Защо не трябва да зареждате плъгин хибрида си на обществена станция

Когато става въпрос за електрически автомобили (EV), плъгин хибриди (PHEV) и стандартни хибриди, доброто познаване на автомобила е ключово за неговата ефективна експлоатация и зареждане.

Запознаването с ръководството за експлоатация на автомобила е от съществено значение. Разбирането на всички негови тънкости, възможности и ограничения превръща всеки шофьор в по-информиран и по-внимателен участник в движението по пътищата.

Основният фокус тук са плъгин хибридите и добрите практики при тяхното използване. Макар да изглежда изкушаващо да се използва обществена зарядна станция, това може да се окаже най-сигурният начин да си навлечете недоволството на собствениците на изцяло електрически автомобили.

Ключовата разлика между PHEV и електромобил

Важно е да се уточни, че повечето собственици на PHEV, които използват обществени станции, не го правят с лоши намерения. Често причината е просто липса на поглед върху цялостната картина.

Причината е съвсем проста: плъгин хибридите разполагат и с двигател с вътрешно горене (ДВГ). Той им позволява да презареждат батерията си в движение или просто да продължат напред, след като електрическият заряд се изчерпи. Електромобилите нямат този лукс – те разчитат изцяло на своята батерия, за да се движат.

Собствениците на електромобили имат по-голяма нужда от тази енергия

Тъй като плъгин хибридите имат резервен план под формата на бензинов двигател, за тях зареждането на обществена станция е въпрос на удобство, а не на необходимост. За разлика от тях, за водачите на изцяло електрически автомобили достъпът до зарядна станция може да бъде критично важен, особено ако батерията им е почти изтощена и са далеч от дома. Заемането на станция от PHEV автомобил в такава ситуация създава сериозно неудобство за тези, които нямат друга алтернатива.

Изкушението да зареждате плъгин хибрид на обществена станция е напълно разбираемо. Поради по-малката батерия, пробегът в изцяло електрически режим е по-малък в сравнение с този на чистите електромобили. Но след като сте закупили такъв автомобил, вероятно изпитвате удовлетворение от шофирането без да използвате бензин. Усещането е приятно, а и разликата в разходите е осезаема.

Това, което често се случва, е собствениците да си поставят малки лични цели. Например, колко голям пробег могат да постигнат с едно пълно зареждане или дали ще успеят да изкарат цяла седмица без да използват двигателя с вътрешно горене. В стремежа си да подобрят собствения си рекорд, много шофьори в крайна сметка се озовават на обществена зарядна станция, за да продължат пътуването си в електрически режим.

И тъй като някои редки модели плъгин хибриди са съвместими с бързо DC зареждане от ниво 3, изглежда логично да се възползват от тази възможност за бързо презареждане. Това е лесният изход, който предлага голямо удобство. В крайна сметка, всеки е свободен да прави каквото иска. Проблемът е, че без да го осъзнават, шофьорите на плъгин хибриди използват ценна енергия и време, от които собственик на чист електромобил действително се нуждае, за да стигне до крайната си цел. В същото време, хибридният автомобил би могъл просто да активира своя бензинов двигател и да продължи пътя си безпроблемно.

Какви са добрите практики при притежаването на плъгин хибрид?

Най-добрият начин да разберете как да използвате своя плъгин хибрид е да не го възприемате като чист електромобил. Вярно е, че някои производители ги определят като електрически превозни средства, а самата абревиатура PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) съдържа тези думи. Също така е вярно, че някои модели, като например Mitsubishi Outlander PHEV, са конструирани така, че да дават приоритет на електрическото задвижване и едва след това да преминават към бензиновия двигател.

Грешно е да третирате плъгин хибрида като чист електромобил

Това означава, че най-добрата практика е да използвате своя PHEV като стандартен хибрид. Например, ако ви предстои дълго пътуване, е по-добре просто да активирате хибридния режим. В този случай автомобилът автоматично ще превключва между електрическо и бензиново задвижване, за да постигне максимална икономия на гориво. Изцяло електрическият режим трябва да се използва само за по-кратки, градски пътувания, за каквито е и предназначен.

Освен това, тъй като капацитетът на батерията в един плъгин хибрид е значително по-малък от този на чист електромобил, не е необходима голяма мощност за пълното ѝ зареждане. Всъщност едно от основните предимства на плъгин хибридите е, че те могат да бъдат заредени за една нощ в стандартен контакт от 220 волта. Подобен цикъл на зареждане би отнел на един електромобил няколко дни. С други думи, освен ако наистина не се налага, защото горивото ви е на привършване и нямате възможност да заредите, е препоръчително да избягвате изцяло електрическия режим при дълги пътувания. Извършвайте по-голямата част от зареждането, ако не и цялото, у дома. По този начин ще освободите обществените зарядни станции за шофьорите, които действително се нуждаят от тях, и няма да предизвикате ничие недоволство.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации