ZF Friedrichshafen AG, компанията, която доставя амортисьори за болидите на Ferrari във Формула 1, си партнира с Levant Power Corporation. Целта на сътрудничеството е създаването на първата в света система от регенеративни амортисьори, способни да възстановяват енергия.
Как работи технологията GenShock
Технологията, наречена “GenShock”, използва новаторски подход за възстановяване на енергия чрез активен амортисьор. Ключов елемент е устройство, монтирано от външната страна на всеки амортисьор, което регулира потока на масло в него. То разполага със собствен контролен модул, електрически мотор и електро-хидравлична зъбна помпа. Чрез тях се управлява потокът на флуида, за да се променят характеристиките на окачването. При възстановяване на енергия процесът е обратен.
Потенциал за приложение при електрически автомобили
При тежки автомобили като Tesla Model S, чието тегло надхвърля 2080 кг, съществува сериозен потенциал за преобразуване на кинетична енергия. Това се случва при странични сили в завой, по време на ускорение и при спиране. Движението на буталото в амортисьора изтласква флуид през електро-хидравличната помпа на GenShock. Тя от своя страна задвижва електрическия мотор, който преобразува кинетичната енергия в електричество и я връща обратно към захранването на автомобила.
Най-ефективно е възстановяването на енергия при движение по пътища с влошена настилка, тъй като тогава окачването работи най-интензивно. Предстои да се види дали тази технология ще намери широко приложение в масовия пазар на електрически автомобили.
Tesla представи Model Y Standard в опит да предложи по-достъпни електрически автомобили на потребителите. Прекарахме четири дни с автомобила – време, което се оказа напълно достатъчно, за да преценим дали отстъпката от 9 000 долара си струва в сравнение с версията Premium с двойно предаване, която управлявам ежедневно.
Версията Model Y Standard е лишена от някои от характеристиките, налични при по-високите нива на оборудване: няма прозрачен стъклен покрив, озвучителната система е с почти наполовина по-малко високоговорители, по-малко са и акустично изолираните стъкла, а мястото за съхранение и функционалността в интериора са ограничени.
Въпреки това има и реални предимства при покупката на Standard Model Y, както и няколко ситуации, в които този автомобил би бил напълно подходящ.
Дали обаче по-ниската цена си струва? Отговорът на този въпрос следва по-долу.
Първоначални впечатления
В първите си впечатления от Model Y Standard коментирах очевидните разлики между моя автомобил във версия Premium и новото, по-достъпно ниво на оборудване. Първото нещо, което се забелязва, е липсата на затворени отделения за съхранение между предните две седалки. Поставките за чаши са налични, но са открити, което не е голям проблем, но определено отнема от изчистения вид, който предлага версията Premium.
Освен това текстилните седалки заменят тези от веган кожа, които са налични в по-високите нива на оборудване. Както споменах и преди, бих могъл да се примиря с текстилните седалки, тъй като те се почистват лесно, съхнат бързо и скриват следите от масла по кожата много по-добре от естествената.
Тук обаче идва една голяма жертва, с която съм свикнал – текстилните седалки не са вентилирани, така че можете да забравите за охлаждането през лятото.
Липсата на прозрачен стъклен покрив е нещо, което много собственици може дори да не забележат. Аз обаче съм свикнал със стъкления покрив в моя автомобил и гледам през него всеки път, когато съм вътре. Без съмнение, това е една от любимите ми функции. Макар да не би било решаващ фактор за мен, определено би ми липсвало.
Наблюдения след няколко дни
Шум в купето
Едно от най-големите неща, които забелязах след първите два дни в Model Y Standard, е, че купето е значително по-шумно от това във версията Premium. Причината е, че Tesla не е използвала акустично изолирани стъкла навсякъде в стандартната конфигурация, както е направила при Premium. Страничните прозорци не са обработени, а само предното и задното стъкло. В резултат на това нивото на шум в купето е по-високо.
