Geely официално се завърна на пазара в Южна Африка, представяйки изцяло електрическия E5 и плъгин хибрида E5 EM-i. Тези модели са част от стратегията на марката за разширяване на гамата си от автомобили с алтернативно задвижване.
Името на компанията може да е познато от началото на века, когато тя присъстваше на местния пазар чрез съвместно дружество с фирмата TJM Holdings. Това партньорство обаче беше прекратено с ликвидацията на TJM през 2007 г., което доведе до изтеглянето на марката.
Компанията далеч не е случаен играч, а частна мултинационална корпорация със седалище в Ханджоу, Китай. Geely притежава мажоритарен дял в шведския производител Volvo, а в портфолиото ѝ влизат още марки като Polestar, Lotus, Proton и Smart (чрез съвместно дружество с Mercedes-Benz).
Двата модела, с които Geely атакува пазара, са изцяло електрическият E5 и плъгин хибридният E5 EM-i.
Външен дизайн
И двата модела се отличават с елегантен, модерен и минималистичен дизайн, който следва стилистичния език на Geely, наречен „Пулсираща светлина“.
Характерни за двата варианта са гладките, скулптурирани повърхности, скритите дръжки на вратите и открояващата се светлинна ивица, която преминава по цялата широчина на задната част. Предлагат се пет цветови опции, а размерите на джантите зависят от нивото на оборудване – 18-инчови за Aspire и 19-инчови аеродинамични за Apex.
Двата нови модела на Geely споделят елегантен, модерен и минималистичен дизайн, който следва стилистичния език на марката, наречен „Rippling Light“ (в превод „Пулсираща светлина“).
Изцяло електрическият E5 BEV
Електрическият E5 се предлага в две нива на оборудване – Aspire и Apex – и се позиционира в категорията на компактните към средноголеми SUV автомобили.
Задвижването се осигурява от батерия с капацитет 60,22 кВч и интегриран електрически модул „11 в 1“, който генерира мощност от 160 кВ (218 к.с.) и 320 Нм въртящ момент. Според Geely това осигурява пробег по цикъла WLTP от 430 км за версията Aspire и 410 км за Apex. Максималната скорост е 175 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,1 секунди.
Благодарение на способността на батерията да се зарежда с ток, 1,8 пъти по-голям от капацитета ѝ, зареждането от 30% до 80% на мощна DC станция отнема около 20 минути. Функциите за двупосочно зареждане (Vehicle-to-Load и Vehicle-to-Vehicle) са стандартни.
Батерия и безопасност
От Geely твърдят, че батерията на E5, наречена Short Blade, е преминала през тежки изпитания, включително потапяне в морска вода, екстремен студ, смачкване, удари по шасито и излагане на огън. Според компанията след тестовете не са наблюдавани дим, огън или неконтролируемо повишаване на температурата, а всички параметри са останали в норма.
Батерията е проектирана да издържи до 3 500 цикъла на зареждане и запазва по-голям използваем пробег при ниски температури в сравнение с типичните литиево-желязо-фосфатни батерии.
Интериор
Както е характерно за съвременните автомобили, купето разполага с няколко дигитални екрана. Централен 15,4-инчов сензорен дисплей, 10,2-инчово приборно табло и 13,8-инчов хед-ъп дисплей (за версия Apex) формират система от четири екрана при свързване със смартфон.
Инфоразвлекателната система Flyme Auto поддържа гласови команди и работи бързо благодарение на 7-нанометров чипсет. Версията Apex е оборудвана с аудиосистема Flyme Sound с мощност 1000 W и 16 високоговорителя, включително в подглавниците. Aspire използва по-опростена система, но запазва основния интерфейс.
Облегалките на задните седалки се накланят в две позиции, а предните предлагат вентилация и масаж в зависимост от нивото на оборудване. В купето има 33 различни отделения за съхранение. Багажникът е с обем 461 литра, който нараства до 1 877 литра при сгънати задни седалки. Стандартно интериорът е в тъмносиня тема, като се предлага и опционален цвят „слонова кост“.
