На Tesla ѝ отне известно време да въведе технологията Vehicle-to-Load в най-продавания си модел, но тя вече е факт, макар и с някои особености.
Новият Tesla Model Y Performance модел 2026 г. вече официално поддържа технологията Vehicle-to-Load (V2L), известна още като двупосочно зареждане. Това означава, че собствениците на обновения спортен модел ще могат да използват енергията от батерията на автомобила за захранване на инструменти или уреди чрез специален адаптер, който се продава отделно. Така Model Y Performance става вторият модел на Tesla след Cybertruck, който официално предлага тази функция.
Компанията потвърди новината в коментар в социалната мрежа X в отговор на публикация, генерирана от изкуствения интелект Grok, в която се твърдеше, че автомобилът поддържа както V2L, така и Vehicle-to-Home (V2H). Интересно е, че тези функции не са описани на уебсайта на компанията, нито бяха споменати при официалното представяне на автомобила преди няколко дни. Изглежда обаче, че това е начинът, по който един от най-големите производители на електрически автомобили в света работи в днешно време.
Отговорът на Tesla уточнява, че обновеният Model Y Performance поддържа само V2L чрез специален адаптер (Tesla Outlet Adapter). Аксесоарът, който струва 80 долара, се включва към последното поколение Mobile Connector, а той от своя страна – в порта за зареждане на автомобила. С тази конфигурация Model Y Performance може да осигури максимална мощност от 2,4 киловата при напрежение 120 волта и 20 ампера към два стандартни домакински контакта.
Тази функция отдавна присъства в електрическите автомобили на производители като Hyundai, Kia, Ford и General Motors. Въпреки че е начело на индустрията за електрически автомобили, Tesla се забави значително с официалното внедряване на технологията.
Cybertruck стана първият модел на Tesla, който предложи както V2L, така и V2H, още при дебюта си през 2019 г. Сега обновеният Model Y Performance се присъединява към него, макар и само с поддръжка на V2L.
Технологията Vehicle-to-Home позволява на електрически автомобил да захранва цяла къща по време на прекъсване на електрозахранването. На теория Cybertruck може да бъде свързан към главното електрическо табло чрез система за съхранение на енергия Powerwall. При Vehicle-to-Load изходната мощност е ограничена до по-ниски нива, достатъчни за отделни уреди.
Въпреки това съществуват и неофициални начини за достъп до V2L функционалността на няколко модела на Tesla, не само на най-новия Model Y Performance. Трябва да се има предвид обаче, че използването на адаптери, различни от официалните, може да доведе до анулиране на гаранцията на автомобила.
Последвайте ни в Google News