Пазарът на SUV автомобили в САЩ е по-динамичен от всякога, като този клас се утвърди като най-продаваният в страната. Причините са ясни – комбинация от комфорт, практичност и семейна насоченост. В последните години производителите все по-често оборудват популярните си модели с хибридни задвижващи системи, за да подобрят тяхната икономичност.
През септември 2025 г. Mazda представи обновената версия на CX-90 за модел 2026 г. Промените са предимно козметични и включват добавянето на нови стандартни функции за всички нива на оборудване на plug-in хибридния SUV. Въпреки лекото увеличение на цената, CX-90 PHEV продължава да бъде отлично предложение, което осигурява луксозно изживяване без съответния висок ценови етикет.
На фона на растящата популярност на хибридните SUV модели, един японски автомобил от среден клас се откроява с комбинация от изненадващи предимства. Моделът предлага луксозни дизайнерски елементи, висококачествени материали и горивна ефективност на цена, която е по-ниска от тази на утвърдените бестселъри в сегмента. Макар да не носи емблемата на Lexus, този японски plug-in хибрид предлага сравнимо усещане за премиум автомобил.
Mazda CX-90 PHEV модел 2026 г. е сравним с Lexus, но без високата цена
Дълги години Mazda изграждаше имиджа си на производител на автомобили, които доставят удоволствие от шофирането. Икони от миналото като Miata, Mazda 3 и RX-7 превърнаха компанията в синоним на спортни и достъпни купета и седани. Днес обаче марката се е развила в производител, ориентиран към семейството, чиито представителства са пълни със SUV модели. Въпреки това, спортното ДНК на Mazda все още е заложено в дизайна и усещането зад волана на новите ѝ автомобили.
Един от най-убедителните примери за този баланс е CX-90 PHEV. Хибридният SUV предлага забележителен лукс за цената си, интересни характеристики на задвижването и множество удобства за всички пътници на трите реда седалки. CX-90 е най-големият автомобил, който Mazda някога е произвеждала. Въпреки размерите си, той успява да запази младежката елегантност на легендарните модели от миналото, докато се конкурира с утвърдени луксозни гиганти. За тези, които харесват стила, но не се нуждаят от трети ред седалки, компанията предлага почти идентичния модел CX-70.
Цена и позициониране на пазара
В сегмента на средноразмерните хибридни SUV модели, CX-90 предлага повече от очакваното за цената си. На пръв поглед изчистените и елегантни линии на каросерията могат да заблудят, че става дума за автомобил с 20 000 долара по-скъп. Цената на CX-90 PHEV модел 2026 г. обаче стартира от малко под 50 500 долара. Това го поставя в пряка ценова конкуренция с хибридния Toyota Highlander (с начална цена от 47 770 долара) и бензиновия Honda Pilot (с начална цена от 40 200 долара). Налице е леко увеличение спрямо предходния модел, тъй като Mazda CX-90 PHEV модел 2024 г. се предлагаше на цени от 47 445 долара. Ценовата стратегия на Mazda е ясна: да предостави оборудване, сравнимо с това на Lexus, но без високия премиум етикет.
Комфорт и оборудване в интериора
В купето Mazda демонстрира високо ниво на лукс с разнообразни качествени материали и функции. Автомобилът разполага с тризонов автоматичен климатик и филтър за полени, които осигуряват комфорт за всички седем или осем пътници при дълги пътувания. Изключително широките предни седалки предлагат оптимално удобство с електрическо регулиране в осем посоки и лумбална опора. Нивото на оборудване Premium Sport се явява златната среда, предлагайки затъмнени стилови елементи и премиум аудио система, които създават усещане, характерно за по-високия клас автомобили.
Дискретен дизайн и интелигентно задвижване
За разлика от други хибридни автомобили, CX-90 не излъчва типичното „еко“ усещане. Mazda запазва елегантния и сдържан външен вид на своя plug-in хибрид. PHEV версията споделя почти идентичен дизайн със своя бензинов събрат и ако не се вгледате в порта за зареждане, трудно бихте предположили, че под ламарините е скрита батерия с капацитет 17,8 кВч.
Силовата установка съчетава 2,5-литров бензинов двигател и електромотор, като общата мощност достига 323 к.с., а максималният въртящ момент е 500 Нм. Пробегът само на електричество е около 42 км, а общият автономен пробег достига близо 790 км. Задвижването е на четирите колела (AWD).