По отношение на безопасността, E5 е първият модел на Geely, получил петзвездна оценка както от Euro NCAP, така и от ANCAP.
Плъгин хибридът E5 EM-i
Версията E5 EM-i е насочена към купувачи, които искат предимствата на електрическото задвижване, без да зависят изцяло от зарядната инфраструктура. Автомобилът е разработен предимно като хибрид и използва задвижващата система EM-i (E-Motive Intelligence) на Geely.
Системата комбинира 1,5-литров атмосферен бензинов двигател с мощност 73 кВ (99 к.с.) и 125 Нм с електрически модул „11 в 1“. Общата мощност е 160 кВ (218 к.с.) и 262 Нм, предавани към предните колела, а ускорението до 100 км/ч отнема осем секунди. Термичната ефективност на бензиновия двигател е 46,5%, а комбинираният пробег достига 943 км.
LFP батерията с капацитет 18,4 кВч поддържа AC зареждане с до 6,6 кВ и DC зареждане с до 30 кВ, като пълненето от 30% до 80% отнема около 20 минути. Функцията Vehicle-to-Load е стандартна. Работата на хибридната система не се влошава при нисък заряд на батерията, тъй като тя автоматично комбинира бензинова и електрическа мощ.
Налични са три режима на шофиране: Pure (изцяло електрически), Hybrid (хибриден) и Power (максимална мощност). В интериора е запазено същото разположение на екраните. Безжичният Apple CarPlay е стандартен, а Android Auto се очаква през първото тримесечие на следващата година чрез онлайн актуализация.
Първи впечатления зад волана
Тестовият автомобил беше с интериор в цвят „слонова кост“, който създава усещане за лукс, но вероятно бързо би се зацапал при ежедневна семейна употреба. Седалките са изключително удобни и с добра опора, като предната пасажерска седалка се накланя назад с опора за краката, подобно на комфортно кресло. Пространството в купето е впечатляващо за този сегмент.
За разлика от ранните електрически автомобили, които впечатляваха със светкавично ускорение, E5 предлага плавно и линейно потегляне, без да е бавен. Звукоизолацията е на добро ниво, с минимален шум от гумите или вятъра, особено при по-ниска скорост.
При движение с под 15 км/ч се чува постоянен тих звук, предназначен да предупреждава пешеходците за присъствието на безшумния автомобил, съгласно законодателството в някои държави. Приборното табло с диагонал 10,2 инча изглежда малко малко зад волана и изисква известно време за свикване.
Хибридният E5 EM-i предлага подобно усещане. За щастие, и при двата модела има физически бутони за климатика и аудиосистемата, което спестява ровене в менютата на екрана. Както се очаква, хибридът не е толкова пъргав, а при рязко ускорение се чува шум от двигателя. При спокойно шофиране обаче е тих и рафиниран. Подобно на много китайски автомобили, и тук има множество предупредителни сигнали, включително досаден звук при превишаване на ограничението на скоростта, който обаче може да бъде изключен от настройките.
Системи за безопасност
И двата модела са оборудвани с пакет от асистиращи системи от Ниво 2, който включва автоматично аварийно спиране, адаптивен круиз контрол и система за поддържане на лентата. При тежък удар специален софтуер автоматично активира аварийните светлини, отключва вратите и изважда външните дръжки.
Версията E5 EM-i получава също зарядна станция тип wallbox и кредит за зареждане на обществени станции на стойност 5000 южноафрикански ранда.
И двата модела се предлагат с програмата за поддръжка Geely Care+, която включва гаранция от шест години или 150 000 км, а гаранцията на батерията е осем години или 200 000 км. Сервизният план за E5 покрива шест години или 120 000 км, а този за EM-i е за пет години или 75 000 км.
Последвайте ни в Google News