Ако не сте управлявали версия Premium в продължение на няколко месеца, може и да не го забележите. Това обаче е сериозен компромис при преминаване към по-ниско ниво на оборудване, особено ако сте свикнали с по-висок клас автомобил.
Винаги съм бил изумен колко тихо е купето на модела Premium. Моят Model Y е изключително спокоен, дори когато съм в натоварен трафик и наоколо има автомобили с модифицирани ауспуси, преминават камиони или по магистралата профучават пистови мотори.
Това е огромна разлика между двата автомобила и е нещо, с което е наистина трудно да се свикне. Звучи като проблем на „белия свят“, нали? Но когато плащате между 39 990 и 48 990 долара за автомобил, тези малки неща наистина имат значение.
Разлики в озвучителната система
Друго нещо, което ми направи силно впечатление, беше колко слаба е озвучителната система. Мисля, че ако бях купил Model Y Standard, щях да потърся възможност за подобряване на високоговорителите и субуферите. Бях почти разочарован от голямата разлика между двата автомобила.
Когато най-накрая си взех моя Model Y Premium в петък, първото нещо, което направих, беше да усиля звука и да послушам музика. Наистина ми беше липсвала качествената озвучителна система.
Качество на возене
На практика няма разлики между двата автомобила по отношение на качеството на возене. И двата са изключително забавни за шофиране, като окачването в Model Y Standard се усеща може би малко по-твърдо от това в Premium. Въпреки това не забелязах съществена промяна.
Управлението на този автомобил по пътища със завои и остри чупки беше също толкова забавно, колкото и с моя Model Y Premium. Беше удоволствие да го тествам, а леката промяна в усещането беше добре дошла. Винаги е забавно да се карат нови коли.
Динамика
Това е първият електрически автомобил, в който съм се возил, където не усетих онова страхотно чувство за мигновен въртящ момент. Колата все още е бърза, но ѝ липсва онази пъргавина, с която много от нас са свикнали.
Ако искате да видите истинската реакция на някого на ускорението на електрически автомобил, нека го кажа така: това не е колата, с която да го направите.
Малко известни факти за Model Y Standard
Повечето от нас знаят, че Model Y Standard има стъклен покрив, но той е непрозрачен, така че дори да премахнете тапицерията на тавана, пак няма да виждате през него. Има обаче една интересна подробност от сервизна гледна точка, която не изглежда много логична.
Ако стъкленият покрив на Model Y се напука или счупи и се нуждае от подмяна, сервизът трябва да свали цялата тапицерия на тавана и горната част на интериора, за да достигне до стъклото. То не може да бъде заменено отвън. При версията Premium, тъй като стъклото е открито, процесът по подмяна е много по-опростен.
Освен това, контролите за седалките са достъпни само от централния екран, което затруднява настройката, ако сте по-едър от човека, който е седял в колата преди вас. За да регулирате седалката, ще трябва да се наведете над нея, да влезете в менюто на екрана и да я настроите ръчно, преди да седнете.
Струва ли си Tesla Model Y Standard по-ниската цена?
Срещу допълнителни 9 000 долара за Model Y Premium AWD получавате по-мощно задвижване, по-тихо купе, по-добра динамика, подобрен интериор, повече място за съхранение, по-добра озвучителна система и повече луксозни функции.
За мен версията Standard изглежда изключително подходяща за първи автомобил на тийнейджър (на 16 години получих VW Jetta K2 от 1998 г. за 1 500 долара с пробег над 320 000 км) или за служебен автомобил. Това би била перфектната кола за търговски представители: няма всички екстри, ефективна е и предлага точно това, което е необходимо за придвижване до срещи.
За личен автомобил всичко зависи от това, от което смятате, че имате нужда. Трябва да призная, че съм разглезен от конфигурацията Premium и лично аз не бих преминал към версията Standard, след като вече притежавам Premium.
Последвайте ни в Google News