Третото поколение Renault Sport Mégane може и да беше визуална революция в сравнение с моделите R26 и R26.R с характерната им широка задница, които пряко наследи, но в техническо и идеологическо отношение елегантният френски „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) беше еволюция. Той използваше усъвършенствана версия на същия двигател, трансмисия и концепция за динамично поведение.
Още от самото си представяне Mk3 Mégane RS беше автомобил, който спечели симпатиите на критиците, макар и с уговорката, че е само отправна точка по отношение на спортния си фокус, особено след славния завършек, какъвто беше хардкор версията R26.R.
С течение на времето и появата на следващите издания моделът ставаше все по-добър, достигайки своята кулминация с великолепния 275 Trophy R – истински еквивалент на Porsche 911 GT3 RS, но във формат на „хотхеч“. Това е примамлива перспектива, като се има предвид, че повечето екземпляри (с изключение на Trophy R) днес могат да бъдат намерени на много достъпни цени. Това беше може би определящият „хотхеч“ на десетилетието след 2010 г. и следователно сигурен участник в теста „evo Eras: the 2010s“.
История и технически характеристики
Двигателят и трансмисията на практика са пренесени от второто поколение Mégane. Същото важи и за версия на предното окачване Perfohub на Renault, което отделя оста на завиване от амортисьора, спомагайки за намаляване на силовото поднасяне. При третото поколение обаче то е изградено предимно от алуминий за намаляване на неподресорената маса. Новият Mégane RS разполага и с три пъти по-корава подрама, подсилени главини, корпуси на амортисьорите и по-твърда задна торсионна греда. Мощността на 2.0-литровия турбо двигател F4RT с четири цилиндъра и два горно разположени разпределителни вала нараства постепенно с всяка нова версия – от първоначалните 250 к.с. до 265 к.с. и накрая до 275 к.с.
Представен първо във версия 250 (чието име идва от мощността), третото поколение RS Mégane е базирано на тогавашното Mégane Coupe и се предлага в нива на оборудване Cup и Sport. Първото се лишава от ксеноновите фарове и LED дневните светлини в бронята с цел намаляване на теглото и използва по-твърди пружини (35% отпред, 28% отзад) и амортисьори, както и диференциал с ограничено приплъзване от Mégane R26.R.
Допълнително объркване внася фактът, че за стандартния Sport модел можеше да се поръча опционално шаси Cup, което добавяше по-твърдото окачване, диференциала с ограничено приплъзване и седалки Recaro Clubsport. Това беше може би най-балансираният вариант в гамата, предлагащ всички екстри както в технологично, така и в динамично отношение.
Говорейки за технологии, голямо нововъведение за третото поколение Mégane беше системата RS Monitor. Интегрирана в екрана на инфоразвлекателната система (която липсваше в олекотената версия Cup), RS Monitor включваше всичко – от G-метър до хронометър за обиколки, измерване на ускорението и дори контрол върху картата на двигателя. Това позволяваше на водача да избира между върхова, но по-рязко разгръщаща се мощност или намалена, но с по-линейно усещане и реакция.
Впоследствие беше представена версията 265 Trophy с увеличена мощност и по-лепкави гуми Bridgestone RE050A, които я отличаваха като флагман. Макар и незначителни, тези промени бяха достатъчни, за да подобрят рекорда на R26.R на „Нюрбургринг“ с девет секунди, постигайки време от 8 минути и 8 секунди през 2011 г. Промените по задвижването бяха въведени в обновената гама за 2012 г. с моделите 265 Sport и Cup, като допълнителната мощност беше достъпна само в режим Sport. Новост за 2012 г. беше и лимитираната серия от 30 броя RB8 – напълно оборудван Mégane RS в цветовете на Red Bull, посветен на световните титли на Себастиан Фетел и Red Bull във Формула 1 през 2010 и 2011 г.
По-цялостен фейслифт дойде през 2014 г. с нова предна част, която приведе Mégane RS в съответствие с останалата част от гамата на Renault – с нови фарове, решетка и гигантска емблема. С него дойде и версията 275 с още повече мощност, както и хардкор вариантите Trophy и екстремният Trophy R. Подобренията и при двата включваха увеличение на мощността, изпускателна система Akrapovic, нов скоростен лост, 19-цолови джанти Speedline и впечатляващи регулируеми амортисьори Öhlins с композитни пружини Allevard. Последните бяха стандартни за R и опционални за Trophy.
