Преглед на Kia Sportage 2025: Просторен, стилен и достъпен

Просторен, стилен и достъпен – много хора търсят тези три качества в новия си автомобил, но не е лесно да ги открият едновременно. Kia Sportage модел 2025 г. се опитва да постигне точно тази трудна комбинация.

Sportage е компактен кросоувър с привлекателен външен вид, над средното ниво пространство за пътници и товари, както и цена под средната за класа. Той се предлага с избор между бензиново, хибридно и плъгин хибридно задвижване, в зависимост от бюджета и желанието за по-нисък разход на гориво. След като прекарахме една седмица в тестване на плъгин хибридната версия и имаме опит с другите два варианта, в следващите редове представяме подробен преглед на предимствата и недостатъците на модела.

Богато оборудване и разнообразие от версии

При базова цена от 27 190 долара, Sportage идва стандартно с 12,3-инчово дигитално приборно табло, LED фарове и стопове, 17-инчови алуминиеви джанти и множество системи за безопасност. Сред тях са автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, асистент за поддържане на лентата и задни сензори за паркиране. Добавянето на задвижване на всички колела (опция за 1 800 долара при повечето нива на оборудване) включва и отопляеми предни седалки.

Стойността се запазва и при по-високите нива. Версията EX, с цена от 29 290 долара, струва по-малко от базовите модели на повечето конкуренти. Въпреки това тя предлага тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми предни седалки с електрическо регулиране за водача, безключово стартиране, автоматичен климатик, голям 12,3-инчов сензорен екран с навигация, безжично зарядно за смартфон, сензор за дъжд, следене на сляпата зона и 18-инчови джанти. Налични са и версии SX (32 790 долара) с аудиосистема Harmon Kardon, панорамен покрив, електрическа багажна врата и адаптивен круиз контрол, както и SX Prestige (34 790 долара) с вентилирани предни седалки, камера с 360-градусов обзор и 19-инчови джанти. Гамата се допълва от три нива на оборудване с офроуд тематика, наречени „X“, които са с около 1000 до 2000 долара по-скъпи от стандартните модели със сходни екстри.

Хибридният Sportage се предлага в нива LX, EX и SX Prestige, обикновено с около 1500 долара по-скъп от сравним бензинов модел. Плъгин хибридът (PHEV) се продава в две богато оборудвани версии X-Line, съответно на цени 39 690 и 44 190 долара, което е значително по-скъпо – с около 7000 долара – в сравнение със стандартния хибрид. От трите варианта на задвижване, стандартният хибрид предлага най-добрия баланс.

Експресивен и отличителен дизайн

Докато в миналото Sportage балансираше между субкомпактния и компактния клас, настоящият модел, дебютирал през 2023 г., има уверени размери с дължина от 466 см. Той изглежда по-солиден автомобил в сравнение с някои конкуренти със сходни габарити.

Детайлите в дизайна на Sportage са свежи и отличителни, без да са претрупани. Двукомпонентните фарове представляват LED елементи, които Kia нарича „бумеранги“ и които обгръщат по-масивни светлини с формата на диамант до решетката. Очаква се за модел 2026 г. Kia да замени предницата на Sportage с по-ръбест дизайн, заимстван от по-големия кросоувър Sorento. В задната част издутината над калника прелива в гънка, която пресича капака под стъклото. Задната чистачка е умело скрита под спойлера на покрива за по-изчистен вид. Моделите X добавят лек офроуд акцент с черни джанти, други стилови детайли, опционални гуми за всякакъв терен, повдигнати релси на покрива и пренастроени режими на шофиране.

Впечатляващият стил продължава и в интериора

Kia Sportage модел 2025 г. прави силно първо впечатление и в интериора, особено за почитателите на дигиталните решения. Както споменахме, 12,3-инчовото дигитално приборно табло е стандартно. При всички версии, с изключение на базовата LX, то се слива визуално с големия 12,3-инчов сензорен екран в центъра на таблото. Kia опростява визията с контролен панел с двойна функция за аудиото и климатика. С натискането на един бутон, въртящите се копчета и сензорните контроли променят функциите си. Идеята е интересна и изглежда модерно, но не е най-лесната за използване. Освен това са необходими няколко докосвания или плъзгания по големия екран, за да се излезе от началния екран.

Интериор: Добро първо впечатление с някои компромиси

Базовото ниво на оборудване LX разполага с конвенционални бутони и въртящи се регулатори, което го прави победител по отношение на лекотата на използване. Издадените вентилационни отвори на климатичната система придават на Sportage по-суров вид, а повечето декоративни елементи са сглобени добре. Въпреки че на пръв поглед всичко изглежда качествено, при по-внимателен оглед някои пластмаси в купето създават усещане за евтин материал. Това не означава, че Sportage изглежда нискокачествен, но става ясно как Kia е успяла да поддържа цените толкова ниски. Лъскавата черна пластмаса пък е част от тенденция, която е време да отмине. Като цяло обаче Sportage успява да направи положително първо впечатление, дори и в бюджетните си версии.

Просторен и практичен

Sportage е един от най-просторните компактни кросоувъри. Предните и задните седалки са удобни и предлагат достатъчно място. Не липсват и комфортни екстри: всички версии с изключение на базовия LX с предно задвижване имат отопляеми предни седалки, а всички без LX разполагат с електрическо регулиране на шофьорската седалка. Моделите от ниво EX AWD нагоре включват отопляем волан, а върховите Prestige добавят вентилация на предните седалки. Не се предлагат обаче отопляеми задни седалки или тапицерия от естествена кожа.

