Рекордни продажби на електрически автомобили в САЩ за третото тримесечие на 2025 г.

През третото тримесечие на 2025 г. продажбите на електрически автомобили в САЩ счупиха всички досегашни рекорди, достигайки исторически връх от 438 487 продадени бройки. Това представлява скок от 40,7% спрямо предходното тримесечие и ръст от 29,6% в сравнение със същия период на миналата година.

Рекордният обем означава, че електрическите автомобили са достигнали пазарен дял от 10,5% от всички продажби на нови превозни средства, което също е нов връх. Това е ясен знак, че този тип задвижване навлиза все по-уверено в масовия сегмент. Силният интерес вероятно е бил стимулиран от предстоящия край на програма за държавни субсидии, което е накарало както потребителите, така и дилърите да ускорят финализирането на сделки.

Различно представяне при производителите

Въпреки общия ръст на пазара, резултатите не са разпределени равномерно между всички производители. Продажбите на електрически автомобили на Mercedes-Benz са останали почти без промяна на годишна база, докато Toyota и Nissan дори са продали по-малко електромобили в сравнение с третото тримесечие на предходната година.

В същото време много други компании отчитат огромен успех. Volkswagen, General Motors, Honda и Hyundai регистрират значителен ръст. При VW и GM продажбите на електрически автомобили са се увеличили повече от два пъти спрямо нивата отпреди година.

Дори Tesla, след трудното първо полугодие на 2025 г., успя да отбележи ръст от 8% на годишна база. С узряването на пазара и засилването на конкуренцията обаче доминацията на компанията видимо отслабва. Пазарният дял на Tesla е спаднал от 49% през третото тримесечие на 2024 г. до 41% през същия период на 2025 г.

На фона на почти всеки друг производител, който разширява своята гама от електрически модели, за пионера в сегмента става все по-трудно да поддържа пазарния си дял. Компанията разчита основно на двата си ключови модела – Model Y и Model 3. Скорошните намаления на цените може да помогнат за поддържане на високи обеми, но конкурентният натиск е огромен.

Пазарна концентрация и бъдещи предизвикателства

Въпреки рекордното тримесечие, пазарът на електрически автомобили остава силно концентриран. В момента се предлагат около 90 различни модела, но само девет от тях са реализирали продажби над 10 000 бройки.

Безспорни лидери остават Tesla Model Y (над 114 000 продажби) и Model 3 (над 53 000 продажби). Новият Chevrolet Equinox си осигури третото място с близо 25 000 продадени автомобила.

Извън тези модели, огромното мнозинство от електрическите автомобили се продават в много по-малки обеми – често под 6 000 бройки на тримесечие. В безмилостния, ориентиран към обеми свят на автомобилостроенето, ниските продажби са враг на печалбата. За почти всички производители рентабилността при електрическите автомобили остава далечна цел.

Рекордното трето тримесечие настъпи точно преди голяма промяна: премахването на подкрепяните от правителството стимули за продажба на електрически автомобили. Това прави предизвикателството за производство и продажба на рентабилни електромобили на американския пазар още по-голямо.

В прогнозите си за бъдещето анализаторите от Cox Automotive очакват предстоящо забавяне на пазара. Те предвиждат продажбите на електрически автомобили да спаднат значително през четвъртото тримесечие на 2025 г. и да продължат да се охлаждат през първите месеци на 2026 г.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации