Ford F-150 Lightning (2025): Пътен тест и преглед

Повечето от най-популярните електрически пикапи на пазара са създадени първо като електрически автомобили и едва след това като пикапи. Сякаш е имало неписано правило, че те трябва да изглеждат различно. Tesla даде началото с футуристичния си Cybertruck. Rivian R1T притежава заоблената приветливост на компютър eMac. GMC Hummer може да се движи странично като рак (т.нар. „crab-walk“). Електрическите Chevrolet Silverado и GMC Sierra са елегантни машини със самоносеща каросерия, а не класически пикапи с рама.

Ford F-150 Lightning модел 2025 г. пренебрегва всичко това. Той изглежда като съвсем обикновен пикап, но с електрически мотори вместо бензинов двигател. Моделът изпревари почти всички свои конкуренти, появявайки се на пазара преди четири години, и се превърна в най-продавания електрически пикап за миналата година. За този преглед прекарахме една седмица с базовия F-150 Lightning Pro, за да научим повече за предимствата и недостатъците на електрическия пикап и дали Ford е създал решение, което би било подходящо за широк кръг от потребители.

Широк ценови диапазон

При дебюта си през 2022 г. F-150 Lightning влезе в заглавията със стартовата си цена от малко под 40 000 долара. Днес базовият F-150 Lightning Pro модел 2025 г. започва от 49 780 долара и включва ръчно регулируеми предни седалки с винилова тапицерия и без отопление. Въпреки това оборудването включва удобства като голям сензорен екран с GPS навигация, аудиосистема с шест високоговорителя, система за следене на мъртвата точка, аварийно спиране при движение напред и назад и Wi-Fi точка за достъп. Стандартни са и „основи“ като електрически прозорци, централно заключване, електрически огледала, камера за заден ход, круиз контрол и климатик.

Този базов Lightning Pro е достъпен само за корпоративни и правителствени клиенти, регистрирани във Ford Pro. Индивидуалните купувачи трябва да платят 5000 долара повече за най-евтиния Lightning Pro, срещу които получават по-голяма батерия, за която ще стане дума по-късно. Въпреки това, тази година за първи път моделът Pro става достъпен и за индивидуални клиенти извън корпоративните програми.

Скокът до ниво на оборудване XLT е значителен – 63 345 долара. Срещу тази сума се получават електрическа шофьорска седалка, отопляеми предни седалки с текстилна тапицерия, система от камери с 360-градусов обзор и волан, облечен в кожа. Тази цена обаче е за версията със стандартната батерия. Нивото Flash, на цена от 69 995 долара, обединява популярни екстри като батерията с увеличен капацитет, по-голям сензорен екран, система за автономно шофиране по магистрала и премиум аудиосистема. На върха са Lariat (76 995 долара) и Platinum (84 995 долара), които предлагат най-луксозните функции и материали в интериора.

От октомври 2025 г. F-150 Lightning и други plug-in хибридни автомобили вече не отговарят на условията за федерални данъчни кредити в САЩ. Въпреки това, както ще видим, тези цени все още могат да бъдат оправдани за правилния купувач.

Пробег до 515 км с едно зареждане

Със стандартната си батерия, която се предлага в базовия Pro и всички версии XLT, Ford F-150 Lightning модел 2025 г. изминава приблизително 386 км с едно зареждане според EPA. Средната му ефективност е еквивалентна на 3,1 л/100 км в града, 3,9 л/100 км на магистрала и 3,5 л/100 км комбинирано. Батерията с увеличен капацитет, налична за останалите нива на оборудване, увеличава пробега до 515 км за версиите Pro, Flash и Lariat (483 км за по-тежкия Platinum), като ефективността също е леко подобрена.

Трябва да се отбележи, че тегленето на голямо ремарке или превозването на тежък товар рязко намалява тези стойности на пробега. Автомобилът е по-икономичен при градско шофиране с често спиране и потегляне, отколкото при движение по магистрала. Едно от забележителните предимства на електрическите превозни средства е, че те консумират много малко енергия, когато работят на място. Освен това, макар цените на горивата и електроенергията да варират, средните разходи за „гориво“ на Lightning обикновено са около половината от тези на стандартен F-150 с бензинов двигател.

Пълното зареждане на F-150 Lightning отнема около 12 часа със зарядно устройство за 240 волта, каквото се монтира в домашни условия или се намира на много обществени станции. Това означава, че пълният пробег може да бъде възстановен с едно зареждане през нощта. Обществена бързозарядна станция може да зареди батерията от 15% до 80% за едва 36 минути.

Ефектът на времето върху пробега

Тестовете на F-150 Lightning Pro модел 2025 г. с батерия с увеличен капацитет са проведени при меко септемврийско време. След изминати 364 км оставащият заряд в батерията е бил 36%, което според бордовия компютър е достатъчно за още 187 км. Това означава общ прогнозен пробег от около 560 км при смесен цикъл на шофиране, което е значително над официалните данни.