Багажното пространство е с обем близо 1130 литра зад задните седалки и достига до около 2100 литра при сгъването им. Това е сред най-добрите показатели в класа на компактните кросоувъри. При плъгин хибрида (PHEV) по-голямата батерия заема част от пространството и повдига пода на багажника, което леко намалява капацитета. Капацитетът на теглене е до 1135 кг, което също е над средното за сегмента, докато хибридните модели могат да теглят до 900 кг.

Култивирано поведение на пътя

Sportage се управлява добре и вози комфортно. Окачването е плавно и стабилно, като поема неравностите с лекота и създава усещане за сигурност. Автомобилът е и сравнително тих. Макар да не предлага лукса на премиум автомобил, той осигурява комфортно пътуване. Управлението е леко и с естествено усещане. Модели като Mazda CX-50 или Ford Escape имат по-остро поведение на пътя, но Kia никога не се усеща тромав или нестабилен.

Sportage обаче не е предназначен за сериозен офроуд. Неговият пътен просвет от 21 см е над средния за кросоувър, а режимите на шофиране при версиите X ще подпомогнат донякъде системата за задвижване на четирите колела. Автомобилът няма да закъса на разкалян паркинг, но не е машина за преодоляване на скалисти терени.

Незабележителен базов двигател

Слабото място в гамата на Sportage е базовият бензинов двигател. Този 2,5-литров четирицилиндров агрегат разполага с приличните 187 к.с. и 241 Нм въртящ момент, предавани през осемстепенна автоматична трансмисия. В реални условия обаче ускорението е по-мудно в сравнение с повечето конкуренти. Това се усеща най-вече при нужда от рязко ускорение за включване в движение – тогава двигателят става шумен, но не успява да осигури много допълнителна мощност.

Недостатъчната мощност би била простима, ако Sportage беше особено икономичен, но не е. Официалните данни посочват разход от 9,4 л/100 км в града, 7,4 л/100 км извън града и 8,4 л/100 км комбинирано за версията с предно задвижване. Задвижването на четирите колела увеличава разхода с почти 1 л/100 км. Тестваният автомобил с AWD постигна 8,7 л/100 км. Това не го прави лаком, но няколко конкурента постигат разход под 8 л/100 км.

Двете хибридни версии променят всичко

За по-добра динамика и по-нисък разход на гориво правилният избор е Sportage Hybrid. Той комбинира 1,6-литров четирицилиндров турбо двигател с електромотор за обща мощност от 227 к.с. Тази система за задвижване е по-бърза, по-тиха и по-плавна от базовия 2,5-литров двигател. Официалният комбиниран разход е 5,5 л/100 км с предно задвижване и 6,2 л/100 км с AWD. По време на теста версията с AWD постигна разход от 6,9 л/100 км, но дори само заради допълнителната мощност и по-рафинираната работа този вариант си заслужава малко по-високата цена.

Предлага се и Sportage PHEV (плъгин хибрид). Идеята е по-голямата батерия да се зарежда от електрическата мрежа, което осигурява до 55 км пробег изцяло на ток, след което автомобилът работи като стандартен хибрид със среден разход от 6,7 л/100 км. На теория идеята е отлична. На практика обаче плъгин хибридът често стартира бензиновия двигател, когато е необходимо отопление, независимо дали батерията е заредена. Това прави оправдаването на значително по-високата му цена спрямо стандартния хибрид много трудно.

Силна конкуренция

Компактните кросоувъри са ключови модели за много производители, така че Sportage се изправя срещу силни съперници. Един от тях е неговият корпоративен братовчед Hyundai Tucson, с когото споделя двигатели и механика, но се отличава със собствен стил. Други конкурентно позиционирани кросоувъри са Chevrolet Equinox, Mazda CX-5 и CX-50. Sportage е най-просторният и най-достъпният от тях, като предлага и най-дълга гаранция. От друга страна, моделите на Mazda предлагат по-спортно усещане зад волана и по-богато завършени интериори, докато Chevrolet има по-умерен дизайн в сравнение с дръзката визия на Kia.

Ако цената не е основен фактор, Honda CR-V и Nissan Rogue също са отлични алтернативи. Те предлагат по-добра динамика и по-качествени материали в интериора, но са и по-скъпи. Ценовото предимство на Sportage става особено осезаемо при по-високите нива на оборудване, като е напълно възможно хибридна версия на Sportage да струва по-малко от базови бензинови CR-V или Rogue.

Повече от просто добра цена

Независимо дали Sportage привлича вниманието с дръзкия си дизайн или с атрактивната си цена, той има с какво да го задържи: балансиран пакет, който включва водещ в класа обем на багажника и отлично съотношение цена-качество.

Бензиновият двигател на Sportage не е впечатляващ – нито е бърз, нито е икономичен. За щастие, моделът е толкова изгодна покупка, че дори по-скъпата хибридна версия струва по-малко от много бензинови конкуренти. С избора на хибридното задвижване основният недостатък на Sportage е решен. Макар някои конкурентни хибриди да са още по-икономични, Sportage предлага повече вътрешно пространство и по-добра динамика от повечето.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации