Дългосрочен тест на Renault 5 E-Tech: живот в жълтата подводница

Към момента, в който четете тези редове, „моето“ Renault 5 вече е в ръцете на друг шофьор. По-конкретно, на мой колега, който ще се радва на живота в тази „жълта подводница“ през следващите няколко месеца. На мое разположение пък пристига огненият Abarth 600e Scorpionissima. Надявам се колегата да потвърди моите впечатления, а именно, че Renault 5 е абсолютно брилянтен автомобил, независимо колко време прекарвате в него. Всъщност, докато се разделяме, осъзнавам, че може би не съм оценил достатъчно колко комфортно и меко е возенето му.

Същото важи и за лекотата, с която се използват технологиите на борда. Продължавам да твърдя, че инфоразвлекателната система на Renault, базирана на Google, е една от най-добрите на пазара в момента. Установих, че реалният пробег на R5 е около 355 км – не много далеч от обявените от Renault 400 км. Топлото лятно време със сигурност е помогнало да извлека няколко допълнителни километра от батерията с капацитет 52 кВтч. От друга страна, прекарах доста време в шофиране по магистралата до летищата Хийтроу и Гатуик, като не съм пропускал и случайни „атаки“ по любимите ми второстепенни пътища. Така че определено не съм се стремил към максимална икономичност.

Дизайн, който не остава незабелязан

Знаете ли, че сивият цвят е най-популярният за нови автомобили във Великобритания през последните седем поредни години? Преди това сребърният имаше шестгодишна доминация от 2003 г., последван от черно, бяло и отново черно. Това изобщо не ме изненадва, защото всеки път, когато попадна в задръстване, имам чувството, че съм заобиколен от повече нюанси на сивото, отколкото човек може да си представи.

Подобна беше и картината на паркинга за посетители на събитието Concours of Elegance – място, където са изложени безупречни автомобили от всяка епоха и в най-смелите цветове. Паркингът отвън изглеждаше монохромен като телевизия от 50-те години. Но както винаги, сред тълпата се открояваше нашето Renault 5 със своя брилянтен цвят Pop Yellow!.

Сигурен съм, че привързаността ми към Renault 5 е проличала в тези редове, но не само аз бях запленен от чара му. Може би не е изненадващо, че живият цвят на автомобила, съчетан с носталгичния му вид, привличаше много погледи, откакто го взех през април. Дори и сега, няколко месеца по-късно, повечето пътувания включват поне едно одобрително кимване от друг шофьор.

Десетки хора са ме заговаряли за колата. Сред тях имаше всякакви – от такива, които са напът да си я купят, до двама едри строители, които с умиление си спомняха оригинала от детството и се радваха на всички малки препратки, пръснати из новия модел. Ако трябва да избера един любим детайл, това е цветната илюстрована история на Renault 5, скрита в джобовете на гърба на предните седалки.

Практичност в ежедневието

Подобно на мен, повечето хора не осъзнават колко много метални частици има в ярката жълта боя на Renault 5, докато не я видят на живо. И макар не всеки да харесва блестящия вид на пчела, тези, с които разговарях и които вече са поръчали или щяха да поръчат колата, не избираха банално черно или бяло. Вместо това, стандартният, но не по-малко привлекателен цвят Pop Green! или по-сдържаният Midnight Blue изглеждат следващите най-популярни избори. Това показва, че ако производителите са готови да предложат такива ярки и смели нюанси, клиентите не се страхуват да ги изберат.

Това важи с пълна сила за малък, забавен и характерен автомобил като Renault 5, който се оказа перфектен спътник за мен. Лесен е за шофиране в града, забавен за завоите по второстепенни пътища и тих на магистралата. Освен това возенето постига идеален баланс между комфорт и стабилност. В допълнение, средната ми ефективност е впечатляващите 6.4 км/кВтч, а при смесено шофиране мога да измина около 370 км с пълно зареждане.

Багажникът с обем 326 литра се оказа повече от достатъчен за ежедневни нужди и пътувания през уикенда. Мястото за краката на задните седалки не е особено щедро, но все пак това е малък градски автомобил и не се налага да дърпам предните седалки твърде напред, за да може друг възрастен да се побере отзад. Разбира се, ако пространството е приоритет, на пазара вече се появи и по-ръбестият и по-дълъг Renault 4, създавайки талантлив дует в шоурумите на марката.

Няколко дребни забележки

Имам само три основни забележки към Renault 5. Първо, липсва възможността за шофиране с един педал, която се предлага при R4, но се очаква тази функция да бъде добавена на по-късен етап. Второ, установих, че трябва да се прилага доста сила при превключване на скоростния лост от позиция за движение напред към заден ход. И заради разположението му на кормилната колона, все още понякога включвам чистачките при бързи маневри.

Накрая, идва ред на гласовия асистент „Reno“, задвижван от изкуствен интелект. Не бях убеден, че ще бъде особено полезен, но той стана наистина досаден, когато започна да се включва произволно, дори без да съм го извикал. Това подобие на стария кламер от Microsoft Office, задвижвано от ChatGPT, може да сваля прозорците и да дава съвети за шофиране, но нежеланите му намеси бързо ме накараха да го изключа. Част от причината беше, че се чувствах виновен, виждайки тъжното му изражение, когато му казвах да си върви.