Тази дискретност се пренася и в усещането при шофиране. Инженерите на Mazda са програмирали задвижващата система така, че да симулира смяната на предавки, характерна за автомобил с двигател с вътрешно горене. Благодарение на това интелигентно решение, преходът между електрическия и бензиновия режим в Mazda CX-90 PHEV е плавен и без характерното за някои хибриди придърпване.
Дизайнерската философия „Кодо“
Mazda нарича своя дизайнерски език „Кодо“ – японска дума, която се превежда като „пулс“ или „ритъм на сърцето“. Според компанията, тази естетика придава усещане за енергия и движение на автомобилите, дори когато са паркирани. Моделът CX-90 използва този дизайнерски фокус, за да изглежда подходящо и за по-специални случаи. Тънка черна защитна линия обгръща долната част на каросерията, придавайки му излъчване, напомнящо за Land Rover. Плавните и целенасочени извивки на купето пък наподобяват стилистични елементи от Infiniti QX60.
Скулптурните форми правят Mazda CX-90 открояващ се модел в клас, който твърде често залага на стандартен, почти камионски вид. Вместо мускулестите черти на Chevrolet Traverse или силно нетрадиционния стил на Hyundai Santa Fe, Mazda е създала CX-90 така, че да не прилича на ръбест семеен превозвач, а по-скоро на елегантен луксозен SUV.
Интериор от премиум клас с лесна употреба
Качеството на интериорите на Mazda тихомълком навлязоха в премиум сегмента, а CX-90 PHEV е перфектен пример за напредъка на марката. Технологиите са интегрирани с вкус, екраните са тактично разположени и много малко елементи създават усещане за евтина пластмаса или добавен в последния момент детайл. Докато много масови марки разчитат на крещящи дисплеи или трикове, за интериора на CX-90 Mazda залага на качеството и семплостта. Повечето седалки в триредовия автомобил са изключително комфортни.
За модел 2026 г. ниво на оборудване Premium Plus на CX-90 PHEV ще бъде оборудвано със системата за персонализация на водача на Mazda, която преди беше запазена само за върховите модели 3.3 Turbo S. Тя позволява на потребителите да запаметят до две конфигурации за позицията на волана, седалките и външните огледала за обратно виждане.
Модерни технологии и богато оборудване
Стандартното оборудване включва отделно, лесно за четене 12,3-инчово дигитално приборно табло, а по-високите нива разполагат и с вградена навигация. Върховите версии ще предложат и „хедъп“ дисплей, който прожектира навигационни инструкции и данни за скоростта директно на предното стъкло. Любителите на качествения звук ще оценят аудиосистемата Bose с 12 високоговорителя, която добавя изненадваща наситеност и чистота на звука за този ценови клас. Налично е и богато стандартно оборудване за безопасност, което включва система за предотвратяване на челен сблъсък, адаптивен круиз контрол, асистент за следене на сляпата зона с предупреждение за страничен трафик отзад, система за следене на вниманието на водача и асистент за безопасно излизане.
Пространство и практичност
По отношение на пространството, товарният капацитет е на добро ниво. Зад третия ред седалки са налични около 450 литра обем за съхранение. При сгъване на втория и третия ред, предните пътници разполагат с близо 2100 литра товарно пространство.
Надеждност и разходи за поддръжка
Както при повечето модели на Mazda, надеждността на CX-90 се подобрява с всяка следваща моделна година. Автомобилът, който дебютира на американския пазар през 2023 г., получава оценка четири от пет звезди от специализирания сайт Repair Pal, което е достатъчно за рейтинг „над средното“.
Според прогнозите на сайта, собствениците могат да очакват годишни разходи за поддръжка от около 462 долара. За сравнение, при други марки тази сума обикновено е в диапазона от 600 долара, а при луксозните конкуренти може да надхвърли 800 долара годишно. Като се добавят петгодишната гаранция на Mazda за задвижването (или 100 000 км пробег) и допълнителната осемгодишна гаранция за хибридните компоненти (или 160 000 км), собствениците на CX-90 PHEV могат да очакват значителни икономии от разходи за поддръжка.
Последвайте ни в Google News