За сравнение, при тест на модел Platinum от 2023 г. в зимни условия, прогнозираният пробег е бил едва 370 км спрямо официално обявените 483 км. Важно е да се отбележи, че от 2024 г. Ford добавя термопомпа в стандартното оборудване, която подобрява пробега при ниски температури.

Казано по друг начин, разходът на енергия при меко време е бил значително по-нисък, отколкото през зимата. Въпреки това и двата резултата са впечатляващи за голям пикап, особено като се има предвид, че F-150 Lightning е и изключително бърз.

Бърз и безшумен

F-150 Lightning се предлага стандартно с два електрически мотора – по един за предния и задния мост. Въртящият момент е внушителните 1051 Нм, а мощността варира от 452 к.с. при стандартната батерия до 580 к.с. при варианта с увеличен капацитет.

Подобно на повечето електрически автомобили, Lightning предлага плавно, почти безшумно и изключително бързо ускорение. Дори спортните автомобили впечатляват, когато достигнат 100 км/ч за около 4 секунди. Изживяването е дори по-необичайно в пикап с пълен размер, особено при липсата на рева от мощен двигател.

Когато се анализират параметрите на F-150 Lightning, трябва да се помни, че цената не е само за ефективност, а и за най-бързия F-150 на пазара. Но дори и скоростта да не е приоритет, пикапът е лесен за управление и в нормален режим. Динамиката се усеща при по-силно натискане на педала на газта.

Подобрена возия и управляемост

Макар да е общоприето схващането, че съвременните пикапи предлагат все по-добра управляемост, понякога това твърдение е преувеличено. Те все още са склонни към подскачаща возия и тромаво поведение според повечето стандарти. F-150 Lightning обаче е рядко изключение.

Въпреки че това все още е пикап с рама, той заменя целия заден мост на бензиновия F-150 с независимо задно окачване. Тази промяна подобрява както комфорта на возене, така и управляемостта. За това допринася и тежката батерия, разположена ниско в шасито, която осигурява усещане за стабилност и нисък център на тежестта. В комбинация с плавното ускорение и липсата на шум от двигателя, F-150 Lightning предлага необичайно изтънчено усещане зад волана за автомобил от този клас.

За тези, които предпочитат да не шофират сами, системата BlueCruise на Ford е стандартна за всички нива на оборудване с изключение на Pro и XLT. Тя използва камери и други сензори, за да управлява автомобила на над 200 000 км предварително картографирани магистрали в Северна Америка. За разлика от повечето конкурентни системи, Ford изрично позволява шофиране без ръце на волана. Системата се деактивира, ако пътните условия станат твърде предизвикателни, ако автомобилът напусне картографирания маршрут или ако вградената камера засече, че водачът не гледа пътя.

Въпреки това, по време на тестовете с версията Platinum, понякога се случваше системата да върне контрола на водача без ясно предизвестие. В това отношение преходът при конкурентната система Super Cruise на General Motors е по-очевиден.

Способен по свой собствен начин

Както беше споменато, тегленето и превозването на тежки товари намаляват драстично пробега на всеки електрически автомобил. F-150 Lightning вероятно не е най-добрият избор за теглене на лодка или каравана през цялата страна. Той обаче е способен по други ценни начини.

За по-кратки разстояния версиите Lightning Pro и XLT със стандартна батерия могат да теглят до 3500 кг, а с по-голямата батерия капацитетът достига 4500 кг. Полезният товар варира от около 725 до 1000 кг. Това са добри показатели за пикап от този клас. Подобно на бензиновия F-150, Lightning разполага с удобно прибиращо се стъпало за лесен достъп до товарния отсек.

Lightning има и някои уникални предимства, характерни за електрическите автомобили. Предният му багажник предлага около 400 литра сухо и защитено товарно пространство под капака, което е сравнимо с багажника на седан. Освен това батерията на пикапа може да се използва като преносим генератор – за захранване на инструменти на работен обект, за осветление на къща при прекъсване на тока или дори за зареждане на друг електромобил. Трябва да се отбележи, че докато бензиновият F-150 се предлага с различни каросерии, всеки Lightning е с четири врати, двойно предаване и товарна платформа с дължина 1.67 метра.

Познатият дизайн на F-150

В по-голямата си част F-150 Lightning споделя каросерията и екстериора си с бензиновия F-150. Ford е добавил светлинни ленти отпред и отзад при повечето нива на оборудване, а решетката и джантите са с леко променен дизайн. Но това не е електромобил, който на всяка цена се опитва да изглежда футуристично.

Интериорът е малко по-модерен, като повечето нива на оборудване вече използват голям 15.5-инчов вертикално разположен сензорен екран, за разлика от 12-инчовия хоризонтален екран на бензиновия F-150. Това оформление с по-малкия екран и удобни физически бутони се предлага и при F-150 Lightning Pro и XLT. За разлика от всеки друг електрически пикап, Apple CarPlay и Android Auto са стандартни.