Въпреки всичко, аз съм влюбен в Renault 5 от момента, в който го взех от завода във Франция. Толкова много, че вероятно щеше да се наложи да падне колело, за да разваля доброто ми мнение за него.

Версията GTS на Alpine, базирана на същата платформа, разполага с около 70 к.с. повече, което я прави по-рязка при стартиране. Усеща се дори лек въртящ момент във волана при рязко натискане на педала за ускорение. Въпреки това, Alpine A290 не предлага по-завладяващо или забавно усещане зад волана. Вместо това просто усилва всичко, което Renault 5 вече предоставя – комплимент за стандартния модел, който не се взима твърде на сериозно. В крайна сметка и двата автомобила са фантастични малки електромобили, които предлагат различна интерпретация на забавлението. Изборът между тях зависи единствено от това кой подхожда повече на характера на водача.

Френски чар до последния детайл

Скритият трикольор във фаровете и различните мотиви на петел са сравнително фини препратки към френското наследство на Renault 5. Плетеният държач за багети, от друга страна, е толкова стереотипно френски, че сякаш е измислен от британец. Независимо от произхода на идеята, това е един от най-необичайните аксесоари, предлагани някога от автомобилен производител.

Първи впечатления от дългосрочния тест

Renault 5 E-Tech е един от най-желаните и горещо очаквани нови автомобили в последно време. Концептуалният модел, представен през 2021 г., предизвика огромен интерес, който не стихва и до днес. Ето защо вълнението от възможността да прекараме следващите няколко месеца с този автомобил е огромно.

За да се избегнат всякакви потенциални проблеми, като например забавяне на доставката от Франция, беше взето решение колата да бъде получена директно от впечатляващия завод на Renault – ElectriCity, разположен до град Дуе. Това означаваше пътуване от около 420 км и преминаване на Ламанша.

Докато батерията се зареждаше, имаше време за разглеждане на завода, където се е произвеждал и оригиналният Renault 5 между 1974 г. и 1984 г. Оттогава той е претърпял мащабна трансформация за производство на електромобили и вече може да сглобява до осем различни модела на четири платформи едновременно на една и съща поточна линия.

Всеки ден в този завод се събират 400 милиона точки с данни, като почти всичко се следи, за да се гарантира високото качество на автомобилите, да се анализира консумацията на енергия и да се идентифицират евентуални проблеми.

Дизайн и интериор

Тестовият автомобил е в брилянтния цвят „Pop Yellow!“, който съдържа много повече метални частици, отколкото изглежда на пръв поглед, и изглежда сензационно, особено на пролетно слънце. Интериорът също включва акценти в този ярък нюанс по седалките, които са тапицирани с плат, изработен от рециклирани пластмасови бутилки. Инфоразвлекателната система на Renault, базирана на софтуер от Google, работи на два 10-инчови дисплея, които са бързи и с ясна графика.

Един от най-характерните детайли в купето е бутонът „My Perso“, разположен вдясно от волана. Той активира персонализиран профил за системите за подпомагане на водача – което на практика означава, че ги изключва всичките само с две бързи натискания. Тази функция е изключително удобна и е изненадващо, че повече компании не са възприели подобно решение.

Все още е необходимо известно време за привикване към множеството лостчета зад волана, което може да бъде досадно при бързи маневри – понякога вместо задна предавка се активират чистачките. Друг лек недостатък е, че макар 326-литровият багажник да е достатъчен за ежедневни нужди, кабелите за зареждане трябва да се съхраняват в отделението под пода, тъй като няма място под предния капак.

Впечатления от шофирането

На пътя Renault 5 е изключително пъргав в града и много забавен по пътища със завои. Най-изненадващото е колко стабилен и рафиниран се усеща на магистрала. Има достатъчно мощност за изпреварване, въпреки че понякога се усеща как страничният вятър го дестабилизира при преминаване покрай големи камиони.

Пробегът от около 405 км е по-скоро среден за класа, но данните на приборното табло изглеждат достоверни. Максималната скорост на зареждане от 100 кВт е достатъчно бърза, като зареждане от 10% до 80% отнема около половин час.

Както може да се очаква, автомобилът привлича много любопитни погледи. По време на преминаването на граничния контрол за влака под Ламанша, един от полицаите дори спря автомобила, за да го огледа отблизо. Той остана впечатлен, също като нас.

Технически данни и представяне

Тестваният модел е Renault 5 E-Tech в ниво на оборудване Iconic Five. Той е оборудван с батерия с капацитет 52 кВтч и електромотор с мощност 148 к.с. Цената на автомобила е 28 995 британски лири, като единствената добавена опция е специалният жълт цвят „Pop Yellow!“ на стойност 1200 лири. При първоначалния етап от теста, след изминати около 2550 км, средната ефективност е била 5.8 км/кВтч. Към момента, с навъртени близо 5650 км, тя се е подобрила до 6.3 км/кВтч, като досега не са регистрирани никакви проблеми.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации