Заводът за батерии на Toyota в САЩ заработи, но това е само началото

Инвестицията на Toyota на стойност 14 млрд. долара в завод за батерии в САЩ вече е факт, като съоръжението е в експлоатация. Гигантският комплекс се простира на площ от 1850 акра, равняваща се на около 121 футболни игрища, но от компанията заявяват, че плановете предвиждат той да стане още по-голям.

Предстои разширяване на новия завод на Toyota в САЩ

Първите батерии слязоха от производствената линия в новия завод на Toyota в Либърти, Северна Каролина, миналата сряда. Това бележи ключов момент в почти 70-годишната история на автомобилния производител в САЩ.

Новият завод на Toyota разполага с 14 производствени линии за батерии, които ще се използват за задвижване на изцяло електрически автомобили (BEV), хибриди (HEV) и плъгин хибриди (PHEV).

При пълен капацитет заводът може да произвежда 30 GWh годишно. Производството стартира с батерии, внесени от Япония чрез съвместно предприятие с LG Electronics, които ще задвижват моделите Camry HEV, Corolla Cross HEV и RAV4 HEV. Комплексът доставя и хибридни батерийни модули до монтажния завод на компанията в Кентъки и до друг завод в Алабама, който е съвместна собственост с Mazda.

Заводът за батерии на Toyota вече е огромен, но ръководителите на компанията твърдят, че той вероятно ще стане дори по-голям от очакваното.

По време на брифинг за медии Дейвид Крист, ръководител на марката Toyota за Северна Америка, заяви, че плановете на компанията са 70% от гамата ѝ да бъде с електрическо задвижване до 2030 г. Той добави, че това очевидно може да доведе до допълнително разширяване на завода.

Като продължение на своя ангажимент, Toyota обяви допълнителна инвестиция от 10 млрд. долара през следващите пет години в развитието на електрическия транспорт.

От Toyota не уточниха как точно планират да инвестират тези 10 млрд. долара, но е много вероятно част от тях да бъдат насочени към новия завод за батерии. Произвежданите там батерийни модули варират – от такива за хибриди до изцяло електрически, но самите клетки са еднакви, което позволява на компанията да се адаптира спрямо пазарното търсене.

Според президента на завода Дон Стюарт, производството може да се адаптира и към различни видове батерии, което потенциално включва и батерии с твърд електролит.

Toyota, която е сред най-изоставащите компании в прехода към изцяло електрически автомобили, ще продължи да залага на хибридите, докато се стреми да преодолее новите американски мита.

Заводът може да доставя батерии за около 600 000 хибридни автомобила годишно, като същевременно Toyota изгражда капацитет за още 74 000 плъгин хибрида и 45 000 електрически автомобила, включително и за първия си триредов електрически SUV.

От следващата година най-продаваният модел на Toyota, RAV4, ще се предлага единствено като хибрид. Компанията също така ще пусне на пазара няколко нови изцяло електрически модела, сред които електрическите SUV автомобили C-HR и BZ Woodlands, както и електрическия Lexus ES модел 2026 г.

Анализаторски коментар

Не е изненадващо, че на този етап Toyota продължава да залага на хибридите. Интересно ще бъде обаче да се види как ще се представят на пазара новите електрически автомобили на компанията.

След като разреши много от проблемите с първия си електрически модел, bZ4X, възниква въпросът дали предстоящите модели на Toyota ще постигнат успех. Няколко електрически автомобила, като Hyundai IONIQ 5 и Chevy Equinox EV, вече доказаха, че един достъпен електромобил с достатъчен пробег и добро оборудване намира своите купувачи.

С по-голям пробег, по-бързо зареждане и подобрен интериорен и екстериорен дизайн, предстоящите електрически автомобили на Toyota вече представляват значително подобрение спрямо отиващия си bZ4X. Ако компанията отбележи ръст в продажбите на електромобили, производствените планове в завода може отново да бъдат променени.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации