Дългосрочен тест на Volvo EX30: Първи впечатления от новия ни шампион

Първоначална оценка

Макар това да са само първите седмици с Volvo EX30, всички знаци сочат, че ни очаква отлично съжителство. Това е атрактивен малък SUV, който умело съчетава масивна визия с компактни размери, а плавното му задвижване е идеално за нашия живот в предградията. Още отсега е ясно защо този модел спечели наградата в категорията си по-рано тази година.

Не съм човек, който обича рисковете, особено когато става дума за автомобили. Нямам обаче никакви притеснения за следващия си семеен автомобил, защото изборът на Volvo е може би най-сигурният залог. Още повече, когато въпросният модел може да се похвали не само с награда от Auto Express, но и с петзвезден рейтинг за безопасност от краш тестовете на Euro NCAP.

Това е впечатляващото двойно постижение на EX30 през последната година, като дори на официалния уебсайт на Volvo с гордост е изложена титлата „Малък премиум SUV на годината“ – награда, чийто носител сега е паркиран пред дома ми.

Взех автомобила от представителството на Volvo в Ледърхед, Съри. И въпреки че EX30 е най-малкият и достъпен модел в актуалната гама на компанията, по никакъв начин не се почувствах лишен от пълноценно Volvo изживяване. Напротив, EX30 изглеждаше съвсем на място до значително по-скъпите EX40 и EX90.

Премиум усещане и оборудване

Търговският консултант Люис Милард ми показа основните функции на автомобила. Предвид минималистичния дизайн на интериора, той нямаше какво толкова да ми показва освен сензорния екран, който управлява почти всичко. Нашият автомобил е с ниво на оборудване Plus – средното от трите предлагани. Смятам, че то напълно оправдава допълнителните няколко хиляди, които струва спрямо базовия Core.

Всички версии на EX30 изглеждат и се усещат като премиум автомобили, но по-високото ниво на оборудване подсилва това усещане по няколко начина. В интериора разполагам с двузонов климатроник, най-високия клас амбиентно осветление, както и с отопление на предните седалки и волана.

Всичко това допринася за усещането за по-висок клас и не се изненадах да науча от Люис, че в момента EX30 е най-продаваният модел в тяхното представителство. Всъщност Volvo вече е продала 15 000 бройки от модела тази година, а аз се вписвам идеално в профила на типичния купувач. От компанията споделят, че повечето собственици на EX30 живеят в градовете – което напълно съвпада с моя дом в югозападен Лондон. С неохота трябва да призная, че попадам и в най-често срещаната възрастова група на купувачите – между 50 и 60 години.

Първи километри в градска среда

Единственият съществен начин, по който моята ситуация се различава от тази на типичния купувач на EX30, е, че децата ми все още не са напуснали дома – със съпругата ми имаме 11-годишна дъщеря. В резултат на това въвеждането на EX30 в семейния ни живот се състоеше от кратки пътувания в предградията, главно до училище, тренировки по футбол, мачове и магазини.

Това означава, че все още не съм подложил на сериозно изпитание пробега на автомобила. Изборът на версията Extended Range (с увеличен пробег) беше напълно умишлен, какъвто е и при повечето купувачи. Официално този модел може да измине до 476 км с едно зареждане. Макар това да не е било от значение досега, приятен страничен ефект е, че през първите три седмици се наложи да зареждам колата само веднъж.

Предстоят и по-сериозни изпитания, но засега EX30 се вписва перфектно в ролята си. Наслаждавам се на плавното и отзивчиво електрическо задвижване в града, както и на отличната шумоизолация и начина, по който окачването се справя с лошите пътни настилки.

Volvo-то е достатъчно практично за нашето тричленно семейство, а технологиите също работят добре. Особено ми харесва вградената навигация на Google Maps, Apple CarPlay работи безупречно за стрийминг на музика и лесно свързах автомобила със смартфон приложението на Volvo.

Единствените ми оплаквания до момента са, че – както в много съвременни автомобили – някои от асистиращите системи за безопасност са твърде чувствителни. Все пак успях да програмирам бутон на волана, който изключва предупреждението за скорост с едно натискане. Ще ми трябва и известно време, за да свикна с всички функции на инфоразвлекателната система. Като изключим това, определено направих отличен избор с този автомобил.

Данни за тествания автомобил

Тестваният модел е Volvo EX30 Single Motor Extended Range RWD Plus на цена от 39 860 британски лири. Задвижването се осигурява от един електромотор с мощност 272 к.с. и батерия с капацитет 69 кВтч. Допълнителните опции включват затъмнени задни стъкла и пакет за електрическо регулиране на седалките. За изминатите до момента 531 км средният разход на енергия е около 19.4 кВтч/100 км.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации