С настъпването на летните горещини много шофьори пренебрегват някои важни аспекти на поддръжката на автомобила, особено когато става дума за зареждането с гориво. Една от широко разпространените, но често пренебрегвани препоръки е да не се пълни резервоарът „до капачката“, особено през лятото. Макар това да изглежда логично с оглед спестяване на време или по-редки посещения на бензиностанции, практиката крие редица рискове и негативни последици както за автомобила, така и за околната среда.
Разширяване на горивото при високи температури
Горивото, както всяка течност, се разширява при нагряване. През летните месеци температурите на въздуха, а още повече тези в резервоара, могат да достигнат високи стойности. Когато резервоарът е пълен до горе, разширяващото се гориво няма къде да отиде и може да предизвика свръхналягане. За да се избегне това, автомобилите са оборудвани със специални вентилационни системи и клапани, които позволяват на излишните изпарения да излезнат.
Проблемът е, че тези изпарения, особено при препълване, могат да попаднат в атмосферата или дори в системи на автомобила, които не са предназначени да се справят с течности, а само с изпарения, като въглеродния въглищен филтър (charcoal canister). Повредата на тази система може да доведе до скъпи ремонти.
Повишен риск от протичане и замърсяване
Препълването на резервоара увеличава риска от разливане на гориво, както по каросерията на автомобила, така и по земята. Разлятото гориво не само уврежда боята на автомобила, но и замърсява околната среда. Бензинът и дизелът съдържат токсични съединения, които при попадане в почвата или канализацията, създават сериозна екологична заплаха.
Нарушаване на системата за контрол на емисиите
Съвременните автомобили разполагат със сложни системи за улавяне и управление на парите от гориво, част от така наречената EVAP система (Evaporative Emission Control System). Тази система цели да предотврати изтичането на бензинови пари в атмосферата. Когато резервоарът се препълни, течността може да попадне в тази система, която е проектирана да работи само с газообразни изпарения. Вследствие на това системата може да се повреди, което води до грешки в компютъра на автомобила и светване на „Check Engine“.
Финансови загуби
На пръв поглед изглежда, че пълненето „до горе“ е икономически изгодно. Но ако в резултат на това се повреди компонент от системата за контрол на изпаренията, например EVAP клапан или въглеродният филтър, ремонтите могат да струват стотици левове. Освен това, когато се допълва резервоарът след автоматичното изключване на пистолета, има риск част от горивото да се върне обратно в системата на бензиностанцията чрез обратния клапан, тоест плащате за гориво, което не остава в резервоара ви.
Препоръки на производителите и специалистите
Почти всички производители на автомобили препоръчват резервоарът да не се препълва и зареждането да спира веднага щом пистолетът изключи автоматично. Това е сигнал, че резервоарът е достигнал оптималното си ниво, позволяващо безопасна работа на всички системи при промяна на температурата и налягането. Игнорирането на тази препоръка означава съзнателен компромис с изправността на автомобила и безопасността на пътя.
Макар да изглежда безобидно, пълненето на резервоара „до капачката“ през лятото може да доведе до нежелани и скъпи последици. Най-разумното поведение е да следваме препоръките на производителите и да оставяме място за разширяване на горивото. По този начин не само ще предпазим автомобила си от повреди, но и ще допринесем за по-чиста околна среда и по-безопасно пътуване.