Независимо кой Lightning бъде избран, той разполага с физически скоростен лост на конзолата, а приборното табло, макар и дигитално, е разположено зад стандартен кръгъл волан. Вместо лицево разпознаване за отключване на автомобила, може да се въведе код на клавиатура на вратата, сякаш е 1982 г.

Класическа антена стърчи от капака, за да осигури възможно най-добро радио приемане. Това не е лъскав луксозен автомобил, но ако харесвате обикновени пикапи, F-150 Lightning запазва тази ежедневна функционалност.

Комфортни седалки

Ако скоро не сте се качвали в голям пикап, може би не оценявате една от причините за тяхната популярност: огромните и удобни седалки. Точно това предлага F-150, включително и версията Lightning. Интериорът може да е по-скоро функционален, отколкото луксозен в сравнение с други скъпи електромобили или дори някои конкурентни пикапи, но е безспорно комфортен. Седалките са добре подплатени и предлагат достатъчно пространство както отпред, така и отзад. Дори базовата версия Pro, с винилова тапицерия и ръчни настройки на седалките, е чудесно място за пътуване.

F-150 Lightning може да се използва и като мобилен офис. Функцията, споделена с бензиновия модел, позволява скоростният лост да се сгъне и централната конзола да се превърне в работна маса. Като се добавят вграденият Wi-Fi и способността на електромобилите да работят на място без бързо да изтощават батерията или да замърсяват околната среда, това се превръща в чудесно място за работа с лаптоп, независимо къде е паркиран автомобилът.

F-150 Lightning срещу конкуренцията

Както беше споменато, Lightning е най-традиционният от американските електрически пикапи. Той споделя каросерията и интериора на бензиновия F-150. Ето как този подход се съпоставя с конкуренцията.

Chevrolet Silverado EV (и неговият близнак GMC Sierra EV) изглеждат по-ясно като електрически автомобили, с по-плавни линии и без разделение между кабината и товарния отсек. Те обаче се възползват от своята уникалност. В допълнение към преден багажник, те имат сгъваем панел, който позволява товарната платформа да се удължи в зоната на задните седалки за превоз на по-дълги товари. Предлагат се и с по-големи батерии с пробег до близо 800 км с едно зареждане – много повече, отколкото може да измине F-150 Lightning. От своя страна, F-150 Lightning има по-опростени контроли на таблото, а по-големите батерии на пикапите на GM тежат значително повече, което ги прави по-малко пъргави от Ford.

Другите конкуренти са още по-нетрадиционни. Tesla Cybertruck привлича вниманието с екстравагантния си дизайн, като цената и спецификациите му са сходни с тези на F-150 Lightning от по-високите нива на оборудване. Rivian R1T е по-скоро луксозен автомобил за свободното време, с по-игрив дизайн в сравнение с деловия F-150 или футуристичния Cybertruck. Той също така предлага по-голям пробег, по-бързо ускорение, по-динамична управляемост и по-луксозен интериор от Ford и Tesla, но е по-малък и по-малко просторен.

И накрая, както беше споменато, никой от тези конкуренти не поддържа Apple CarPlay или Android Auto. Само Ford дава избор между фабричната инфоразвлекателна система и мобилните приложения на телефона.

Среща на настоящето и бъдещето

Електрическият пикап не е подходящ за всеки. Той изисква време и място за зареждане и не е оптималното решение за дълги пътувания, особено с прикачено ремарке.

Въпреки това, за правилния купувач моделът предлага много предимства. F-150 Lightning не само намалява емисиите и разходите за гориво, но е и мощен пикап с ускорение на спортен автомобил и изненадващо усъвършенствана управляемост. За разлика от много други електромобили, той не прекалява с излишни трикове като странно разположени бутони или капризни дръжки на вратите. Ако стандартният F-150 допада на някого, има голям шанс електрическата версия да му хареса дори повече, стига да се вписва в начина му на живот. F-150 Lightning не е евтин, но по-ниските му експлоатационни разходи помагат за изплащането на инвестицията, а превъзходното усещане при шофиране само по себе си оправдава по-високата цена. И макар електрическите пикапи на GM да предлагат по-голям пробег и повече гъвкавост на товарния отсек, Ford се усеща по-приятен за ежедневно шофиране.

Като цяло, със своята мощност, ефективност и интелигентни функции, F-150 Lightning надгражда традиционния пикап в много аспекти, без да прави нещата твърде странни или сложни. Ако някой иска да се откаже от бензина, може да зарежда у дома или на работа и не шофира често повече от 320 км (или не тегли голямо ремарке на повече от 120 км) в рамките на един ден, този автомобил лесно ще се впише в ежедневието му.

При по-дълги пътувания остава въпросът дали изключителното поведение на пътя на F-150 Lightning си заслужава времето и неудобството от спиране за презареждане по пътя.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации