Едно хибридно възраждане на Mazda Cosmo би могло да даде ново определение за автомобилите от клас „гран туризмо“. Нека разгледаме как Mazda би могла да модернизира своята най-елегантна класика.
Cosmo е бил и може би все още е един от най-важните модели в историята на Mazda
Mazda Cosmo е не само един от първите серийни автомобили с двуроторен Ванкелов двигател, но и първият спортен модел на Mazda. Той поставя началото на цяла поредица от едни от най-балансираните, емблематични и обичани японски спортни коли, създавани някога, като MX-5 Miata и RX-7. Със своята зашеметяваща елегантност и първокласен дизайн, Mazda Cosmo бързо се превръща в икона за времето си. Моделът е флагман в гамата на Mazda и позволява на компанията да утвърди световната си репутация на автомобилен производител, след като преди това се занимава с производство на корк, а по-късно и на мотоциклети с товарен кош.
Mazda иска да докаже, че смелият ѝ залог върху роторните двигатели не е бил грешка. Затова компанията решава да покаже на света колко надеждни и ефективни могат да бъдат тези нетрадиционни агрегати. Както всеки производител по онова време, който е искал да се докаже на световната сцена, Mazda включва Cosmo в автомобилни състезания. Изборът обаче не пада върху случайна надпревара. За да демонстрира издръжливостта на модела, Mazda го записва за участие в 84-часовото състезание „Marathon de la Route“ на прословутата писта „Нюрбургринг“ в Германия, известна още като „Зеленият ад“. В състезанието участват два автомобила Cosmo. Въпреки че единият отпада поради повреда в оста, вторият успява да завърши на четвърто място в общото класиране. Това доказва, че двуроторният Ванкелов двигател е напълно способен не само да се справи с динамично шофиране през уикенда, но и да издържи на екстремно натоварване на състезателна писта за продължителен период от време.
Въпреки че оригиналната Mazda Cosmo се е превърнала в емблема на марката, мнозина забравят за последвалите я модели. Общо съществуват четири отделни поколения на Cosmo, като всяко от тях е оборудвано с най-модерните роторни задвижващи системи за своята епоха и предлага свой уникален поглед върху това какво трябва да представлява едно японско спортно купе от клас „гран туризмо“. Макар средните две поколения на модела да изглеждат забравени, особено в Северна Америка, където никога не са предлагани, последното поколение на Cosmo си спечелва култов статут. То се продава под името Eunos – луксозната марка на Mazda, предназначена само за японския пазар.
Заключителни мисли
Въпреки че идеята Mazda да възроди името Cosmo изглежда малко вероятна, би било вълнуващо да видим как марката поема повече рискове и предлага автомобили, които отговарят на нейния ангажимент към спортния дух. С MX-5 като единствен спортен модел в съвременната си гама, Mazda определено се нуждае от впечатляващ флагман, който да привлече вниманието, независимо от динамичните качества на Miata. Едно такова завръщане на Cosmo би било неочакван ход на днешния динамичен автомобилен пазар. То не само ще демонстрира докъде е стигнала Mazda по отношение на иновациите и дизайна, но и ще постигне това, което оригиналният Cosmo направи за марката преди толкова много години – ще накара света отново да се вълнува от Mazda.
Последвайте ни в Google News