Trophy R издигна нещата на следващо ниво с предпазна клетка на мястото на задните седалки, скъпи седалки Recaro Pole Position с шестточкови колани Sabelt (спестяващи 22 кг), намалена шумоизолация (спестяваща 18 кг) и гуми Michelin Pilot Sport Cup 2. Климатикът, радиото и мултимедийната система също бяха премахнати, за да се спестят още 10 кг, макар че можеха да бъдат поръчани обратно като опция. Резултатът: време на „Нюрбургринг“ от 7:54.3 минути и място сред най-великите „хотхеч“ автомобили на всички времена.
Финалният щрих беше 275 Cup-S. Това не беше още по-екстремна пистова версия от Trophy R, а по-достъпен вариант, който на практика направи редица от подобренията на по-скъпите модели достъпни като опции, включително и специалното окачване. Единствено олекотеният интериор и желаните седалки Recaro останаха запазена територия за Trophy R.
Mégane RS в теста ‘evo Eras: the 2010s’
За много ентусиасти, които до този момент са подхождали с известно пренебрежение към автомобилите с предно предаване, Mégane RS е първият модел, който променя изцяло тяхната гледна точка. Това е хечбек, който може да бъде също толкова вълнуващ и удовлетворяващ, колкото и двуместен спортен автомобил. Разбира се, Renault Sport пусна и специални двуместни версии на Mégane, като рекордьора на „Нюрбургринг“ от 2014 г. – 275 Trophy-R, който беше наследник на забележителния R26.R от 2008 г.
Този модел също така демонстрира ефекта от механичния диференциал с ограничено приплъзване в автомобил с предно предаване: начинът, по който подаването на газ в точния момент може да затегне траекторията на автомобила в завоя, сякаш закачаш дръжката на чадър около стълб.
Обратната връзка преминава като електрически ток през волана и педалите, а всяко действие на водача е възнаградено с точна реакция. Сцеплението на предната ос е една от определящите характеристики на Mégane: огромно захапване при влизане в завой и невероятна тяга на излизане.
Цени и пазарна стойност
Днес цените варират от около 5000 паунда за по-ранни и занемарени екземпляри до над 14 000 паунда за безупречни по-късни модели. Версиите 275 държат по-високи цени – един Trophy R на под 1600 км може да струва над 50 000 паунда, докато екземпляр с пробег над 16 000 км се търгува за около 30 000 паунда.
Ключови опции и оборудване
Трябва да се обърне специално внимание на опционалното оборудване. Автомобил, оборудван със седалки тип „корито“ Recaro CS, на практика има допълнителна стойност от около 2000 паунда, което трябва да се отрази в цената. Съответно, коли без тях би трябвало да са по-евтини. Същото важи и за опционалното окачване Öhlins при версиите 275, както и за изпускателната система Akrapovic. Най-изтощените ранни екземпляри от версия 250 могат да бъдат намерени на цената, на която са стрували само тези опции за нов Cup-S – около 5000–7000 паунда. Един добре поддържан Cup-S с всички тези екстри може да достигне до 20 000 паунда, или около 15 000 паунда, ако е с по-голям пробег.
На какво да обърнете внимание
Тъй като това е по-стар френски „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), има няколко важни неща, за които трябва да се внимава при търсенето. Добрата сервизна история е задължителна, но при тези модели на Renault е от критично значение. Първо, двигателите са много чувствителни към поддръжката и изискват пълно обслужване на ремъците и ролките на редовни интервали – на всеки три години за пистовия ремък и на всеки пет години (или около 110 000 км) за ангренажния ремък.
Известно е, че тези F4R двигатели (атмосферни при по-старото Clio 172 и турбинирани при Mégane от версия 225 до последния Trophy R) могат да се самоунищожат при скъсване на ремък. Второ, това са автомобили, изключително популярни сред ентусиастите, и има защо. Поради тази причина те често са карани динамично както по обществени пътища, така и на писта. Автомобил, каран два пъти по-агресивно, се нуждае и от двойно повече грижи. Важно е избраният екземпляр да е бил обгрижван, като това трябва да бъде подкрепено със съответната документация.
Други проблемни зони включват износени шенкелни болтове, тампони на скоростната кутия и шумни диференциали при автомобилите, оборудвани с такъв с ограничено приплъзване.
Последвайте ни в Google News