Volvo продава своите автомобили, произведени в Швеция, на американския пазар от лятото на 1955 г., когато моделът PV444 с unibody конструкция слиза от кораб в Лонг Бийч. Въпреки дългогодишното си присъствие и солидната разпознаваемост на марката, изградена върху репутация за безопасност, практичност и скандинавски дизайн, Volvo никога не се е борила за водещ пазарен дял в САЩ.
Това изглежда напълно приемливо за луксозна марка, която разбира своята пазарна ниша под Audi, BMW, Mercedes-Benz и Lexus по отношение на продажбите. Все пак през 2024 г. Volvo е продала повече автомобили в САЩ от Genesis, Jaguar Land Rover, Porsche, Lincoln, Chrysler и Infiniti, достигайки 130 493 доставки.
Този резултат е само с 1 800 бройки по-малко от растящата марка Acura. А ако някой беше казал на ръководството на Volvo в Гьотеборг през 1955 г., че през 2024 г. компанията ще бъде само на 29 000 автомобила от това да изпревари Cadillac по продажби, това би предизвикало искрен смях.
Планове за пълен преход към електрически автомобили
Днес обаче Volvo се бори да начертае пътя напред, подобно на всеки друг автомобилен производител, който трябва да се справя с мита и нестабилния автомобилен пазар в САЩ, повлиян от политически настроения, които клонят по-скоро към двигателите с вътрешно горене, отколкото към батериите.
Volvo иска да премине изцяло към електрически автомобили и се ангажира да постигне тази цел до 2030 г. Този стремеж е в унисон с шведската култура, която цени природните ресурси, чистотата на околната среда и важността на чистата енергия. Повечето електроенергия в Швеция идва от водноелектрически, ядрени и вятърни централи.
Промяна в курса за 2030 г.
Пътят напред за Volvo вече се разклонява в две посоки. През септември 2024 г., докато и други производители ревизираха амбициозните си планове за електрификация в отговор на икономическите реалности, Volvo Cars обяви нова цел за 2030 г.: постигане на 90 до 100 процента от глобалния обем на продажбите от електрифицирани превозни средства. Както заявиха от компанията, това означава комбинация от изцяло електрически и плъгин хибридни модели – по същество всички автомобили, които могат да се зареждат в електрическата мрежа.
Оставащите до 10 процента ще бъдат „ограничен брой модели с „мека“ хибридна технология, които ще се продават при необходимост“.
Новости при EX90, EX30 и EX40
За да няма съмнение колко силно Volvo желае да премине към изцяло електрически модели, достатъчно е да се погледне съобщението на компанията отпреди два месеца, в което се описва „изцяло електрическата гама за модел 2026 г.“. SUV моделът EX90 с три реда седалки получава по-бързо зареждане и по-голяма изчислителна мощ от NVIDIA. Версията EX30 Cross Country добавя по-суров външен вид, а EX30 Single Motor се предлага на цена от 40 245 долара, в която обаче не са включени евентуални държавни субсидии.
Електрически модели има, но къде са тези с двигатели с вътрешно горене?
До края на ноември Volvo е продала 4 970 броя от компактния електрически кросоувър EX30 и 3 299 от модела EX90. Това представлява огромен ръст спрямо същия период на 2023 г. и обяснява защо компанията иска да напомни на купувачите за тези електромобили.
Моделите с двигатели с вътрешно горене, от друга страна, изглежда се продават сами. Единственото кратко споменаване на бензинов модел в официалното съобщение на компанията е в последното изречение, където се отбелязва, че стиловият пакет Black Edition, наличен за електрическия EX40, вече се предлага и за плъгин хибридния кросоувър XC60.
Моделите с ДВГ носят печалбата, а електромобилите я изгарят
Не бива да се пренебрегва XC60. Продажбите му до края на ноември тази година са нараснали със 7,2% до 36 069 броя. От представянето си през 2008 г. досега Volvo е продала 2,7 милиона автомобила XC60 в световен мащаб, което го превръща в най-продавания модел на марката за всички времена. Вероятно той е донесъл повече печалба, отколкото цял флот от електрически автомобили би могъл да генерира.
Настоящото второ поколение на XC60 е на пазара от 2018 г., така че със сигурност е време за цялостно обновление. Това може да се случи в края на следващата година, за да съвпадне със старта на производството на XC60 в завода на Volvo в Риджвил, Южна Каролина.
Производство в САЩ за новото поколение XC60
Volvo обяви плановете си за производство на XC60 в САЩ през юли. Това решение обаче е продиктувано от много повече от просто локализиране на популярен модел, за да се избегнат мита.
След като производството на седана S60 с двигател с вътрешно горене беше прекратено преди година, заводът в Риджвил сглобява само два електромобила: EX90 и Polestar 3 на сестринската марка на Volvo. Производството на EX90 започна през юни 2024 г., последвано няколко месеца по-късно от това на Polestar 3.
Завод със сериозно неизползван капацитет
Продадените 3 299 броя EX90 до края на ноември, плюс може би сходен брой автомобили Polestar 3, от завод, проектиран за годишен капацитет от 150 000 автомобила, означава, че съоръжението в Южна Каролина работи далеч под възможностите си. От Polestar не са обявили официални данни за продажбите в САЩ, а заводът произвежда EX90 и за износ, но общите числа остават ниски.
В крайна сметка добавянето на бензиновия XC60 към производствената линия в Южна Каролина ще постави Volvo на по-стабилна финансова основа.
Очакват се новини за XC60, произведен в САЩ
От Volvo все още не са готови да потвърдят официално, че изцяло новото XC60 ще се произвежда в американския завод от следващата година. Няма логика обаче да се инвестира в оборудване за сглобяването на седемгодишен модел. За модел 2026 г. е предвиден фейслифт, който включва нов потребителски интерфейс на по-голям екран и обновен дизайн.
Когато продуктовите планове бъдат разкрити, се очаква гамата на произвеждания в САЩ XC60 да включва мек хибрид и плъгин хибрид от следващо поколение.
Гамата на Volvo с двигатели с вътрешно горене се допълва от изцяло новия за 2025 г. голям SUV XC90 и базовия XC40. Техните общи продажби в САЩ надхвърлят 56 000 броя до края на ноември, въпреки 25-процентните мита за внос от Европа.
Колко още ще оцелее V60 Cross Country?
Именно тези три модела (XC90, XC40 и XC60) правят възможно Volvo да продължи да следва трудната си стратегия за налагане на електромобили. Като част от нея през януари ще бъде представен и изцяло електрическият EX60.
Освен S60, от американската гама на марката отпаднаха и други бензинови модели, включително седанът S90 и V90 Cross Country. Това оставя V60 Cross Country като единствения модел, който не е SUV. Не е ясно колко дълго ще се задържи той, но с близо 4 000 продадени бройки в САЩ до края на ноември, изглежда, че комбито все още има своите почитатели.
Последвайте ни в Google News