансирането му също е значително по-изгодно. В крайна сметка, подобна покупка излиза по-евтино дори от кафето на събитие от типа „Cars and Coffee“, чиято цена се е повишила с 20 процента само в рамките на една година.
Последвайте ни в Google News