С един поглед
Моделът впечатлява с атрактивен външен вид, интериор, който остарява красиво, и наистина ниски експлоатационни разходи. Благодарение на приличния пробег на ток, в реални условия разходът на гориво може да падне под 5 л/100 км. Като недостатъци могат да се посочат по-високите цени на вторичния пазар заради емблемата на Volkswagen и електрическият пробег от около 48 км, който вече изостава от най-новите модели в класа.
Какво е новото?
Въпреки че Tiguan вече има трето поколение, моделът от втората генерация, който разглеждаме тук, остава отличен SUV. Дизайнът му е може би дори по-въздействащ от този на наследника, а интериорът се е запазил отлично с времето, особено при по-високите нива на оборудване. Това се дължи отчасти на комбинацията от екран на инфоразвлекателната система и дигитално приборно табло, което създава усещане за съвременен автомобил.
Какви са техническите характеристики?
VW оборудва eHybrid версията на второто поколение Tiguan с познато plug-in хибридно задвижване. То включва плавния и рафиниран 1,4-литров бензинов двигател TSI, комбиниран с електромотор и батерия с капацитет 13 кВч. Важно е да се отбележи, че това не е по-новият 1.5 TSI EVO, а специализирана за хибридни системи версия на 1.4 TSI. Задвижването се предава към колелата чрез шестстепенна DSG трансмисия.
За разлика от някои конкуренти, Tiguan eHybrid се предлага само с предно предаване, но батерията е разположена под задните седалки за по-добро разпределение на теглото. Основните параметри са същите като при други модели на концерна, използващи тази система – обща мощност от 245 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Това допринася за максимална скорост от 204 км/ч и напълно достатъчно ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди.
Официалните данни по цикъла WLTP сочат пробег само на ток до 48 км, разход на гориво от 1,6 л/100 км и емисии на CO2 от 38 г/км. Тези стойности поставят SUV модела наравно с Passat от същата епоха, но значително зад най-новите предложения с пробег над 80 км. Въпреки това, ако автомобилът се зарежда редовно, експлоатационните разходи могат да бъдат впечатляващо ниски.
Как се усеща на пътя?
Тъй като механиката е също толкова добра, колкото в Golf или Passat, мощността е напълно достатъчна, а електромоторът може да задвижва автомобила при скорости над магистралните, ако разстоянието е кратко.
Най-впечатляващата характеристика на това поколение хибриди е интеграцията на задвижващата система с навигацията. Автомобилът използва данни от картите и информация за ограниченията на скоростта, за да прецени къде е най-ефективно да използва електрическата си енергия. Така, докато стандартен plug-in хибрид би изчерпал своите 48 км пробег веднага, Tiguan знае кога да запази електричество за градовете и зоните с ниска скорост по маршрута. Системата оптимизира разхода, така че батерията да е почти изтощена точно при пристигане в крайната точка.
Процесът е напълно автоматичен и работи отлично. По време на нашия тест, преминавайки през множество села, двигателят се включваше и изключваше точно когато трябва. В крайна сметка пристигнахме с оставащ пробег от едва няколко километра и постигнахме впечатляващ комбиниран разход от 5,0 л/100 км – по-добър резултат от този на дизеловата версия по подобен маршрут.
Тъй като Tiguan eHybrid не носи спортните амбиции на GTE версиите на Golf и Passat, той е свободен да бъде просто ефективен хибриден SUV. Единственото напомняне за динамика е режимът на шофиране Sport.
Крайният резултат е един от най-рафинираните SUV автомобили, които сме управлявали от дълго време – той е тих, комфортен и много релаксиращ. Ускорението от електромотора е напълно достатъчно за градски условия, а бензиновият двигател се включва тихо и почти неусетно.
За разлика от атмосферните двигатели при конкуренти като Toyota RAV4 и Kia Niro PHEV, TSI двигателят на VW не става шумен при по-сериозно натоварване. Този 1,4-литров агрегат беше чудесен сам по себе си и работи брилянтно в тази хибридна конфигурация.
Возията е отлична – не толкова улегнала като при дизеловата версия, но на магистрала бързо намира своя ритъм и с лекота поглъща неравностите по настилката. Управляемостта е типична за VW – сигурна и предвидима. Все пак, при рязко ускорение се усеща леко поднасяне на волана заради високия въртящ момент.
При по-агресивно влизане в завой се забелязва накланяне на каросерията и свистене на гуми. Но ако се управлява като типичен Tiguan, автомобилът няма да ви разочарова.
А интериорът?
Като се има предвид, че базовият дизайн е на близо пет години, интериорът е остарял много добре. Всъщност, по-късните версии на това поколение eHybrid с по-високо оборудване разполагат с дигитално приборно табло и централен екран на инфоразвлекателната система, което ги доближава до съвременните стандарти. Налични са дори безжични Apple CarPlay и Android Auto.
Един малък недостатък е, че резервоарът за гориво е преместен назад, за да направи място за батерията. Сега той се намира под пода на багажника и намалява обема му със значителните 137 литра, оставяйки общо 437 литра. Това не е лош показател, но вече не е особено впечатляващ.
Преди покупка
Струва си да се отбележи, че моделите Tiguan от второ поколение, произведени след 2023 г., получиха лек фейслифт с някои промени в дизайна и подобрения в интериора. Ако технологиите в купето са приоритет, е добре да се насочите към тези по-късни автомобили, които разполагат с по-новата инфоразвлекателна система и приборно табло на VW. Към момента на писане (лятото на 2025 г.), цените на фейслифт eHybrid версиите започват от около 25 000 паунда.
Ако обаче можете да направите компромис с някои дигитални технологии и дизайнерски детайли, ранните eHybrid модели от това поколение се намират на цени под 20 000 паунда, като предлагат същото гъвкаво и ефективно задвижване.
Заключение
Този автомобил е рафиниран, добре сглобен, приятен за управление и по-интелигентен, отколкото се очаква. Предимствата на фейслифта на второто поколение Tiguan все още се усещат чрез добре интегрираните технологии и комфортни функции. Характерното за VW усещане за качество гарантира, че моделът изглежда актуален дори няколко години след премиерата си. Някои малки недостатъци като обема на багажника и динамиката при по-спортно шофиране са общи за почти всички конкуренти и не могат да се считат за решаващи.
Въпреки че „хибриден SUV“ може да не звучи вдъхновяващо, това са важни модели, които ще останат на пазара още известно време. VW Tiguan eHybrid се представя изключително добре в сравнение със своите съперници. Всъщност, ако изключим екзотични модели като Porsche Cayenne E-Hybrid, този Tiguan вероятно е най-добрият избор за plug-in хибриден SUV на пазара на употребявани автомобили.
Последвайте ни в Google News