За настоящите купувачи на електрически автомобили новината за премахването на федералните данъчни облекчения в САЩ до края на годината вероятно ги кара да преразгледат бюджетите си. Ще могат ли все още да си позволят базов електромобил без облекчение от 7500 долара? За тези, които обмислят покупката на модел на GM, има добри новини на хоризонта. Благодарение на инвестиция в завода за батерии в Спринг Хил, Тенеси, батериите Ultium на GM скоро може да получат по-евтини клетки. Тъй като батерията е един от най-скъпите компоненти в електромобила, всяко намаляване на разходите за нея се отразява пряко върху крайната цена на автомобила. Производството на клетки в САЩ може да смекчи настоящите разходи, свързани с митата, като целта на този ход е да направи базовите електромобили по-достъпни.

Новата стратегия за по-достъпни електромобили

Използвайки съвместното си предприятие с LG Energy Solution и инвестиция от 2,3 милиарда долара, GM ще разшири завода за батерии Ultium в Спринг Хил, Тенеси, за да произвежда нови литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерийни клетки. Очаква се серийното производство да започне в края на 2027 г.

Понастоящем клетките Ultium, произвеждани в заводите в Уорън, Охайо, и Спринг Хил, Тенеси, използват химичен състав на базата на никел-манган-кобалт (NMC) и алуминий. Въпреки че са мощни и добре развити, NMC батериите имат присъщи проблеми, свързани с добива на кобалт и цената на никела като суровина. И двата фактора допринасят за високата цена на батерийните клетки, въпреки че увеличаването на мащаба на производството постепенно намалява разходите.

Предимства и недостатъци на LFP технологията

Специалистите в областта на батериите знаят, че вече съществува работеща алтернатива в лицето на LFP технологията, за разлика от някои концепции за твърдотелни батерии, които все още не са навлезли в практиката. Въпреки че не е твърдотелна батерия, LFP технологията има много предимства, най-вече по-ниската цена на материалите. Цената на суровини като желязо и фосфат може да бъде стотинки за килограм, докато никелът струва долари за килограм, а кобалтът може да достигне десетки долари за същото количество.

Основният недостатък на LFP батериите е по-ниската им енергийна плътност и производителност. Те не съхраняват толкова енергия, колкото NMC батериите, и могат да се зареждат и разреждат по-бавно. Проблемът с плътността може лесно да се компенсира чрез производството на по-големи батерийни клетки, но това означава и по-високо тегло.

Въпреки тези недостатъци, привлекателната перспектива за по-ниски разходи за материали е твърде голяма, за да бъде пренебрегната, особено при по-бюджетните електромобили, които обикновено не предлагат ултрабързо зареждане или огромен пробег. Но с колко по-евтин би могъл да бъде автомобил на GM, използващ LFP батерии? Към момента компанията не е предоставила конкретни данни.

, ,

Подобни публикации