Toyota Prius: Преглед на новото поколение

Най-новият Toyota Prius се отличава с по-агресивен дизайн и по-вълнуващо усещане зад волана от всякога. Моделът, който постави началото на хибридната революция, се развива от автомобил с фокус върху ефективността до кола, която е много по-желана от своите предшественици.

Нашето мнение за Toyota Prius

Не само че визията му е отличителна, но и динамиката е изненадващо добра. Благодарение на добре настроеното си шаси и значително подобрената автоматична трансмисия e-CVT, автомобилът дори предлага удоволствие от шофирането.

Въпреки това, аеродинамичната форма на Prius ограничава пространството за пътниците на задните седалки и намалява практичността му като семеен автомобил. Остава и въпросът дали моделът е все още изгоден избор за служебен автомобил на фона на множеството изцяло електрически алтернативи с по-ниски данъчни ставки.

История и пазарно позициониране

Откакто първият Toyota Prius се появи през 1997 г., от него са продадени над пет милиона екземпляра. В един момент той дори се превърна в задължителен аксесоар за холивудските знаменитости, които се стремяха да подобрят своя екологичен имидж.

След кратко отсъствие от пазара във Великобритания, петото поколение на Prius пристига като плъгин хибрид, носещ по-атрактивна визия от всеки свой предшественик. Тази промяна означава, че Prius вече не се конкурира пряко с хибридните Toyota Corolla и Toyota C-HR, с които споделя една и съща платформа TNGA.

Освен необходимостта от зареждане на батерията, останалата част от технологията е позната от други модели на Toyota: ефективен четирицилиндров двигател, електромотор и хибридна система, която осигурява движение изцяло на ток, когато е необходимо.

Цени и нива на оборудване

Тъй като новият Toyota Prius се предлага само като плъгин хибрид, цените са се повишили значително в сравнение с предходните поколения. Базовият модел стартира от около 36 000 британски лири, което е със сериозно увеличение спрямо предишния Prius Plug-in. Предлагат се две нива на оборудване, познати от други модели на марката – Design и Excel, като по-високото ниво добавя над 2000 лири към цената.

Динамика и пътно поведение

Спортната визия на петото поколение Toyota Prius е подкрепена от шаси, което отговаря на тези линии. Макар да не е спортен автомобил, той постига отличен баланс между комфорт и пъргавина на всякакви пътища. Това може да звучи неочаквано за Prius, но моделът е истински приятен за шофиране.

И двете нива на оборудване разполагат с обща мощност от 220 к.с., ускоряват от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди и достигат максимална скорост от 175 км/ч.

Задвижваща система и ускорение

Задвижващата система на Prius е резултат от непрекъснатото развитие на хибридните технологии на Toyota, а напредъкът е очевиден. Електрическата част на системата допринася с повече тяга от 2,0-литровия четирицилиндров бензинов двигател. Двата компонента никога не отдават максималната си мощност едновременно, като общата системна мощност е 220 к.с.

Благодарение на щедрия принос на електромотора, Prius се усеща много отзивчив при потегляне, напомняйки повече на изцяло електрически автомобил, отколкото на много от хибридните си конкуренти. Когато бензиновият двигател се включи, това става изключително плавно и единствено леко жужене подсказва, че е започнало изгарянето на гориво. Toyota е работила усилено, за да премахне характерния за по-старите хибриди монотонен шум при рязко ускорение, причинен от CVT трансмисията.

Всеки, който е управлявал предишно поколение Prius, ще бъде впечатлен от ускорението в права линия. Времето от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди е напълно сравнимо с това на конкуренти като VW Golf GTE, а първоначалната реакция на електромотора създава усещане за дори по-добра динамика.

Поведение на пътя в различни условия

Prius е малко по-дълъг от някои свои съперници, което означава, че не се побира толкова лесно в тесни паркоместа, но камерите с висока резолюция улесняват маневрирането. Въпреки големите 19-цолови джанти, автомобилът се движи с много добър комфорт. При ниска скорост возията е плавна, без нервността, характерна за други модели с подобен размер джанти.

С увеличаване на скоростта Toyota показва и впечатляващ контрол на каросерията, дори и с пасивното си окачване. То остава достатъчно стегнато, за да се справи с неравностите по пътя и резките смени на посоката, като същевременно ангажира водача. Prius е също толкова готов да сменя посоката в бързи завои, колкото и основните му конкуренти.

Аеродинамичната форма на каросерията означава, че шумът от вятъра при висока скорост е изключително нисък. Това обаче прави по-забележим лекия шум около страничните огледала. Шумът от гумите също е добре изолиран, което превръща Prius в много способен и комфортен автомобил за дълги пътувания.

Новото поколение на Toyota Prius демонстрира отлично настроено шаси, което предлага по-комфортна возия при ниска скорост в сравнение с Volkswagen Golf GTE и същевременно запазва стабилността си в завои. Автомобилът е приятен за управление и изненадващо рафиниран.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Въпреки по-спортния си характер, Prius не забравя своите екологични корени. Данните за икономичност на Toyota Prius Plug-in са впечатляващи. Макар официалният разход от около 1,3 л/100 км да е трудно постижим в реални условия, по време на тестове автомобилът е показал разход от около 2,9 л/100 км дори с напълно изтощена батерия.

Този резултат е по-добър от всеки друг плъгин хибрид (PHEV) с изчерпан заряд на батерията и демонстрира опита на Toyota в създаването на ефективни хибридни задвижвания. При ежедневно зареждане и използване на електричество за кратки пътувания, разходът може да бъде още по-нисък. Системата „Predictive Efficient Drive“ дори изучава обичайните маршрути и оптимизира задвижването за максимална икономия.

Системата за регенеративно спиране допринася за възстановяването на енергия в батерията, когато автомобилът не е свързан към зарядно устройство. Тя предлага три режима на работа с различна интензивност – лек, среден и силен.

Багажник, комфорт и практичност

Новият Prius е по-дълъг от повечето си конкуренти сред плъгин хибридните хечбеци, но е по-тесен и по-нисък заради фокуса върху аеродинамиката. Силно наклоненото предно стъкло и широките предни колони създават значителни „слепи“ зони. Видимостта назад също е ограничена, като огледалото за обратно виждане е частично закрито.

С дължина от 4 599 мм, Prius е с 46 мм по-къс и с 50 мм по-нисък от своя предшественик. Това му придава значително по-спортен профил, който го отличава от конкурентите. За разлика от предишни поколения, Toyota не планира да предлага по-голяма MPV версия на актуалния модел.

Оборудването е на добро ниво, като стандартно са включени предни и задни парктроници и камера за заден ход. Липсата на опция за 360-градусова камера обаче е осезаема предвид ограничената видимост.

Силно наклоненото предно стъкло, макар и ефективно за аеродинамиката, създава някои неудобства. По-ниски водачи, които позиционират седалката си по-напред, могат да открият, че достъпът до купето е затруднен. Веднъж настанени обаче, пътниците се радват на комфорт. Седалките предлагат богат диапазон на регулиране, включително ниска, почти спортна позиция. Мястото за съхранение на вещи е адекватно, с поставки за чаши, ниша под централния подлакътник и място за телефон с USB портове.

С обем от 284 литра багажникът не е особено голям за автомобил с тези размери. Макар и с малко да надминава този на Golf GTE (273 литра), подът и товарният ръб са разположени високо. Това прави товарното пространство плитко и не особено удобно за превоз на обемни предмети. Кората на багажника също създава усещане за крехкост.

Надеждност и безопасност

Toyota отдавна се ползва с отлична репутация за надеждност, въпреки че резултатите на марката в проучването Driver Power леко са се понижили през последните години. В класацията на производителите за 2025 г. компанията заема 14-о място от общо 31 марки.

Към момента новият Prius не е преминал тестовете на Euro NCAP, така че липсва точна оценка за неговата безопасност. Въпреки това, други модели на Toyota се представят отлично, а Prius е оборудван с множество системи за подпомагане на водача. Всички нива на оборудване включват системата „Proactive Driving Assist“, която помага при спиране в завой и използва камери, за да приложи спирачно усилие или корекция на волана при установен риск от сблъсък.

Покупка и собственост

Адаптивният круиз контрол и системата за предупреждение при напускане на лентата са добре внедрени и работят по-рафинирано в сравнение с четвъртото поколение на модела.

Препоръчителен избор е Toyota Prius 2.0 VVTi Excel. Тъй като списъкът с опции за Prius е сравнително малък в сравнение с повечето му конкуренти, инвестицията от няколко хиляди в най-високото ниво на оборудване Excel ще осигури множество допълнителни екстри срещу разумна сума. Налице е и леко предимство по отношение на експлоатационните разходи и ефективността, тъй като Excel има официално по-дълъг пробег изцяло на ток, макар и с малко.

Алтернативи на Toyota Prius

Prius винаги е заемал своя собствена ниша на пазара, а стремителният дизайн на петото поколение го отличава от всеки друг семеен хечбек от среден клас в продажба. Най-близките му конкуренти са плъгин хибридните версии на Kia Niro и Hyundai Kona. По-конвенционални хечбек модели като Volkswagen Golf, Vauxhall Astra, Peugeot 308, Cupra Leon и SEAT Leon с плъгин хибридно задвижване също се предлагат на подобна цена.

Гаранция и сервизно обслужване

Стандартната гаранция на Toyota е с продължителност три години. Собствениците, които обслужват автомобила си в оторизиран сервиз за предвидената годишна поддръжка, получават удължаване на покритието с 12 месеца или 16 000 км при всяко посещение.

Разходите за поддръжка са около 30 паунда на месец при сключване на тригодишен план, което е средната стойност за повечето производители в този пазарен сектор.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации